Benzineverbruik winter vs zomer
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2010 12:34 #1261141
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook hier..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2010 22:33 #1261224
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ahum...
Een koude motor gebruikt gewoon veel meer brandstof dan eentje die op temperatuur is.
Redenen:
1: Bij koude start wordt er veel meer (en lees: veeeeel meer) benzine ingespoten dan een warme motor. Dit MOET omdat bij een koude motor de benzinedamp meteen zal neerslaan/condenseren tegen de koude cylinderwanden en je dus nooit de motor aan de praat zou krijgen. Met deze kou duurt het langer eer de toestand normaal wordt.
2: Een motor heeft zijn hoogste rendement / brandstof efficientie rond een koelwatertemperatuur van 80-90 graden. Dat heeft heel veel oorzaken: smering van de olie, kracht voor rondpompen van de dikkere koude olie (vergeet de stuurbekrachtiging en de dikke olie in de achteras ook niet!), uitzettingscoefficient van de verschillende metalen (wrijving) en effectieve verbranding van de benzine door warmere lucht. Een hele optelsom. In deze tijden duurt het gewoon veel langer eer alles op ideale werktemperatuur is. Gevolg: merkbare toename van het brandstofverbruik. Niks mis mee, niks aan de hand. Heel normaal.
Robert.
Redenen:
1: Bij koude start wordt er veel meer (en lees: veeeeel meer) benzine ingespoten dan een warme motor. Dit MOET omdat bij een koude motor de benzinedamp meteen zal neerslaan/condenseren tegen de koude cylinderwanden en je dus nooit de motor aan de praat zou krijgen. Met deze kou duurt het langer eer de toestand normaal wordt.
2: Een motor heeft zijn hoogste rendement / brandstof efficientie rond een koelwatertemperatuur van 80-90 graden. Dat heeft heel veel oorzaken: smering van de olie, kracht voor rondpompen van de dikkere koude olie (vergeet de stuurbekrachtiging en de dikke olie in de achteras ook niet!), uitzettingscoefficient van de verschillende metalen (wrijving) en effectieve verbranding van de benzine door warmere lucht. Een hele optelsom. In deze tijden duurt het gewoon veel langer eer alles op ideale werktemperatuur is. Gevolg: merkbare toename van het brandstofverbruik. Niks mis mee, niks aan de hand. Heel normaal.
Robert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2010 11:52 #1261271
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruikers
Wat Robert zegt,
maar ook heeft iedereen nu waarschijnlijk meer stroomverbuikers aan dan in de zomer, denk aan spiegel, stoel en achterruitverwarming, (extra)verlichting enzovoorts. Kost allemaal extra brandstof.
maar ook heeft iedereen nu waarschijnlijk meer stroomverbuikers aan dan in de zomer, denk aan spiegel, stoel en achterruitverwarming, (extra)verlichting enzovoorts. Kost allemaal extra brandstof.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam