Benzineverbruik winter vs zomer
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2010 19:51 #1078570
door V700 register
Benzineverbruik winter vs zomer is gemaakt door V700 register
Goedendag,
Mijn 740 (2.3, 1989) rijdt op dit moment zo'n 1:7, 1:8. Dat ik een 740 rij maakt het automatisch een keuze om niet 1:40 te rijden, maar deze zomer was 1:10 - 1:12 zeker haalbaar. Kan dit verbruik te verklaren zijn door de kou deze weken, dat hij eenvoudigweg harder moet werken?
Kleine toevoeging: soms lijkt het alsof de auto niet hélemaal op tempratuur komt (temp. meter blijft fractie voor de helft staan).
Ben benieuwd
!
Mijn 740 (2.3, 1989) rijdt op dit moment zo'n 1:7, 1:8. Dat ik een 740 rij maakt het automatisch een keuze om niet 1:40 te rijden, maar deze zomer was 1:10 - 1:12 zeker haalbaar. Kan dit verbruik te verklaren zijn door de kou deze weken, dat hij eenvoudigweg harder moet werken?
Kleine toevoeging: soms lijkt het alsof de auto niet hélemaal op tempratuur komt (temp. meter blijft fractie voor de helft staan).
Ben benieuwd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2010 20:47 #1261047
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic duurder
het is ook mijn ervaring dat de Volvo duurder loopt in de winter.
Jouw laatste punt zit hem vermoedelijk in de thermostaat. De koelvloeistofmeter moet echt wel in het midden staan naar een paar km
Jouw laatste punt zit hem vermoedelijk in de thermostaat. De koelvloeistofmeter moet echt wel in het midden staan naar een paar km
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2010 21:30 #1261059
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic is nog niet zo gek lang
is nog niet zo gek lang geleden vervangen bij de expert, blijft gek. Evengoed doet ie het soms wel op de helft hoor, en soms net ervoor. Niet iets waarvoor ik gelijk actie onderneem in elk geval
. Hou 't wel even in de gaten, natuurlijk.
Goed om te lezen dat het hogere verbruik gewoon door de winter komt; maar hopen op snel 20 graden
.

Goed om te lezen dat het hogere verbruik gewoon door de winter komt; maar hopen op snel 20 graden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2010 22:09 #1261080
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dikke lucht
Koude lucht (0 graden) is ~7% zwaarder dan warme lucht (20 graden).
Een kubieke meter lucht weegt meer dan 1kg !!
Combineer dat met een aute met de luchtweerstand van een bushokje en tel uit je winst.
Koude olie is maar een klein deel van je meerverbruik.
Een auto met een goed stroomlijn heeft minder last van wintermeerverbruik.
Maar als de motor niet op temperatuur komt dan zou ik de grille 's winters maar eens afdekken.
Een kubieke meter lucht weegt meer dan 1kg !!
Combineer dat met een aute met de luchtweerstand van een bushokje en tel uit je winst.
Koude olie is maar een klein deel van je meerverbruik.
Een auto met een goed stroomlijn heeft minder last van wintermeerverbruik.
Maar als de motor niet op temperatuur komt dan zou ik de grille 's winters maar eens afdekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2010 23:23 #1261096
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic beetje teveel
Mijn 745 2.3 HPT aut. '88 deed 's zomers beter dan 1:10, maar 's winters onder 1:9
Mijn huidige 945 2.3 nonturbo aut. '93 idem dito.
Ruim 10% verschil dus. Ik rijd wisselend korte en lange ritten.
's Winters zo'n 20% meerverbruik lijkt me normaliter wat aan de hoge kant,
maar kijk eens goed naar de trajekten: als je nu toevallig wat meer korte ritten rijdt,
heb je vaker dat extreem hoge beginverbruik en zou ik het 'winternadeel' niet verontrustend willen noemen.
Mijn huidige 945 2.3 nonturbo aut. '93 idem dito.
Ruim 10% verschil dus. Ik rijd wisselend korte en lange ritten.
's Winters zo'n 20% meerverbruik lijkt me normaliter wat aan de hoge kant,
maar kijk eens goed naar de trajekten: als je nu toevallig wat meer korte ritten rijdt,
heb je vaker dat extreem hoge beginverbruik en zou ik het 'winternadeel' niet verontrustend willen noemen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2010 00:32 #1261110
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzineverbruik
ik heb gemerkt dat mijn 740 gl met b 230 f blok de laatste drie tankbeurten 1 op 7 rijdt.Normaal 1 op 10
Dat betekent dat ik in plaats van 600 km. maar 500 km op een tank kan rijden.
ik heb de auto al ruim drie jaar en houdt altijd het verbruik bij op de dagteller maar niet eerder was het verbruik zo hoog.
Als het verbruik zo blijft ga ik maar eens op zoek naar de oorzaak,want dit is niet leuk.
 
groeten peter
Dat betekent dat ik in plaats van 600 km. maar 500 km op een tank kan rijden.
ik heb de auto al ruim drie jaar en houdt altijd het verbruik bij op de dagteller maar niet eerder was het verbruik zo hoog.
Als het verbruik zo blijft ga ik maar eens op zoek naar de oorzaak,want dit is niet leuk.
 
groeten peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2010 00:52 #1261113
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Grille afdekken?
Of je termostaat vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2010 02:38 #1261114
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzineverbruik
Hallo Andre
de auto is vlgs. de temp.meter en afgaande op de korte tijd (5 min) die nodig is om de auto van binnen te verwarmen ,erg snel op temperatuur.
Waarom zou afdekken van de grill of vervangen van de thermostaat dan voordeel opleveren .
Wel heb ik steeds de stoelverwarming aan dit vraagt w.s. meer spanning en meer inspanning van de motor,of is dit niet het geval.
 
groeten
peter
de auto is vlgs. de temp.meter en afgaande op de korte tijd (5 min) die nodig is om de auto van binnen te verwarmen ,erg snel op temperatuur.
Waarom zou afdekken van de grill of vervangen van de thermostaat dan voordeel opleveren .
Wel heb ik steeds de stoelverwarming aan dit vraagt w.s. meer spanning en meer inspanning van de motor,of is dit niet het geval.
 
groeten
peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2010 08:40 #1261125
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelf merk ik bij mijn 740
zelf merk ik bij mijn 740 ook een wat hoger verbruik; kom uit op iets van 1:8 in de winter denk ik. Ik doe de aanjager en toestanden niet direct vol open, maar maak er natuurlijk wel (veel) meer gebruik van dan wanneer het 30 graden, is dan gaat alles lekker open. Zal, of het nu links of rechtsom is, ongetwijfeld ten nadele zijn van het verbruik.
1:7/8 vind ik dus niet erg, eerder normaal
. In de zomer haal ik 1:10-12 zonder problemen.
1:7/8 vind ik dus niet erg, eerder normaal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-01-2010 12:25 #1261140
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn 940; zomer of winter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam