230 i.c. lpt cilinderkop

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 15:05 #1078467 door V700 register
230 i.c. lpt cilinderkop is gemaakt door V700 register
 L.S.
Waaraan kan ik een cilinderkop van een 2.3 lpt of ft motor herkennen???
Ik weet dat er een T- nokkenas in moet zitten en  natrium gevulde uitlaatkleppen, maar hoe zit dat met de codering aan de zijkant??
Op de cilinderkop van mijn auto ( 940 i.c. lpt 1997) staat 1000530 , is dat het enige waaraan het is te zien??
B.v. welke vorm moeten de verbrandingskamers hebben, zijn die bepalend voor de  compressie verhouding
of wordt dat op een andere manier bereikt. Zou dat  dan kunnen betekenen dat ik elke willekeurige 230 cilinderkop van een
T- nokkenas kan voorzien ,  eventueel de uitlaatkleppen overzetten , en dat geheel dan kan inbouwen????
In de Haynes kan ik niets vinden dat mij duidelijkheid geeft over bovenstaande vragen, en die duidelijkheid heb
ik wel nodig om mijn cilinderkop, met uitgestelde uitlaatkleppen, te kunnen vervangen door een juist exemplaar.
Ik hoor graag van jullie
vr.gr.
JoopKok

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
08-01-2010 17:35 #1260349 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic 1000530
dit moet genoeg zijn volgens mij. heb even bij mij op de plank gekeken die geven ook 530 aan.
de nokkenas kan je overzetten

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 18:08 #1260356 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic verschillen turbo en non turbo

asatter schreef : dit moet genoeg zijn volgens mij. heb even bij mij op de plank gekeken die geven ook 530 aan.
de nokkenas kan je overzetten

Nee hoor, dit is niet genoeg. 1000530 staat alleen voor het nummer van het gietstuk. Een b.v. B230F heeft ook een 1000530 cilinderkop, maar is in de verste verte geen turbo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 18:39 #1260360 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar waar moet je dan nog
Maar waar moet je dan nog meer op letten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
08-01-2010 19:26 #1260369 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic oeps?

wp001 schreef : Nee hoor, dit is niet genoeg. 1000530 staat alleen voor het nummer van het gietstuk. Een b.v. B230F heeft ook een 1000530 cilinderkop, maar is in de verste verte geen turbo.

klopt ik heb er twee liggen 1 van een B230F en 1 van een B200FT zie er buiten de nokkenas geen verschil in.
Timen Explain!

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 19:58 #1260374 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gietnummer.

wp001 schreef : Nee hoor, dit is niet genoeg. 1000530 staat alleen voor het nummer van het gietstuk. Een b.v. B230F heeft ook een 1000530 cilinderkop, maar is in de verste verte geen turbo.

Ik denk dat u zich vergist.Een gietnummer is tenslotte niet zomaar een gietnummer.De gietvorm, behorend bij het nummer is voor alle 1000530 gietstukken identiek.
Wat is anders het nut van een gietnummer op de kop?
Ik zou de bewering dus graag onderbouwd zien, al is het maar om het als kennis op de site te borgen.Vooralsnog zijn er maar 3 volgens mij, de 1000530, 1000531 en de 1000631, die bij onze redblocks van toepassing kunnen zijn.
Wat er aan hangt ja, dat zou wel degelijk kunnen verschillen, dat lijkt me evident. (inlaat en uitlaatspruitsukken en zo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 20:08 #1260376 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gietstuk
Het gietstuk (het ruwe blok aluminium) wordt nabewerkt voor het op het onderblok komt. Oa wordt het vlak gefreest worden daar de verbrandingskamers en klepzittingen ingefreesd. Je kunt uit hetzelfde gietstuk meer of minder materiaal wegfrezen om zo een non-turbo (hogere compressieverhouding) of turbo (lagere compressieverhouding) te maken. Het nummer op het gietstuk is dan meer ter herkenning van het ingangsproduct zodat je niet het verkeerde gietstuk gebruikt (en dan koelkanalen openfreest oid). Geen ervaring hoor zo maar een gedachte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 20:31 #1260381 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan.

henk 940LPT schreef : Geen ervaring hoor zo maar een gedachte.

Dat zou zomaar kunnen, dat werpt er een ander licht op, daar heb je gelijk in.
Dan nog, waar staat dan het unieke typenummer voor mijn 940LPT kop?En ik blijf het useless vinden een gietnummer op het blok te zetten en het daarna aan te passen, vreemd.......niet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 20:38 #1260383 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valt mee

Baseman schreef : En ik blijf het useless vinden een gietnummer op het blok te zetten en het daarna aan te passen, vreemd.......niet?

Valt mee toch ? Een gietstuk zal nooit nauwkeurig genoeg om direct op een blok gezet te kunnen worden. Nabewerking blijft dus altijd nodig. Nauwkeuriger mallen maken wordt wel veel duurder. Probeer dat als fabrikant dan toch maar niet (en kies het optimum dus onnauwkeurig gieten met goedkope mallen en een nabewerking die de benodigde nauwkeurigheid geeft. )Probeer dan ook zoveel mogelijk typen uit één type mal te maken. Je kunt dan gewoon eindeloze series gietstukken maken en die op voorraad leggen. Je kunt er dan naar keuze altijd nog een non-turbo of een turbo kop van frezen :) Makkelijker dan een gietstuk voor de turbo en een ander gietstuk voor de non-turbo. Het gietnummer is dus niet bedoeld om de complete kop te kunnen identificeren maar om de gietstukken uit elkaar te houden. En zo'n nummertje meegieten kost toch niets, beter zo dan dat iemand er met een krijtje een nummer op moet zetten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2010 20:43 #1260384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja....
...ik ben wel geneigd, het met je eens te zijn.
Toch, zou ik wel willen weten of het klopt en of Tomen met zijn melding, hetzelfde bedoelde.
Blijft over, hoe je van buitenaf dan kunt zien, of het een LPT kop is, of niet, right?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD