230 i.c. lpt cilinderkop
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waaraan kan ik een cilinderkop van een 2.3 lpt of ft motor herkennen???
Ik weet dat er een T- nokkenas in moet zitten en natrium gevulde uitlaatkleppen, maar hoe zit dat met de codering aan de zijkant??
Op de cilinderkop van mijn auto ( 940 i.c. lpt 1997) staat 1000530 , is dat het enige waaraan het is te zien??
B.v. welke vorm moeten de verbrandingskamers hebben, zijn die bepalend voor de compressie verhouding
of wordt dat op een andere manier bereikt. Zou dat dan kunnen betekenen dat ik elke willekeurige 230 cilinderkop van een
T- nokkenas kan voorzien , eventueel de uitlaatkleppen overzetten , en dat geheel dan kan inbouwen????
In de Haynes kan ik niets vinden dat mij duidelijkheid geeft over bovenstaande vragen, en die duidelijkheid heb
ik wel nodig om mijn cilinderkop, met uitgestelde uitlaatkleppen, te kunnen vervangen door een juist exemplaar.
Ik hoor graag van jullie
vr.gr.
JoopKok
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
de nokkenas kan je overzetten
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Nee hoor, dit is niet genoeg. 1000530 staat alleen voor het nummer van het gietstuk. Een b.v. B230F heeft ook een 1000530 cilinderkop, maar is in de verste verte geen turbo.asatter schreef : dit moet genoeg zijn volgens mij. heb even bij mij op de plank gekeken die geven ook 530 aan.
de nokkenas kan je overzetten
- V700 register
- Nieuw lid
-
klopt ik heb er twee liggen 1 van een B230F en 1 van een B200FT zie er buiten de nokkenas geen verschil in.wp001 schreef : Nee hoor, dit is niet genoeg. 1000530 staat alleen voor het nummer van het gietstuk. Een b.v. B230F heeft ook een 1000530 cilinderkop, maar is in de verste verte geen turbo.
Timen Explain!
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat u zich vergist.Een gietnummer is tenslotte niet zomaar een gietnummer.De gietvorm, behorend bij het nummer is voor alle 1000530 gietstukken identiek.wp001 schreef : Nee hoor, dit is niet genoeg. 1000530 staat alleen voor het nummer van het gietstuk. Een b.v. B230F heeft ook een 1000530 cilinderkop, maar is in de verste verte geen turbo.
Wat is anders het nut van een gietnummer op de kop?
Ik zou de bewering dus graag onderbouwd zien, al is het maar om het als kennis op de site te borgen.Vooralsnog zijn er maar 3 volgens mij, de 1000530, 1000531 en de 1000631, die bij onze redblocks van toepassing kunnen zijn.
Wat er aan hangt ja, dat zou wel degelijk kunnen verschillen, dat lijkt me evident. (inlaat en uitlaatspruitsukken en zo.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat zou zomaar kunnen, dat werpt er een ander licht op, daar heb je gelijk in.henk 940LPT schreef : Geen ervaring hoor zo maar een gedachte.
Dan nog, waar staat dan het unieke typenummer voor mijn 940LPT kop?En ik blijf het useless vinden een gietnummer op het blok te zetten en het daarna aan te passen, vreemd.......niet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Valt mee toch ? Een gietstuk zal nooit nauwkeurig genoeg om direct op een blok gezet te kunnen worden. Nabewerking blijft dus altijd nodig. Nauwkeuriger mallen maken wordt wel veel duurder. Probeer dat als fabrikant dan toch maar niet (en kies het optimum dus onnauwkeurig gieten met goedkope mallen en een nabewerking die de benodigde nauwkeurigheid geeft. )Probeer dan ook zoveel mogelijk typen uit één type mal te maken. Je kunt dan gewoon eindeloze series gietstukken maken en die op voorraad leggen. Je kunt er dan naar keuze altijd nog een non-turbo of een turbo kop van frezenBaseman schreef : En ik blijf het useless vinden een gietnummer op het blok te zetten en het daarna aan te passen, vreemd.......niet?

- V700 register
- Nieuw lid
-
Toch, zou ik wel willen weten of het klopt en of Tomen met zijn melding, hetzelfde bedoelde.
Blijft over, hoe je van buitenaf dan kunt zien, of het een LPT kop is, of niet, right?