Carterventilatie

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 11:59 #1257199 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maar...

asatter schreef : is ook zonder luchtfinlaat te verwijderen te doen van boven af.
maar dan moet je de lucht aanvoerbuis verwijderen en om er beter bij te kunnen is verwijderen van de gasklep een optie.

...de vraag was eigenlijk of je de carterventilatie van een 960 ook kan reinigen zonder demontage van het inlaatspruitstuk.
Bvd Thijs

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 12:03 #1257200 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee toch ? De reactie van Alexander die je nu citeert slaat op de topicstart en daar gaat het om een 940 toch ?Mayonaise kan overigens ook komen door veel korte ritjes. Is dat een mogelijke verklaring in jouw geval ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 12:57 #1257212 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic korte ritjes
Kopt, het gaat over een 940 en daarom ben ik benieuwd of het ook op gaat voor een 960.
We rijden elke dag zo'n 110 kilometer dus niet bepaalt korte ritjes.
groet Thijs

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 20:14 #1257289 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maar toch..
is het voor mij, als topicstarter nog steeds niet geheel duidelijk hoe groot de kans is dat ik op míjn auto, een 940, lpt, met ook nog gasinjectoren aan het inlaatspruitstuk deze klus kan klaren zonder afbouw van het spruitstuk. Om het lastiger te maken, volgens mij heb ik ook nog egr....

Enne "voor staat" is dat in de trant van "voor de auto staan" op vanaf de bestuurderskant van de auto?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 20:34 #1257301 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij
Volgens mij merkt Chris (Scanair) op dat het kan zonder verwijderen, ook met EGR. Ik heb dit ook gedaan (met spruitstuk verwijderd, dat moet er sowieso uit ivm losse LPi injector zittingen) ik had toen last van de buis voor de oliepeilstok die naar het onderblok loopt. Misschien bedoelt Chris dat ? Denk dat het zich vanzelf wel wijst.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 21:07 #1257318 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb zelf op advies van de
Ik heb zelf op advies van de dealer de vlamdover verwijderd. Ik had in mijn auto een messing exemplaar zitten wat enigzins vervuild was.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
20-12-2009 00:04 #1257661 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic sludge

henk 940LPT schreef : ... Dat wijst op een combinatie van olie en koelvloeistof. Smeert ook minder goed, met water/vocht in je olie. 

het wijst op olie met vocht dus hoeft niet persee koelwater te zijn, al hoewel dat wel regelmatig voor komt.SludgeSludge wordt ook wel mayonaise genoemd, omdat de kleur en viscositeit er wel wat op lijkt.  AlgemeenSludge is geel (white) (mayonaise) of zwarte (black) gekleurde smurrie die ontstaat door vervuiling van de olie in de motor. Het komt vrij veel voor in het carter, omdat daar door bewegingen van de zuigers telkens lucht naar binnen wordt gezogen en er weer uit wordt geblazen. VerschijnselenEr zijn meerdere verschijningsvormen, de meest herkenbare staan hieronder.
  1. erg dikke zwarte olie,
  2. mayonaise-achtige substantie,
  3. harde afzettingen in de motor,
  4. druppels water in de olie.
Hoe ontstaat sludgeOmdat de zuigers bewegen ontstaat er volumeverandering, daardoor wordt er lucht het carter in gezogen en er weer uit geblazen. Het vocht in die lucht is de oorzaak van condensvorming. Dit vocht mengt zich met de olie waardoor er gele (white) sludge ontstaat. Sludge kan ook ontstaan bij een lekke koppakking, op die manier kan er ook water in het smeersysteem komen. In de zomer ontstaat sludge minder snel dan in de winter, waarschijnlijk omdat in de winter de relatieve luchtvochtigheid hoger is. Ook toevoegingen in de brandstof (van mindere kwaliteit) kunnen sludge veroorzaken als stikstofgassen en waterdamp langs de zuigerveren lekken en dan vermengen met de olie. Hierdoor veroudert de olie snel en ontstaat (black) sludge. Een bijkomend nadeel is de langere levensduur van de moderne smeermiddelen. De olie zit dus langer in de motor en daardoor wordt sludgevorming minder snel opgemerkt. Wanneer ontstaat sludgeSludge ontstaat doordat water (vocht) zich vermengt met de olie. Als het blok koud is wordt er relatief veel condens afgezet, vandaar dat sludge snel ontstaat bij veel korte ritten (minder dan circa 20 minuten). GevolgenDe olie gaat door dat vocht oxideren en additieven kunnen worden omgezet in zuren. Naast het afnemen van de smerende werking, kunnen die zuren het metaal aantasten en het vocht in de olie voor oxidatie (roest) zorgen. De zwarte sludge wordt vrij snel hard en kan oliekanalen verstoppen. De gevolgen zijn makkelijk te raden. VerhelpenBij de betere auto-/motorhandel zijn hier middeltjes voor te krijgen (bv. Engine Flush van Forte). Dit zou de sludge op moeten lossen zodat er een schone motor overblijft. Voorkomen
  1. Een goede kwaliteit olie is erg belangrijk. Bezuinig hier dus niet op. Realiseer je svp dat je veel kosten kunt krijgen als je sludgevorming hebt.
  2. Vermijd korte ritten, dan wordt het blok goed warm, daardoor verdampt het vocht en voorkom je het probleem

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 13:13 #1257738 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vocht

asatter schreef : Vermijd korte ritten, dan wordt het blok goed warm, daardoor verdampt het vocht en voorkom je het probleem

Houd daar ook rekening mee als je doorgaans hele korte ritjes maakt en richting vakantie een lange rit maakt. Het peil kan bij vertrek goed lijken maar als er veel vocht verdampt kan het bij aankomst (te) laag zijn. Even peilen bij aankomst dus. Dank voor de correctie Alexander.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2009 13:19 #1257740 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sludge
Alexander,
 Bedankt voor je toelichting. 6 januari gaat de auto naar Carlo Schmidt om te kijken wat de oorzaak is van onze witte sludge aan de peilstok.

groet Thijs 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC