Carterventilatie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid lijdt mijn brave lpt aan een vertopte carterventilatie. Ik heb niet het idee dat ik dit even oplos door de bekende plastieken vlamdover (bij een lpt toch zonder filter??) te vervangen. De daarop volgende conclusie is dan dat de kunstoffen box eraf moet om schoongemaakt/vervangen te worden. Echter, dat zou betekenen dat het hele spruitstuk gedemonteerd moet worden, waar ik nou niet echt reikhalzend naar uitkijk, vooral niet omdat daar ook nog lpi injectoren aan hangen.
Nu meen ik enige tijd geleden op t forum gelezen te hebben dat er ook mogelijkheid is dit vanaf de onderkant te doen, dus zonder demontage van het inlaatspruitstuk, maar ik kan dat item niet terugvinden. Wie kan daar zijn/haar licht over laten schijnen?
Alvast mijn dank,
Hans dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
maar dan moet je de lucht aanvoerbuis verwijderen en om er beter bij te kunnen is verwijderen van de gasklep een optie.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is zeker mogelijk.
Let wel op als je er voor staat dan zit links van de pot een soort lipje wat je kan tegenhouden als je de pot eraf neemt.
Dit voorkomt dat je de pijp uit het onderblok trekt.
Succes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het witte filtertje bij de luchtaanvoer buis is schoon (lees nieuw). Kan ik in ons geval ook de carter ventilatie reinigen zonder demontage van het inlaatspruitstuk?
groet Thijs.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Thijs, ik wil je niet bang maken, maar 'fritesaus' aan je peilstok is niet echt een goed teken!Thijs schreef : Gaat dit ook op voor een 960/v90? Mijn motor blaast uit de peilstok en ik heb Remia frietsaus aan de peilstok+olie lekkage.

groet Thijs.
Dit kan duiden op een lekke koppakking, het betekend iig vaak dat er koelvloeistof in je olie systeem terecht komt. En daar je ook zegt dat hij 'blaast' uit de peilstokbuis..... dat zou heel goed uitlaatgas kunnen zijn wat door een lekke pakking naar je cartersysteem naar buiten wil!
Ik zou dit zeker even laten nakijken.

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zal binnekort eens even langs de heren van Schmidt rijden...
groet Thijs
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heej Miquel toch!Miquelangelo1969 schreef :
Thijs, ik wil je niet bang maken, maar 'fritesaus' aan je peilstok is niet echt een goed teken!Thijs schreef : Gaat dit ook op voor een 960/v90? Mijn motor blaast uit de peilstok en ik heb Remia frietsaus aan de peilstok+olie lekkage.
groet Thijs.
Dit kan duiden op een lekke koppakking, het betekend iig vaak dat er koelvloeistof in je olie systeem terecht komt. En daar je ook zegt dat hij 'blaast' uit de peilstokbuis..... dat zou heel goed uitlaatgas kunnen zijn wat door een lekke pakking naar je cartersysteem naar buiten wil!
Ik zou dit zeker even laten nakijken.
GG,
Niet gelijk bang maken...deze motoren .ook de 5 pitters hebben wel eens vaker last van witte sludge aan de stok.
Kan ook het afdichtringetje zijn van de pijlstokbuis.
Ook een olie wissel doet wonderen,is gewoon vocht ophoping.
groet chris
Volvo 940 estate / B230fk / LPi / 1997 / 360000 kms / 1997 ECC/grijs metallic<a href="/taxonomy/term/1560"><acronym></acronym></a>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je peilt toevallig niet de olie van de automaat ? Ook daar zit een koeler in waardoor je mayonaise kunt krijgen.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

ik wilde je ook niet bang maken, dat schreef ik ook.
Maar mayonaise aan je peilstok hoort niet, net zoals druk uit je peilstokbuis......
Dat het niet gelijk een kapotte koppakking hoeft te zijn beaam ik, het kan meerdere oorzaken hebben.
Ik zou er zelf wel even naar gaan kijken, misschien valt het mee, soms valt het tegen, maar het is zeker niet zo bedacht door de knappe koppen van Volvo, dat weet ik zeker!
Ik zal voor je duimen!

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar ik ben wel benieuwd naar de 'meerdere oorzaken' van dit probleem.
Olie wissel onlangs nog bij Timen gedaan, dus ook met nieuwe olie vocht in het carter. En ja ik peil mijn motor olie.
Dat er koelwater in de automaat kan komen lijkt mij sterk. De automaat olie loopt bij niet meer door de radiateur, deze heb ik afgekoppeld en rechtstreeks naar een oliekoeler geleid.
groet Thijs