Wijsheid bij Koppakking
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaag auto afgevuld en kinderen naar zwemmen gebracht (rit 30 km). Uurtje vriendelijk gezwaaid binnen en auto gecontroleerd. Nauwelijks koelsap weg. Van zwemmen naar manege (rit 15 km) en weer gecontroleerd. Stoom onder de kap en hele tankje leeg! Helemaal afgevuld en vervolgens 1,5 uur naar de paarden gezwaaid. Voor vertrek naar huis na deze sportieve sessies, toch nog even gecontroleerd. HELEMAAL leeg.asatter schreef : WEL even een stoeltje erbij zetten, kan wel even duren.
als het overal nat is zal het er wel ergens uitspuiten.
Er zit dus geen verschil in rijden en stilstaan qua verbruik van de koelvloeistof. Het blok ziet er wel wat zweterig uit. Maar ik begin toch steeds meer in de koelvaatjes theorie te geloven, maar vrees een combinatie van koppakking EN vaatje.
Ik hoop zsm een neutraal iemand voor de diagnose te vinden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
 henk 940LPT schreef : Vaatje vervangen is volgens mij niet zo moeilijk maar zal een garage ook een uurtje werk kosten. Door het zelf te doen houd je de eerste 60 euro (minimaal denk ik) al weer in je zak. Als hij dan nog blijkt te lekken dan vergemakkelijkt een gecontroleerd/vervangen vaatje dat ook de diagnose bij de garage, je kunt je klacht dan beter omschrijven (koelvloeistof verlies van x liter per x km en verder geen zichtbare lekkagesporen).
Het gekke is dus niet de hoeveelheid per km , maar de hoeveelheid per minuut. Rijdend of stilstaand, het maakt geen verschil.
Ik heb 4 uur geleden de auto afgevuld voor de deur gezet, geem mm meer mee gereden en jawel.....een leeg vat en een enorme plens onder het blok.
Overigens of het nu om het vervangen van een vaatje of een koppakking gaat, het maakt mij niet uit. Ik kan het allebei niet zelf maken! Afgelopen week fiets van dochter bij de Halfords gebracht om de 1 dag eerder aangeschafte fietsbel te laten monteren. Ik doe niets technisch en mijn gezin steunt mij hierin van harte!
- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
De lekke slang, slecht aangedraaide slangklemmen, gescheurde vaatjes. Kan alles zijn. Zelfs als a-techneet moet het niet zo'n kunst zijn om de auto op een droge plek te zetten. Vloeistof erin gooien en wachtten tot hij gaat lekken. Je ziet dan op de grond waar je lek is en dan kan iedereen met gezond verstand in ieder geval gaan kijken naar loszittende spullen.
Bij een lekke koppakking heb je twee mogelijkheden. Waterzijdig lek of oliezijdig lekken. Om water te verbruiken moet de kop waterzijdig lekken. Of het blok moet dan duidelijk water lekken langs de kop of kanalen of het water gaat de olie of de cilinders is en dan merk je het meteen. Grote rookwolken uit de uitlaat zijn dan meestal je deel.
dus: simpele controles voor iedereen te doen:
Waar lekt hij als de motor niet loopt
Als de motor loopt worden de koelwaterslangen dan heet
Rookt de motor (en geloof me koelvloeistof rookt flink !!)
Komt er wate rin je motorolie (loopt het niveau op)
Sucees met controleren.

Benno

- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Overigens Henk, ik vind het tricky om een koppakking te vervangen zonder de kop lichtjes te vlakken. Het is nu goed gegaan maar in bijna 50% van de gevallen gaat het dan na korte tijd toch weer mis. Maar goed, dat is mijn idee. Gelukkig is het bij jou goed uitgepakt.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST)
- Nieuw lid
-
Maar ik vroeg mij af of u nogsteeds koppakkingen doet voor deze prijs. Mijn 940 b230fk heeft namelijk een lekke pakking naar buiten toe.
Ik hoop dat u of iemand mij kan helpen, want de garage zegt dat het rond de €1000,- gaat kosten en dat geld heb ik gewoon niet....
Mvg,
Olivier-Bas Meijer