Wijsheid bij Koppakking

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 15:55 #1256632 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update

asatter schreef : WEL even een stoeltje erbij zetten, kan wel even duren. 
als het overal nat is zal het er wel ergens uitspuiten.

 Vandaag auto afgevuld en kinderen naar zwemmen gebracht (rit 30 km). Uurtje vriendelijk gezwaaid binnen en auto gecontroleerd. Nauwelijks koelsap weg. Van zwemmen naar manege (rit 15 km) en weer gecontroleerd. Stoom onder de kap en hele tankje leeg! Helemaal afgevuld en vervolgens 1,5 uur naar de paarden gezwaaid. Voor vertrek naar huis na deze sportieve sessies, toch nog even gecontroleerd. HELEMAAL leeg. 
Er zit dus geen verschil in rijden en stilstaan qua verbruik van de koelvloeistof. Het blok ziet er wel wat zweterig uit. Maar ik begin toch steeds meer in de koelvaatjes theorie te geloven, maar vrees een combinatie van koppakking EN vaatje.
Ik hoop zsm een neutraal iemand voor de diagnose te vinden.  
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 18:05 #1256641 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je een beetje handig bent zou ik eerst proberen zelf het koelvaatje te controleren op scheuren en zonodig vervangen. Als je zeker weet dat dat niet meer lekt kun je het koelwaterverbruik gaan volgen. Gebruikt de motor dan nog koelwater dan verder zoeken naar andere lekkages of lekkage door een slechte koppakking. Vaatje vervangen is volgens mij niet zo moeilijk maar zal een garage ook een uurtje werk kosten. Door het zelf te doen houd je de eerste 60 euro (minimaal denk ik) al weer in je zak. Als hij dan nog blijkt te lekken dan vergemakkelijkt een gecontroleerd/vervangen vaatje dat ook de diagnose bij de garage, je kunt je klacht dan beter omschrijven (koelvloeistof verlies van x liter per x km en verder geen zichtbare lekkagesporen).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 18:16 #1256643 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe schadelijk
Jee je vraagt je af hoe schadelijk het is maar dat staat meestal wel vermeld op de verpakkingvan de koelvloeistof.Bij mijn weten is het erg schadelijk en ik zou er geen meter meer in rijden.Je hebt zo te zien nog een volvo 240 940 en een V70 staan toch?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 19:05 #1256647 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik

henk 940LPT schreef : Vaatje vervangen is volgens mij niet zo moeilijk maar zal een garage ook een uurtje werk kosten. Door het zelf te doen houd je de eerste 60 euro (minimaal denk ik) al weer in je zak. Als hij dan nog blijkt te lekken dan vergemakkelijkt een gecontroleerd/vervangen vaatje dat ook de diagnose bij de garage, je kunt je klacht dan beter omschrijven (koelvloeistof verlies van x liter per x km en verder geen zichtbare lekkagesporen).

 
Het gekke is dus niet de hoeveelheid per km , maar de hoeveelheid per minuut. Rijdend of stilstaand, het maakt geen verschil.
Ik heb 4 uur geleden de auto afgevuld voor de deur gezet, geem mm meer mee gereden en jawel.....een leeg vat en een enorme plens onder het blok.
Overigens of het nu om het vervangen van een vaatje of een koppakking gaat, het maakt mij niet uit. Ik kan het allebei niet zelf maken! Afgelopen week fiets van dochter bij de Halfords gebracht om de 1 dag eerder aangeschafte fietsbel te laten monteren. Ik doe niets technisch en mijn gezin steunt mij hierin van harte!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 19:12 #1256648 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je kunt het natuurlijk altijd proberen. De koppakking durfde ik zelf ook (nog) niet aan aan maar als je met kleine dingen begint sta je na een tijdje soms wel versteld wat je allemaal kunt en doet. Als je die auto niet per se nodig hebt is dat een voordeel omdat je gewoon kunt stoppen als je twijfelt of meer informatie wil inwinnen (bijv. via dit forum). Je hebt in ieder geval wel een beginnetje gemaakt met de constatering dat het niet afhankelijk is van hoe lang de motor draait of hoe ver je rijdt. Dat kun je in ieder geval aangeven bij de garage :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 19:21 #1256649 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jongens, even voor het
Jongens, even voor het gemak. Als de motor ook koelvloeistof verliest als hij niet loopt geloof ik niet in eerste instantie aan een koppakking.
De lekke slang, slecht aangedraaide slangklemmen, gescheurde vaatjes. Kan alles zijn. Zelfs als a-techneet moet het niet zo'n kunst zijn om de auto op een droge plek te zetten. Vloeistof erin gooien en wachtten tot hij gaat lekken. Je ziet dan op de grond waar je lek is en dan kan iedereen met gezond verstand in ieder geval gaan kijken naar loszittende spullen.
Bij een lekke koppakking heb je twee mogelijkheden. Waterzijdig lek of oliezijdig lekken. Om water te verbruiken moet de kop waterzijdig lekken. Of het blok moet dan duidelijk water lekken langs de kop of kanalen of het water gaat de olie of de cilinders is en dan merk je het meteen. Grote rookwolken uit de uitlaat zijn dan meestal je deel.
dus: simpele controles voor iedereen te doen:
Waar lekt hij als de motor niet loopt
Als de motor loopt worden de koelwaterslangen dan heet
Rookt de motor (en geloof me koelvloeistof rookt flink !!)
Komt er wate rin je motorolie (loopt het niveau op)
 Sucees met controleren.
 
Benno
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 21:01 #1256664 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic op druk zetten.
Laat bij de dealer het koelsysteem even onder druk zetten en dan zal heel snel duidelijk worden waar de lekkage zit. Ik ben het eens met Benno dat een defecte koppakking onwaarschijnlijk is gezien jouw verhaal. Maar eerst een deskundige diagnose en dan kun je zelf bepalen waar en hoe je je auto laat repareren.
Overigens Henk, ik vind het tricky om een koppakking te vervangen zonder de kop lichtjes te vlakken. Het is nu goed gegaan maar in bijna 50% van de gevallen gaat het dan na korte tijd toch weer mis. Maar goed, dat is mijn idee. Gelukkig is het bij jou goed uitgepakt.

Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2009 21:23 #1256667 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vertrouwd
Ik heb op het oordeel van de specialist vertrouwd. Het zit er nu op dus ik ga het aankijken en goed in de gaten houden. Ze hebben gezegd dat ze goed gecontroleerd hadden of vlakken nodig was. De pakking was niet erg lek maar ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt. Meer hoeveel de kop werkt als de spanning van de bouten gaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2009 01:18 #1256702 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doe moeilijk...
Jongens doe moeilijk, als het er zo hard uitloopt blijf dan i.d.d. gewoon even onder de motorkap kijken met draaiende motor. Simpel toch, een beetje teveel getheoretiseer nu lijkt me.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2015 18:08 #1414638 door Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST)
Beantwoord door Olivier Olivier-Bas Meijer (GAST) in topic Dag Miquelangelo1969
Ik kan u op de één of andere manier een privéberichtje sturen...
Maar ik vroeg mij af of u nogsteeds koppakkingen doet voor deze prijs. Mijn 940 b230fk heeft namelijk een lekke pakking naar buiten toe.

Ik hoop dat u of iemand mij kan helpen, want de garage zegt dat het rond de €1000,- gaat kosten en dat geld heb ik gewoon niet....

Mvg,

Olivier-Bas Meijer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD