Wijsheid bij Koppakking
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het volgende gaat over mijn 940 2.3. 230FB
Bij het parkeren na een korte rit naar de locale supermarkt kwam een walm onder de kap uitzetten. Warme motor in de koude lucht, leek mij aanvankelijk logisch. Bij 2e stop, weer walm onder kap. Kap open gedaan en alles blijkt zeiknat. De rook wordt veroorzaakt door verdampende koelvloeistof tegen het motorblok.
Vaatje koelvloeistof bleek nagenoeg leeg, de inhoud keurig blauw van kleur. Bijgevuld en thuisgekomen weer leeg en walm onder de kap.
Ik zeg het er maar weer bij, ik ben a-technisch!
Met wat ik weet de boel nagelopen.
Olie, alsof het zo uit de fles komt, keurig
Koelvloestof restanten, glashelder
Geen witte rook uitlaat
Geen natte matten oid
Sinds laatste verversing olie (9000 km geleden), nihill verbruik
Bij een <u>niet draaiende en koude motor en bij het bijvullen lijkt de vloeistof te verdwijnen (jerrycan 5 liter) als sneeuw voor de zon</u>. Omdat de leiding onder het vaatje zeiknat is, ben ik naar de locale universele garage gereden en gevraagd om de slang aan te draaien/ vast te zetten oid.
De beste man haalde de dop van het koelstofvaatje, zette druk op de zaak en wees mij op de cylinderkop (3x, zag niet wat ie bedoelde) en zei dat de vloeistof daar uit kwam. Ofwel koppakking vervangen en kop vlakken. Ik heb inderdaad gezien dat daar vloeistof uitkwam, maar als ik naar de sporen onder de kap kijk, met name onder het vaatje en aan de binnenzijde van het linkervoorscherm. weiger ik vooralsnog aan te nemen dat dit de boosdoener is. Met een euro of 1000, kan deze garage het euvel waarschijnlijk wel verhelpen.
Is dit aannemelijk, of kan ik dan beter een second opinion maandag bij de dealer laten doen. En evt. ook de klus door de dealer laten klaren. Ik heb zelf altijd het idee dat je dan uiteindelijk goedkoper (ook met dit soort reparaties) goedkoper uitkomt.
Alle tips, adviezen, second opinions of verwijzingen naar kundigen tussen Utrecht en Amsterdam, zijn van harte welkom. (maak zelf gebruik van dealer Hooftman in Woerden).
Een ieder alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De specialist vroeg me de auto de avond ervoor te brengen zodat hij de kop van een koud blok kon halen. Voordeel daarvan is dat de kans op een kromme kop die gevlakt moet worden kleiner is. Die van mij hoefde dus ook niet gevlakt te worden. Scheelt in tijd en geld en bovendien is het beter voor de levensduur van je motor (je compressieverhouding wordt niet omhoog gebracht doordat de kop gevlakt is). Je kunt natuurlijk ook zelf vragen of je de auto de middag/avond van tevoren al kunt brengen als men hier niet over begint. Laat de distributieriem ook vervangen als men de kop er toch af heeft tenzij je net een nieuwe hebt. Die riem moet er toch af om de kop eraf te halen, het is zonde van het geld als men de oude weer terugmonteert. En je over 10K km weer terug moet komen om de riem te laten vervangen. Als ik je topicstart zo lees heb je in ieder geval het sterke vermoeden dat (ook) je vaatje lek is. Zou dat eerst onderzoeken en als het kapot is vervangen. Die vaatjes scheuren nog wel eens bij de onderkant, op de plaats waar het "tuitje" voor de slang zit. Het is sowieso niet normaal dat het water er zo snel uit loopt bij koude en niet lopende motor. Moet voor niet teveel geld wel te vervangen zijn. Je kunt dan nog eens voorzichtig proberen of hij koelwater gebruikt. Beetje vreemd dat de monteur daar niets over zei. Ook harde koelwater slangen nadat de motor warm is geworden ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bedankt voor je reactie. De slangen voelen allemaal normaal aan.
Overigens is de auto frequent en royaal onderhouden bij de dealer en heeft "slechts" 215k gelopen, het lijkt mij dan toch in een kleiner hoekje te zitten dan in de koppakking. Of hoop ik dat alleen maar ???
Overigens voor de beeldvorming, alles zit echt onder, links en rechts onder de kap (met koelvloeistof). Alsof er van bovenaf een emmer over heen is gegooid. Het "bewuste"lek dat de eerste monteur aanwees wijst naar links. Alle sporen lijken met een slag en verwaaiing vanaf het linkerscherm te komen en niet vanaf het blok.
De second opion wil ik hoe dan ook. Maar ja....dealer of een kundige (tips welkom) binnen mijn regio.
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met de linkerzijde bedoel ik inderdaad met de benen tegen de voorbumper met je neus richting voorruit. De linkerkant waar het koelsapvaatje zit. Maar met links hoor je inderdaad de bestuurderszijde te bedoelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Maar ik zou eerst even controleren of het vaatje niet aan de onderzijde gescheurd is. En als dat niet gescheurd is, waar het koelwater dan heen verdwijnt als de motor niet draait. Nogmaals, het is vreemd dat die vloeistof zo snel verdwijnt als de motor niet draait. Het lijkt me dat de lekkage langs de as van de waterpomp (als die er al is) veel minder is als de pomp niet draait.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als een auto rechtsgestuurd is, is het blok toch niet gespiegeld ? Of wordt het nu wel heel verwarrend? Maar we hebben het wel over hetzelfde.henk 940LPT schreef : Wat hoort maakt niet zoveel uit, als we het maar over hetzelfde hebben
Daarom heb ik het meestal over bestuurders- of passagierszijde, hoewel je daar bij rechtsgestuurde auto's natuurlijk ook mee de mist in gaat.
Hoe schadelijk is het eigenlijk als ik morgen (met constant bijvullen) mijn kinderen op 30 km afstand naar zwemles zou brengen? Ik hang niemand er aan op, maar met veel sap en controle moet dat toch lukken? Ik zou ze het liefst met hun fiets uitzwaaien, maar los van de idioot vroege tijd, kou en afstand, zijn ze net 5.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Bij interesse hoor ik het wel.
 
GG,
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
weet je zeker dat het niet lekt onder je tankje?
jij hebt toch zo'n vierkant tankje?
lekt deze niet bij de onderste aansluiting?
maar zoals je eigenlijk zelf als aangeeft is het overal nat,
miscchien een optie om het tankje (en systeem) te vullen bij koude motor.
deze te starten en gewoon onder de kap gaan kijken waar het vandaan komt
WEL even een stoeltje erbij zetten, kan wel even duren.
als het overal nat is zal het er wel ergens uitspuiten.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.