960 wordt moeilijk wakker

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2009 22:54 #1076311 door V700 register
960 wordt moeilijk wakker is gemaakt door V700 register
Komt door de eigenaar, aldus de vrouw des huizes.
Maargoed, ik heb dus al moeite met opstaan, maar de trouwe 960 (95, nieuw type op LPG) kan er ook wat van.
Koude start prima, geen enkel probleem maar aan voldoende vermogen ontbreekt het regelmatig. Meer dan stationair weg rijden lukt eigenlijk niet. Het is wel weer snel weg, na een paar honderd meter is alles weer zoals het moet zijn. Het is ook niet elke ochtend zo, maar wel vaak. Enige wat me opviel dat het een stuk beter was na benzine bijgetankt te hebben. Maar ook met goed gevulde tank gebeurt het nog.
Verder geen helemaal geen klachten. Iemand een idee hoe dit weg te krijgen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2009 09:38 #1246911 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic helaas herkenbaar....
Ik herken de klachten en ik hoop voor je dat het bij jou wat anders is. Bij mij bleek de koppakking lek en de kop krom. Na een nachtje stilstand liepen cilinder 3 en 4 vol met water. Daardoor startte de 960 als een 940, op 4 poten dus. Toen de motor uiteindelijk open ging waren de middelste 2 cilinders compleet verroest en het was einde oefening. Ondanks de beroerde staat van de kop en de pakking verloor ik maar een heel klein beetje koelwater, ik moest om de 2000 km bijvullen. Ik heb éénmaal goed gestart met die motor, dat was nadat ik mijn radiateur aan gort had gereden. Koelsysteem leeg, alle druk eraf en dus droge cilinders. Er is natuurlijk een goedkopere testmethode: draai na een rit de koelwaterdop eraf zodat de druk gelijk weg is. Kijk of de volgende ochtend de auto beter start. Laat ook eens meten of er CO in het koelvloeistofvat zit. Kan iedere garage zo doen. Succes met je zoektocht.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2009 12:06 #1246925 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic schudden voor gebruik

budo schreef : Ik herken de klachten en ik hoop voor je dat het bij jou wat anders is. Bij mij bleek de koppakking lek en de kop krom. Na een nachtje stilstand liepen cilinder 3 en 4 vol met water. Daardoor startte de 960 als een 940, op 4 poten dus.

Maar dan liep hij na de start toch zeer moeizaam, op 4 poten? Dan staat volgend mij de heleboel te schudden en dat lees ik niet bij Sjaap.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2009 13:04 #1246933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee, geen bonkende motor en
Nee, geen bonkende motor en geen rauwe geluiden, zeker weten starten op 6 cylinders. Ook geen koelvloeistof verlies. Dus lekke koppakking lijkt mij niet de oorzaak.
Het is gewoon inhouden, wat snel weer weg is. Honderden meters is trouwens wel wat veel, enkele tientallen met 100 a 200 meter max houdt t wel op. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2009 13:24 #1246936 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heel zachtjes schudden dan....

Eric Bakker schreef : Maar dan liep hij na de start toch zeer moeizaam, op 4 poten? Dan staat volgend mij de heleboel te schudden en dat lees ik niet bij Sjaap.

<p align="left">Dat viel wel mee. Eigenlijk wat Sjaap beschrijft: inhouden en niet willen accelereren. Het duurde ook maar kort: binnen 400 meter liep hij normaal!

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
16-09-2009 15:00 #1246949 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic bougies
kan zijn dat er een slechte of oude bougie(s) inzit.
heb het wel eens vaker gehad bij montage van (zelfs org.) bougies dat er inwendig een beuk in de electrode zit (door bijv vallen).
omdat de breuk in de bougie ook een vonk inwendig maakt wordt deze sneller warm en zet uit waardoor de breuk zich sluit en gewoon ze werk gaat doen.
je zou even alle bougies eruit moeten draaien en even kijken of ge allemaal dezelfde kleur hebben en niet vettig of nat.
als er niets te zien is kan het nog zijn dat er een mengsel van gas en benzine binnen komt ipv benzine of gas.
waardoor hij als het ware even verzuipt.
je start immers op benzine en schakelt vrij snel over op gas.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2009 20:30 #1247317 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thnx, ik ga de bougies even
Thnx, ik ga de bougies even checken. Vanuit mijn motorfiets ervaring, lijken deze symptomen wel iets met een mengsel-ontbranding (verhouding) te maken te hebben. Mijn Moto Guzzi draait precies zo bij een koude start. Maargoed, die techniek is 20 jaar ouder.
Ben nog eens wezen zoeken naar lekke koppakking verschijnselen (mn broers V70 heeft er misschien eentje...) maar daar ben ik toch echt zeker van dat dat het niet is. Geen drukopbouw, geen smurrie in de tank, geen borrels, of wat dan ook.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2009 21:34 #1247331 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Join the club...
Helaas hebben wij ook zo'n soort probleem met onze 960. Bij een koude start loopt ie prima maar na zo'n 500m dan begint het toerental te dansen. Elke ochtend en precies op hetzelfde punt. Slaat de motor op dit moment over op lpg dan kan ie wel eens afslaan. Maar goed al zet ik de lpg installatie uit dan gebeurt het zelfde. Een keer een beetje doorgassen en het is weg. Als de motor warm is loopt deze als een zonnetje, je voelt en hoort hem niet eens draaien!

Ik heb al eens gezocht naar valse lucht (dmv gericht spuiten met remreiniger) maar zonder positief resultaat...

Thijs 

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2009 16:10 #1247873 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Lambda

Thijs schreef : Helaas hebben wij ook zo'n soort probleem met onze 960. Bij een koude start loopt ie prima maar na zo'n 500m dan begint het toerental te dansen. Elke ochtend en precies op hetzelfde punt.

Ik heb dit ook gehad (maar ik heb geen LPG), en na veel zoekwerk en proberen bleek het uiteindelijk de lambdasonde te zijn. Vervangen (origineel!) en probleem was opgelost.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2009 18:54 #1247892 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Haha, wat een toeval! Ik
Haha, wat een toeval! Ik wilde net een reactie plaatsen omdat ik de sonde er van verdacht. Mooi, een bevestiging! Dus nu naar de dealert voor neue bougies en een sonde.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC