startproblemen na motor ombouw 245 turbo
- G. Los
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-08-2009 23:31 #1245075
door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic Jan ik heb de verdeler van
Jan ik heb de verdeler van een B230F gepakt. Dit blok had ik nog liggen en is uit 1987 met inspuiting en komt uit Amerika.
Deze verdeler heeft geen vacuumdoos , maar wel een stekkeraansluiting aan de zijkant voor drie draden. (stekker wordt niet gebruikt omdat er een vliegwiel sensor gemonteerd is) De verdeler verdeeld dus alleen maar en doet verder niets.(zoals bij een 940 die geen stekker aansluiting heeft)

Ballastweerstanden zijn allemaal netjes aangesloten.
De massa vanaf spruitstuk naar body ga ik morgen regelen. Maakt dat zoveel uit voor de sterkte van de vonk?
Massa naar het spruitstuk is wel in orde.
Jan zou het ook in de bougiekabels kunnen liggen? Omdat de 245 kabels die er nu op zitten ongeveer 9k ohm hebben en de kabels van de 940(die niet meer passen nu) ongeveer 3k ohm hebben?

Ik hou jullie op de hoogte!
Deze verdeler heeft geen vacuumdoos , maar wel een stekkeraansluiting aan de zijkant voor drie draden. (stekker wordt niet gebruikt omdat er een vliegwiel sensor gemonteerd is) De verdeler verdeeld dus alleen maar en doet verder niets.(zoals bij een 940 die geen stekker aansluiting heeft)

Ballastweerstanden zijn allemaal netjes aangesloten.
De massa vanaf spruitstuk naar body ga ik morgen regelen. Maakt dat zoveel uit voor de sterkte van de vonk?
Massa naar het spruitstuk is wel in orde.
Jan zou het ook in de bougiekabels kunnen liggen? Omdat de 245 kabels die er nu op zitten ongeveer 9k ohm hebben en de kabels van de 940(die niet meer passen nu) ongeveer 3k ohm hebben?

Ik hou jullie op de hoogte!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2009 15:39 #1245174
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou het als eerste
Ik zou het als eerste instantie toch in de ontsteking zoeken. Ik begrijp best wel dat je denkt dat je alles goed hebt staan, maar ook na 30 jaar sleutelervaring is het mij vorig jaar gelukt de ontsteking van mijn racer er 180 graden gedraaid op te prutsen. Overigens best eenvoudig te tesetn door de bougie kabels 1-3 te wisselen en van 2-4 ook. Maar het is bijna niet te meten voor een leek of het fout zit.
Als je benzine en vonk hebt moet het bijna daarin ergens zitten.

Als je benzine en vonk hebt moet het bijna daarin ergens zitten.

- G. Los
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
31-08-2009 00:30 #1245563
door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic Hij doet het!
Afgelopen vrijdag maar eens weer aan 245 gewerkt nadat ik de auto een dag of drie niet kon uitstaan...Alle massa draden gechekt en zo ook de bougies. Alles okee maar niet starten. Bij toeval ontdekte ik dat de bobine kabel van de 245 niet matcht met de bobine van de 230Ft motor. Dus een bobinekabel gepakt van de 230FT, maar die sloot weer niet aan op de verdelerkap. Andere nieuwe ver.kap (Volkswagen!) gehaald voor 9!!! euro met stiftjes binnenin de 5 gaten voor de kabels. Alles gemonteerd en vervolgens de 2 langste 940 kabels gemonteerd. Daarna als proef 2 lange bougiekabels van een alfa 164 (V6) ook geplaatst op de VW-verdeler. Deze 5 kabels hebben alle een weerstand van max.3k ohm terwijl de 245 turbo kabels een weerstand hebben van 9 a 10k ohm. door de lage weerstand zou ik nu een beter vonk moeten hebben en dat was dus ook het resultaat. Maar nog steeds geen leven in de brouwerij... Daarna de ontsteking 180 graden gedraaid met de gedachte dat dat ook niet zal helpen... Halleluja! hij liep op 4 poten en netjes staionair. Het probleem zat em dus in de hoge weerstand kabels van de 245 turbo die het perfect doen op die auto, maar niet passen bij de 940-ontsteking. Gelijk een nieuw setje special made lage weerstand kabels besteld bij een handelaar in Oudehaske(marktplaats).
Dank voor het meedenken en wat mij betreft kan dit topic op slot
Gr. Gydo
Dank voor het meedenken en wat mij betreft kan dit topic op slot
Gr. Gydo
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2009 09:44 #1245570
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi
dat alles nu toch werkt,loopt hij ondertuusen nu ook op lpg goed?Wel een goede tip over die kabels met verschillende weerstanden.Heb zelf ook nog een probleem bij de ombouw van een 240 met nu een b230et .Loopt wel maar slecht en roken en stotteren bij turbodruk.Zou dus ook best wel eens aan de verkeerde bougie kabels kunnen liggen.Van de week ook eens doormeten.Veel plezier met je 245 turbo.Ps mischien een foto van onder de motorkap?
- G. Los
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
31-08-2009 13:15 #1245585
door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic De lpg tank moet ik nog
De lpg tank moet ik nog inbouwen dus op lpg doet ie het ng niet. Ik heb er wel vertrouwen in dat 't goed komt
Het verhaal over weerstanden klop wel denk ik. Veel volvo's en Mercedessen hebben last van backfires op lpg. Dit komt volgens mij vaak door een niet optimale Bougievonk (lees: goed onderhouden ontstekinginstallatie). Gevolg: een grote knal met vaak schade. Iemand in oudehaske verkoopt bougiekabels met lage weerstand voor auto's die op lpg rijden. Zeker een aanrader voor diegene die een turbomotor in hun auto hebben.
Helaas heb ik nog geen foto van onder de kap. Het is zo'n weerboel van draden en computers dat ik eerst maar een orde op zaken moet stellen. Misschien later.

Bij een B230et moet je de onsteking ook omzetten naar de zijkant of niet?
Het verhaal over weerstanden klop wel denk ik. Veel volvo's en Mercedessen hebben last van backfires op lpg. Dit komt volgens mij vaak door een niet optimale Bougievonk (lees: goed onderhouden ontstekinginstallatie). Gevolg: een grote knal met vaak schade. Iemand in oudehaske verkoopt bougiekabels met lage weerstand voor auto's die op lpg rijden. Zeker een aanrader voor diegene die een turbomotor in hun auto hebben.
Helaas heb ik nog geen foto van onder de kap. Het is zo'n weerboel van draden en computers dat ik eerst maar een orde op zaken moet stellen. Misschien later.

Bij een B230et moet je de onsteking ook omzetten naar de zijkant of niet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2009 15:01 #1245597
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Bij de b230et hebben we de ontsteking ook naar de zijkant verplaatst.De 240 was oorspronkelijk nog voorzien van een b21a geloof ik en we hebben de kabelboom van de b230et met motronic uitgedunt en in de 240 gezetmet de b230et motor.Tis wel een gechipte motronic naar ik begrepen heb en ik heb er dus maar een70mm uitlaat onder gelast met alleen 1 einddemper.1op4.10 gesperde achteras en als alles straks een keer goed loopt dan gaat deeigenaar er mee driften en gewoon als boodschappen auto.Project ligt nu al een hele tijd stil vanwege andere druktes maar het blijft wel kriebelen.
Moderators: Jerry Stam