Carterontluchting perst olie in inlaatspruitstuk
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2009 21:00 #1074734
door Miquel Engelen (GAST)
Carterontluchting perst olie in inlaatspruitstuk is gemaakt door Miquel Engelen (GAST)
Hallo Volvoïsten,

vandaag de carterontluchting er maar eens afgehaald, en schoongemaakt.
Ook het gedeelte eromheen, ik bedoel dus het blok eens helemaal schoongepoetst.
Toen weer even testen, en bij de 5500RPM, weer een wolk toch echt wel blauwe rook, toch maar even doorgetrokken tot de 6000RPM en pas toen ik het gas eraf haalde verdween de rook. Het is dus duidelijk dat ie gaat roken wanneer ik het gas erop heb en houdt en dat het direct stopt wanneer ik het gas los laat.
Thuis aangekomen zag ik onder de kap dat er duidelijk olie via de carter ontluchting naar boven het inlaatspruitstuk in was gekomen. Ook was er olie tussen de aansluiting van de flametrap/carterontluchting en het blok naar buiten gekomen.
Het is in ieder geval géén koelvloeistof, want daar ik het peil nog steeds hetzelfde, en het was echt blauwe rook.
Ik vermoed dat er om een of andere reden olie door de carterontluchting omhoog wordt geperst.
Zou dit kunnen duiden op een verstopping ergens anders in het blok? Is een blok bv te flushen?
Niet dat ik regelmatig mijn blok tot 6000RPM wil jagen, maar het lijkt mij toch dat er in ieder geval iets niet goed zit.
Ik hoop echt dat jullie met me mee willen denken om dit probleem te tackelen.

GG,

vandaag de carterontluchting er maar eens afgehaald, en schoongemaakt.
Ook het gedeelte eromheen, ik bedoel dus het blok eens helemaal schoongepoetst.
Toen weer even testen, en bij de 5500RPM, weer een wolk toch echt wel blauwe rook, toch maar even doorgetrokken tot de 6000RPM en pas toen ik het gas eraf haalde verdween de rook. Het is dus duidelijk dat ie gaat roken wanneer ik het gas erop heb en houdt en dat het direct stopt wanneer ik het gas los laat.
Thuis aangekomen zag ik onder de kap dat er duidelijk olie via de carter ontluchting naar boven het inlaatspruitstuk in was gekomen. Ook was er olie tussen de aansluiting van de flametrap/carterontluchting en het blok naar buiten gekomen.
Het is in ieder geval géén koelvloeistof, want daar ik het peil nog steeds hetzelfde, en het was echt blauwe rook.
Ik vermoed dat er om een of andere reden olie door de carterontluchting omhoog wordt geperst.
Zou dit kunnen duiden op een verstopping ergens anders in het blok? Is een blok bv te flushen?
Niet dat ik regelmatig mijn blok tot 6000RPM wil jagen, maar het lijkt mij toch dat er in ieder geval iets niet goed zit.
Ik hoop echt dat jullie met me mee willen denken om dit probleem te tackelen.

GG,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2009 21:02 #1239409
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vrees toch verhoogde
Ik vrees toch verhoogde carterdruk door versleten zuigerveren. Niets geks met die km stand. Als je rustig aandoet kan hij nog jaren mee.
Groet,
Paul
Groet,
Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2009 21:03 #1239410
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic meten
Dat is overigens toch wel te meten met een compressiemeting ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2009 21:23 #1239417
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als de motor zo ver heen is
Als de motor zo ver heen is dat hij dit bij lage toeren doet wel ja. Nu alleen bij hoge toeren........

- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2009 09:13 #1239447
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic nieuwe
Dus een compressie meting heeft nu niet zoveel zin.
Maar eventueel nieuwe zuigerveren zou dus wel een optie kunnen zijn?
Misschien moet ik toch maar eens aan een koprevisie gaan denken, helemaal wanneer ik de boel nog wat wil gaan kietelen eventueel....
Hoewel het me ook is opgevallen dat het roken alléén voorkomt als ik in de derde versnelling doortrek, in de 1e, 2e of 4e is er niets te zien van rook o.i.d.!?

GG,

Maar eventueel nieuwe zuigerveren zou dus wel een optie kunnen zijn?
Misschien moet ik toch maar eens aan een koprevisie gaan denken, helemaal wanneer ik de boel nog wat wil gaan kietelen eventueel....
Hoewel het me ook is opgevallen dat het roken alléén voorkomt als ik in de derde versnelling doortrek, in de 1e, 2e of 4e is er niets te zien van rook o.i.d.!?

GG,

- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2009 09:39 #1239449
door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Oliepijl
Hoe is je Oliepeil? Kijk eens of de rook ontstaat als je oliepeil heel hoog is en als het heel laag is. In de tijd dat ik nog op een bmw k100rt rondreed viel het me op dat als het oliepeil hoog was, de motor er het met hoge toeren eruitwerkte tot ongeveer een gemiddeld peil, daarnaa verbruikte hij bijna niks meer.
Miquel, niet zomaar blokken gaan opentrekken hoor, eerst even alle andere opties af.
Gr. Bouke
Miquel, niet zomaar blokken gaan opentrekken hoor, eerst even alle andere opties af.
Gr. Bouke
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2009 09:43 #1239450
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koprevisie
Met alleen een koprevisie kun je je zuigerveren nog niet vervangen. En als je het goed wilt doen, moet je voordat je je zuigerveren vervangt eerst je cilinders nog laten ophonen. Daarvoor zal het blok er wel uit moeten...
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-06-2009 09:46 #1239451
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Waarschijnlijk omdat je het
Waarschijnlijk omdat je het makkelijkst en het langst 5000 rpm rijdt in de derde versnelling. In 1 en 2 ben je vrij snel aan de 5000 rpm, en je schakelt door om van de herrie af te zijn. In de vier zou je bij 5000 rpm ongeveer 170-180 km/h rijden, wat ook niet gemakkelijk is in NL.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2009 09:48 #1239453
door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic p.s.
In het ergste geval, Ik heb nog een onderblok van een b234 staan. Jij hebt de nokkenassen van dat blok al. De hoonsporen zijn nog in de cylinderwanden te zien......... Kan je in het ergste geval voor een appel en een ei overnemen.
gr. Bouke
gr. Bouke
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2009 09:49 #1239454
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Geen zin?
Hoi Bouke,

Het peil staat idd wel aan de hoge kant, en dan bedoel ik op max.
Ik ga volgende week bij Nordicar even de brug op om wat metertjes aan te sluiten, misschien gelijk maar de olie even verversen en er dan iets minder in doen.
Maar euh, heb je geen zin om samen mijn blok eraf te peuteren ofzo??

GG,

Het peil staat idd wel aan de hoge kant, en dan bedoel ik op max.
Ik ga volgende week bij Nordicar even de brug op om wat metertjes aan te sluiten, misschien gelijk maar de olie even verversen en er dan iets minder in doen.
Maar euh, heb je geen zin om samen mijn blok eraf te peuteren ofzo??

GG,

Moderators: Jerry Stam