De MBC zit erin - getest maar nog wel vraagtekens

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2009 22:17 #1238461 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitgetest maar nog wel vragen
Vanavond de snelweg op geweest. De turbo komt snel op druk en blijft ook op druk zolang ik het gas diep erop houd. Als ik het gas ook maar even een beetje terugneem, knalt de druk direct weg. Echt goed uitproberen was er niet bij, het regende en met gas erop in zijn 4 liep ie al flink door naar de 140 en harder wilde ik niet. In zijn 3 ging ie 120 tegen de 6000 toeren maar ook daar, zodra ik ietsjes gas terugnam viel de druk ineens weg. Is dat normaal? Ik zou denken van niet. Ik heb het niet zo uitgeprobeerd toen de mbc er nog niet opzat. Wat ik nu dus niet kan uittesten is of de turbodruk constant blijft bij een bepaalde snelheid. Want zodra ik iets met het gas doe om op een bepaalde snelheid te blijven dan valt de druk weg. Misschien dat die CBV niet helemaal jofel werkt? Of kan er toch een gaatje/scheurtje in het circuit zitten, bijv. in de intercooler?  Graag julle ervaringen/meningen. @Chilm: ik merkte nu dat ie in drie wel sneller optrok dan voorheen. Maar met spinnende wielen weg is me nog niet gelukt... :-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2009 00:06 #1238479 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Lijkt redelijk normaal
Maarten,
Turbodruk heb je inderdaad als je het gaspedaal vol intrapt en de auto accelereert. Als je het gas loslaat dan gaat de gasklep dicht en ontstaat er vacuum in het inlaatspruitstuk ==> turbodruk valt weg. Dan zal je overigens ook iets van "whoosh" horen omdat dan ook de CBV open gaat.

Besef dat als je in z'n 5 constant 140km/h rijdt, dat je dan nog steeds op "vacuum" rijdt, ergo je meter slaat niet echt uit. Pas als je gas geeft, zal de turbodruk (even) oplopen. De turbo druk is zeker niet constant, die fluctueert continue. Ik weet dat als je een kruissnelheid van, pak 'm beet, 210km/h aanhoudt , dat je dan constant redelijk veel turbodruk hebt.  De boel wordt dan alleen wel een beetje heet
Het gedrag dat je beschrijft, lijkt me volledig normaal.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2009 10:37 #1238505 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed om te horen
Dag Hein, bedankt voor de uitleg! Ik ben blij dat het normaal gedrag is van die turbo. Als het zo is dat alleen met zware belasting de turbo inkomt en niet op kruissnelheid maak ik me ook niet zo'n zorgen over het octaangetal en pingelen of andere enge dingen. Want ik gebruik de turbo dan alleen kortstondig bij inhalen enzo. Ik laat de vacuum/drukmeter er sowieso nog even opzitten, het is ook wel leuk om te zien in welke versnelling de motor het meeste vacuum heeft. Nogmaals dank!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2009 10:58 #1238506 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vacuum

MaartenG schreef : Dag Hein, bedankt voor de uitleg! Ik ben blij dat het normaal gedrag is van die turbo. Als het zo is dat alleen met zware belasting de turbo inkomt en niet op kruissnelheid maak ik me ook niet zo'n zorgen over het octaangetal en pingelen of andere enge dingen. Want ik gebruik de turbo dan alleen kortstondig bij inhalen enzo. Ik laat de vacuum/drukmeter er sowieso nog even opzitten, het is ook wel leuk om te zien in welke versnelling de motor het meeste vacuum heeft. Nogmaals dank!

Het meeste vacuum ontstaat bij gas volledig los en met hoge toeren, ongeacht welke versnelling.
Ook bij kortstondig inhalen is het van belang dat de motor niet pingelt! Vooral op de snelweg bij inhalen in 5e versnelling (bijvoorbeeld van 100 tot 120 km/u) is de neiging tot pingelen het grootst (relatief laag toerental).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC