De MBC zit erin - getest maar nog wel vraagtekens
- V700 register
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Turbodruk heb je inderdaad als je het gaspedaal vol intrapt en de auto accelereert. Als je het gas loslaat dan gaat de gasklep dicht en ontstaat er vacuum in het inlaatspruitstuk ==> turbodruk valt weg. Dan zal je overigens ook iets van "whoosh" horen omdat dan ook de CBV open gaat.
Besef dat als je in z'n 5 constant 140km/h rijdt, dat je dan nog steeds op "vacuum" rijdt, ergo je meter slaat niet echt uit. Pas als je gas geeft, zal de turbodruk (even) oplopen. De turbo druk is zeker niet constant, die fluctueert continue. Ik weet dat als je een kruissnelheid van, pak 'm beet, 210km/h aanhoudt , dat je dan constant redelijk veel turbodruk hebt. De boel wordt dan alleen wel een beetje heet
Het gedrag dat je beschrijft, lijkt me volledig normaal.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het meeste vacuum ontstaat bij gas volledig los en met hoge toeren, ongeacht welke versnelling.MaartenG schreef : Dag Hein, bedankt voor de uitleg! Ik ben blij dat het normaal gedrag is van die turbo. Als het zo is dat alleen met zware belasting de turbo inkomt en niet op kruissnelheid maak ik me ook niet zo'n zorgen over het octaangetal en pingelen of andere enge dingen. Want ik gebruik de turbo dan alleen kortstondig bij inhalen enzo. Ik laat de vacuum/drukmeter er sowieso nog even opzitten, het is ook wel leuk om te zien in welke versnelling de motor het meeste vacuum heeft. Nogmaals dank!
Ook bij kortstondig inhalen is het van belang dat de motor niet pingelt! Vooral op de snelweg bij inhalen in 5e versnelling (bijvoorbeeld van 100 tot 120 km/u) is de neiging tot pingelen het grootst (relatief laag toerental).