Van een M46 (4+od) naar.....5 bak. DO or DON'T?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
De M47 is zwakker dan de M46: niet voor niets zat die alleen in de lichtere uitvoeringen gemonteerd en niet in turbo's, turbodiesels,etc.
De M90 is sterker dan de M46, in die zin dat hij meer vermogen aankan. Op het gebied van slijtage is de M90 veruit inferieur: een M46 raakt zo tegen de zes, zeven ton versleten, voornamelijk de overdrive, terwijl een M90 al met een tonnetje of twee, drie last krijgt van haperende synchromeshes, vervolgens kapotte lagers, etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Meer slechte M90ers gevoeld dan M46ers.
Trouwens de OD met het knoppie staat ook gewoon stoer.

- V700 register
- Nieuw lid
-
ik denk dat een M90 minder goed tegen slechte bediening kan.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

als ik de reacties zo lees lijkt het mij het verstandigst om de M46 gewoon te laten zitten, en maar te wennen aan het feit dat het een hoge toeren motor is, wat misschien nog wel erger gaat worden wanneer ik al mijn upgrade's heb gedaan.
Ik heb hiervoor idd veel diesels gereden en ook in mijn bootje ligt een grote diesel, vandaar misschien mijn zorgen wanneer ik de benzine (B234F) motor zo hoog in toeren hoor draaien.
Misschien wel eens nieuwe schakelstangbussen (laten) monteren.....?
Hartleijk dank voor het meedenken!!

Gulle Groet,

- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
En niet tegen rijden met aanhangers, niet tegen kilometers, niet tegen veel schakelen, niet tegen een matige koppeling... nee, het ding is prima door z'n korte bouw, kan daardoor veel vermogen aan, maar degelijk...ho maar. Niet voor niets is een van onze leden al naar een reserve-bak op zoek terwijl de M90 net twee jaar gelden gereviseerd is, bij 240.000 km... Helaas is er bij een 960 geen enkel fatsoenlijk alternatief (automaat is GEEN fatsoenlijk alternatief..)JW schreef : ik denk dat een M90 minder goed tegen slechte bediening kan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij scheelt het van OD naar 4 maar 600 toeren ofzo. Ga je niet van OD terug naar 3 toevallig?Miquelangelo1969 schreef : Beste Meedenkers,
als ik de reacties zo lees lijkt het mij het verstandigst om de M46 gewoon te laten zitten, en maar te wennen aan het feit dat het een hoge toeren motor is, wat misschien nog wel erger gaat worden wanneer ik al mijn upgrade's heb gedaan.
Ik heb hiervoor idd veel diesels gereden en ook in mijn bootje ligt een grote diesel, vandaar misschien mijn zorgen wanneer ik de benzine (B234F) motor zo hoog in toeren hoor draaien.
Misschien wel eens nieuwe schakelstangbussen (laten) monteren.....?
Hartleijk dank voor het meedenken!!
Gulle Groet,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Willem van Strik lidnr 328 schreef :
En niet tegen rijden met aanhangers, niet tegen kilometers, niet tegen veel schakelen, niet tegen een matige koppeling... nee, het ding is prima door z'n korte bouw, kan daardoor veel vermogen aan, maar degelijk...ho maar. Niet voor niets is een van onze leden al naar een reserve-bak op zoek terwijl de M90 net twee jaar gelden gereviseerd is, bij 240.000 km... Helaas is er bij een 960 geen enkel fatsoenlijk alternatief (automaat is GEEN fatsoenlijk alternatief..)JW schreef : ik denk dat een M90 minder goed tegen slechte bediening kan.
die goede M90 bakken waar ik het over heb hebben natuurlijk op een aanhanger 2-5 ton afgelegd.
misschien is er iets met de 960, daarbij heb ik geen ervaring met de M90's, maar bij de redblocks ken ik slechts weinig mensen die problemen er mee hebben. Nu heb ik geen vergelijkend waren onderzoek gedaan, en ook geen 100 mensen gevraagd.Ik heb het wel vaker gehoord hoor dat de M90 sneller stuk gaat, ik ontken het niet hoor, maar een beetje verrassend is het wel dat er zo negatief over gesproken wordt.
de M90 die ik hier open heb liggen heeft geen enkel gek sluitspoor of veel gruis aan de magneet.
- V700 register
- Nieuw lid
-