Van een M46 (4+od) naar.....5 bak. DO or DON'T?

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 07:29 #1230933 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Don't
Afgezien van alle terechte antwoorden dat je "probleem" er niet mee is opgelost: don't!
De M47 is zwakker dan de M46: niet voor niets zat die alleen in de lichtere uitvoeringen gemonteerd en niet in turbo's, turbodiesels,etc.
De M90 is sterker dan de M46, in die zin dat hij meer vermogen aankan. Op het gebied van slijtage is de M90 veruit inferieur: een M46 raakt zo tegen de zes, zeven ton versleten, voornamelijk de overdrive, terwijl een M90 al met een tonnetje of twee, drie last krijgt van haperende synchromeshes, vervolgens kapotte lagers, etc. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 07:38 #1230935 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sluit me
aan bij Willem, verbaast mij ook dat de M90 een reputatie heeft opgebouwd waar hij niet aan voldoen kan.
Meer slechte M90ers gevoeld dan M46ers.
Trouwens de OD met het knoppie staat ook gewoon stoer.
 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 08:08 #1230938 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelf ken ik diverse M90's
zelf ken ik diverse M90's die tussen de 2 en 5 ton gelopen hebben, geef mij maar de M90. enige echte probleem is volgens mij een stop-ring van de 3e versnelling. De stevigheid van de M90 spreekt mij erg aan, en het soepele schakelen (alhoewel een M46 met nieuwe schakelstangbussen ed ook erg goed gaat).
ik denk dat een M90 minder goed tegen slechte bediening kan. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 10:06 #1230948 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Meedenken...
Beste Meedenkers,
 
als ik de reacties zo lees lijkt het mij het verstandigst om de M46 gewoon te laten zitten, en maar te wennen aan het feit dat het een hoge toeren motor is, wat misschien nog wel erger gaat worden wanneer ik al mijn upgrade's heb gedaan.
Ik heb hiervoor idd veel diesels gereden en ook in mijn bootje ligt een grote diesel, vandaar misschien mijn zorgen wanneer ik de benzine (B234F) motor zo hoog in toeren hoor draaien.
Misschien wel eens nieuwe schakelstangbussen (laten) monteren.....?
Hartleijk dank voor het meedenken!!
 
Gulle Groet,
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2009 08:36 #1231070 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Minder goed

JW schreef : ik denk dat een M90 minder goed tegen slechte bediening kan.

En niet tegen rijden met aanhangers, niet tegen kilometers, niet tegen veel schakelen, niet tegen een matige koppeling... nee, het ding is prima door z'n korte bouw, kan daardoor veel vermogen aan, maar degelijk...ho maar. Niet voor niets is een van onze leden al naar een reserve-bak op zoek terwijl de M90 net twee jaar gelden gereviseerd is, bij 240.000 km... Helaas is er bij een 960 geen enkel fatsoenlijk alternatief (automaat is GEEN fatsoenlijk alternatief..)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2009 17:32 #1231189 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toereng

Miquelangelo1969 schreef : Beste Meedenkers,

als ik de reacties zo lees lijkt het mij het verstandigst om de M46 gewoon te laten zitten, en maar te wennen aan het feit dat het een hoge toeren motor is, wat misschien nog wel erger gaat worden wanneer ik al mijn upgrade's heb gedaan.
Ik heb hiervoor idd veel diesels gereden en ook in mijn bootje ligt een grote diesel, vandaar misschien mijn zorgen wanneer ik de benzine (B234F) motor zo hoog in toeren hoor draaien.
Misschien wel eens nieuwe schakelstangbussen (laten) monteren.....?
Hartleijk dank voor het meedenken!!

Gulle Groet,

Volgens mij scheelt het van OD naar 4 maar 600 toeren ofzo. Ga je niet van OD terug naar 3 toevallig?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2009 20:35 #1231208 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tsja

Willem van Strik lidnr 328 schreef :

JW schreef : ik denk dat een M90 minder goed tegen slechte bediening kan.

En niet tegen rijden met aanhangers, niet tegen kilometers, niet tegen veel schakelen, niet tegen een matige koppeling... nee, het ding is prima door z'n korte bouw, kan daardoor veel vermogen aan, maar degelijk...ho maar. Niet voor niets is een van onze leden al naar een reserve-bak op zoek terwijl de M90 net twee jaar gelden gereviseerd is, bij 240.000 km... Helaas is er bij een 960 geen enkel fatsoenlijk alternatief (automaat is GEEN fatsoenlijk alternatief..)


die goede M90 bakken waar ik het over heb hebben natuurlijk op een aanhanger 2-5 ton afgelegd.
misschien is er iets met de 960, daarbij heb ik geen ervaring met de M90's, maar bij de redblocks ken ik slechts weinig mensen die problemen er mee hebben. Nu heb ik geen vergelijkend waren onderzoek gedaan, en ook geen 100 mensen gevraagd.Ik heb het wel vaker gehoord hoor dat de M90 sneller stuk gaat, ik ontken het niet hoor, maar een beetje verrassend is het wel dat er zo negatief over gesproken wordt. 
de M90 die ik hier open heb liggen heeft geen enkel gek sluitspoor of veel gruis aan de magneet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2009 09:09 #1231246 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Ik kocht mijn 98er lpt met een fijne m90 er in bij 270000km.Er staat nu 330000km op met nog steeds de fijne goed schakelende M90.De laatste 40000km hangt er ook af en toe een caravan achter en een aanhanger heb ik ook.Geen klachten over de M90 hier dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD