Van een M46 (4+od) naar.....5 bak. DO or DON'T?
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

Skepp wordt geschakeld met een M46 versnellingsbak, dit is een 4 bak met OD.
Nu is mijn vraag, kan ik hier een 5 bak van maken? En zo ja, welke bak zou er dan onder moeten?
Of is dit iets wat misschien wel ten sterkste wordt afgeraden.... in verband met overbrenging enzo.
Ik wil dit graag doen omdat ik vind dat, wanneer ik in de OD rijd en ik wil inhalen ik eigenlijk terug naar z'n 4 zou moeten schakelen, want in de OD is ze niet vooruit te branden, maar dan schiet ze ineens zo hoog in de toeren dat ik me wel eens afvraag of dat wel goed is voor het motortje.
Ik hoop dit op te lossen door er een 5 bak onder te zetten.
Dus is dit een DO of een DON'T?

GG,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
-M47 er in. voordeel relatief goedkoop, nadeel is dat ze niet zo stevig zijn als een M46. Niet dat dat een probleem is maar toch. koppeling ed blijft gelijk.
-M90 er in. schakelt beter, maar duurder. in ieder geval sterker dan de M46/M47. koppeling+vliegwiel dan ook van een M90 auto, of wat gaan samenstellen (940 1994+ diesel koppeling) op originele vliegwiel etc.
zwaardere achteras overbrenging kan ook, maar dat gaat wel ten koste van de acceleratie.
Hoeveel toeren gaat het om? ik zou me pas (uit comfort oogpunt vooral) gaan zorgen maken als je elke keer naar 5000+ rpm gaat bij terugschakelen.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Ik zou wat meer in de vier rondrijden dan wen je wel aan het geluid. De vijfde versnelling/OD is bedoeld voor het fahren auf der Autobahn, niet om 80 te rijden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is past het kan je het 1 op 1 overzetten.
Of past dan aandrijf as niet meer en moet je die ook vervangen door een 5 bak aandrijf as.
Bevestigings gaten om bak op te hangen past dat.
koppelings plaat met drukgroep etc.
(zat er nml zelf ook aan te denken)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je dit hebt past het perfect. Je kunt zo een M90 of M47 in je M46OD wagen zetten.
Koppeling is bij de M90 anders, kun je overnemen of wat combineren met een diesel koppelingsplaat en drukgroep voor een M90 (van 940 diesel na 1995). Heb je dat dubbelmassa vliegwiel niet meer (en dat is een voordeel).
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Het instructieboekje dat bij mijn 945 zit, zegt wat anders. En uit eigen ervaring weet ik, dat dat klopt. Ook voor de 16 klepper. Zolang de motor genoeg koppel (door sommigen vaak ook "vermogen" genoemd, maar da's wat anders) kan leveren, kun je onder normale omstandigheden het beste met een zo laag mogelijk toerental rijden. En dus in een zo hoog mogelijke versnelling. Dat merk je overigens in je brandstofverbruik.Marcmarel schreef : De vijfde versnelling/OD is bedoeld voor het fahren auf der Autobahn, niet om 80 te rijden.
Voor m'n werk rijd ik geregeld in auto's met een boordcomputer waarop je precies kunt zien, hoe hoog het momentele gebruik is. Dat het wat uit maakt in welke versnelling je rijdt, dat wist ik. Maar toch schrok ik van het verschil.
groetjes
Mathy (die echt niet rijdt als een oud w...)
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Kan je dat eens uitproberen op je verbruikmeter, wat voordeliger optrekt van 100 naar 120: in de vier of de vijf?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Als de snelheid constant 100 km/h is, kun je de bak rustig in de vijf laten staan. Ik rijd met de 945 niet echt anders dan met de T5 (van VW, niet van Volvo. Helaas!). En die T5 staat vaak genoeg op de cruise control. Ook als het drukker is.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gaat prima. Vanaf 70 zet ik 'm vaak in OD. Ja, als ik even snel wil inhalen of invoegen doe ik het pas later, maar hij is absoluut niet onbruikbaar hoor. Ik woon hartje randstad. Zeg maar.Marcmarel schreef : Ik bedoelde dat de vijf en OD volgens mij niet erg geschikt zijn om mee over de overbevolkte wegen in de Randstad rond te rijden. Vlot snelwegrijden op 100 km/u wegen gaat gewoon beter in de vier. Om door de provincie te toeren gaat 80 in z'n 5 inderdaad best aardig in de oudere Volvo.
Kan je dat eens uitproberen op je verbruikmeter, wat voordeliger optrekt van 100 naar 120: in de vier of de vijf?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Miquel, het is geen diesel . En dat blok is gemaakt om wat meer toeren te draaien. Een andere volvo bak heeft ongeveer dezelfde overbrenging in z'n 5, en daar schier je dus niet veel mee op.
Je zou een automaat kunnen nemen, dan gaat het allemaal vanzelf en via de kopelomvormer.
Als je snel wilt zijn: terugschakelen!niet naar de 4, maar naar de 3!
Groet,
Philip
PS: Je eerdere plannen mbt andere nokkenassen en dergelijke zorgen niet bepaald voor meer vermogen/koppel bij lage toeren. Ok, het kan iets beter worden... maar het wordt dan toch een toerenmonster.