B234FT vragen.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
 
Er kwam mij laatst ter ore dat er ook een turbo variant op mijn motor (B234F) is gemaakt, nl. de B234FT.
Nu mijn vragen daarover:
 
- in welk type is deze geleverd?
- is deze in te bouwen in een 940 GLE met B234F motor?
- is een B234F om te bouwen naar een B234FT?
- zijn deze motoren überhaupt te vinden?
 
Jullie begrijpen zeker al wel dat ik in mijn speurtocht naar wat meer pk's voor Skepp, deze eventuele alternatieven natuurlijk erg interessant zou vinden.
Ik hoor graag uwer meningen hierover!
 
GG,
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
Jammer maar ik moet je ontgoochelen Miquel.Deze motoruitvoering is nooit in productie geweest.De project leider van de 780, Hans Gustavsson, heeft ooit speciaal voor hem een 780 met B234FT laten maken door de motorenfabriek van Volvo maar dat is bij mijn weten de enige die ooit door Volvo gemaakt is.Ongetwijfeld zal je op internet nog wel ergens botsen op zulke motor die door een liefhebber middels kunst en vliegwerk in elkaar is gestoken.Miquelangelo1969 schreef : Er kwam mij laatst ter ore dat er ook een turbo variant op mijn motor (B234F) is gemaakt, nl. de B234FT.
Nu mijn vragen daarover:
- in welk type is deze geleverd?
Groeten,Hedwig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Enige 16V met turbo is de B204GT (en FT, zelfde maar met kat)
- Hij is dus nooit geleverd
- In jouw 940 zit al een B234, dus kan er ook een B230, B204E/F, B204FT/GT etc. in. Soms is het nodig een andere voras erbij te hebben.
- Ja, zie ook turbobricks. Of je neemt een B204FT uitlaatspruitsuk, boort een olieterugvoer in het blok en zorgt voor een olieleiding naar de turbo. Dan nog allerlei kleine dingen aanpassen natuurlijk. Er zijn speciale chips die een B230FK/FT ECU geschikt maken voor een dergelijke modificatie.
- De B234FT is dus niet te vinden, een B204GT/FT wel, maar niet makkelijk.
Zelf zou ik niet meteen turbo gaan. Je hebt al dat spaghetti uitlaatspruitstuk etc. Hoeveel PK wil je? Als je met 200 tevreden bent heb je geen turbo nodig. Naast eenturbo is een kompressor ook een leuke optie..
Vind het best vreemd, de B234 waar ik in gereden heb liep als de brandweer.. dan te bedenken wat je nog kunt verbeteren!
Groet,
Philip
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Het is dus een 'klok en klepel verhaal'....
Het compressor verhaal staat mij ook wel aan, dus dat is het onderzoeken wel waard.
@Flip, mij Skepp gaat ook wel als de brandweer maar ik vind het leuk om te kijken hoe ik de motor met niet al te veel ombouwen toch een beetje kan kietelen. De uitkomst in pk's doet en zegt mij niet zoveel....
Wel merk ik dat ik bv. bij het inhalen wat power mis. Ik heb een tijdje een Daihatsjoe 1300i gehad en die deed dat véél beter dan de Volvo. Nu snap ik dat dat karretje natuurlijk niet te vergelijken is met een 940GLE maar toch....
Maar goed, dat was de vraag niet, het is me duidelijk dat ik het verhaal B234FT uit mijn woordenschat kan schrappen....
Hartelijk dank voor jullie reactie!!
 
Gulle Groet,
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
 Michael Oud schreef : De Daihatsu had waarschijnlijk veel kortere bakverhoudingen. Een uitkomst in PK moet je wel wat doen eigenlijk, anders wordt het een gebed zonder einde. Dan kun je dingen blijven veranderen
Hoi Michael,
 
Ik mis het gewoon een beetje, dat er 'eventjes' voorbij knallen.....
En die pk's tja, het maakt mij niet zoveel uit omdat als ie 300 pk heeft maar nog steeds traag accelereert, ik nog niet heb bereikt wat ik wil.
Doet hij dit echter al bij 200 pk dan heb ik mijn doel bereikt! Snapie?
 
GG,
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Hij is, zoals Hedwig al schreef, wel gemaakt. Maar zoals het er naar uit ziet, maar één keer. Ik heb nog wat vakantiedagen over en wil best met je naar Zweden. Ik ben alleen bang, dat we ruzie krijgen nadat we de motor eruit gelepeld hebben. Want hij staat ook op mijn verlanglijstje.
Enige optie is dus erachter komen, wat er aan de B234FT precies anders is dan aan de B234F.
BTW ik zou voor een turbo kiezen boven een compressor. Een compressor onttrekt vermogen aan de motor, een turbo onttrekt vermogen aan de uitlaatgassen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Hoi Michael,Michael Oud schreef : Oh zo, maar voor wat ik begrepen heb, zijn de 16v's nogal hoogtoerige motoren. Zou je niet gewoon nog een tandje terugschakelen? Vergeet ook niet dat de snelheidsbeleving heel anders is hè, in een Volvo 900 dan in een Daihatsu (wat was het? Charade?).
 
het was idd een Charade 1.3i TX ofzoiets, en ik begrijp dat het appels met peren vergelijken is, maar met die dajhatsjoe zat ik in de 5e versnelling van de 120 in no time op de 160, dat is met de 940 toch echt wel even anders, dan kan ik natuurlijk even een tandje terug naar z'n 4 maar dan gilt de B234F het uit en zelf dan doet ie er langer over om op snelheid te komen dat dat kleine stuiterbakkie.... niet dat ik terug zou willen hoor, geen haar op mijn hoofd!
Maar ik zou het prettig vinden als ik Skepp een beetje makkelijker de sporen zou kunnen geven.
@Mathy, helemaal met je naar Zweden gaan om ruzie te maken lijkt me geen goed idee.... het uitzoeken wat er nou het verschil is tussen de F en de FT vind ik wel leuk om te doen!
 
GG,
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.