B234FT vragen.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2009 11:47 #1072666 door Miquel Engelen (GAST)
B234FT vragen. is gemaakt door Miquel Engelen (GAST)
Hallo Volvoïsten,

Er kwam mij laatst ter ore dat er ook een turbo variant op mijn motor (B234F) is gemaakt, nl. de B234FT.
Nu mijn vragen daarover:

- in welk type is deze geleverd?
- is deze in te bouwen in een 940 GLE met B234F motor?
- is een B234F om te bouwen naar een B234FT?
- zijn deze motoren überhaupt te vinden?

Jullie begrijpen zeker al wel dat ik in mijn speurtocht naar wat meer pk's voor Skepp, deze eventuele alternatieven natuurlijk erg interessant zou vinden.
Ik hoor graag uwer meningen hierover!

GG,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2009 11:59 #1228929 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic 1

Miquelangelo1969 schreef : Er kwam mij laatst ter ore dat er ook een turbo variant op mijn motor (B234F) is gemaakt, nl. de B234FT.
Nu mijn vragen daarover:
- in welk type is deze geleverd?

Jammer maar ik moet je ontgoochelen Miquel.Deze motoruitvoering is nooit in productie geweest.De project leider van de 780, Hans Gustavsson, heeft ooit speciaal voor hem een 780 met B234FT laten maken door de motorenfabriek van Volvo maar dat is bij mijn weten de enige die ooit door Volvo gemaakt is.Ongetwijfeld zal je op internet nog wel ergens botsen op zulke motor die door een liefhebber middels kunst en vliegwerk in elkaar is gestoken.
Groeten,Hedwig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2009 12:03 #1228930 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er bestaat geen B234FT. Er
Er bestaat geen B234FT. Er zijn mensen op turbobricks die hun omgebouwde b234F of B230 zo noemen.
Enige 16V met turbo is de B204GT (en FT, zelfde maar met kat)
- Hij is dus nooit geleverd
- In jouw 940 zit al een B234, dus kan er ook een B230, B204E/F, B204FT/GT etc. in. Soms is het nodig een andere voras erbij te hebben.
- Ja, zie ook turbobricks. Of je neemt een B204FT uitlaatspruitsuk, boort een olieterugvoer in het blok en zorgt voor een olieleiding naar de turbo. Dan nog allerlei kleine dingen aanpassen natuurlijk. Er zijn speciale chips die een B230FK/FT ECU geschikt maken voor een dergelijke modificatie. 
- De B234FT is dus niet te vinden, een B204GT/FT wel, maar niet makkelijk. 
Zelf zou ik niet meteen turbo gaan. Je hebt al dat spaghetti uitlaatspruitstuk etc. Hoeveel PK wil je? Als je met 200 tevreden bent heb je geen turbo nodig. Naast eenturbo is een kompressor ook een leuke optie..
Vind het best vreemd, de B234 waar ik in gereden heb liep als de brandweer.. dan te bedenken wat je nog kunt verbeteren!
Groet,
Philip

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2009 12:14 #1228932 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Ok...
Ok, da's duidelijk..... weer een illusie armer!
Het is dus een 'klok en klepel verhaal'....
Het compressor verhaal staat mij ook wel aan, dus dat is het onderzoeken wel waard.
@Flip, mij Skepp gaat ook wel als de brandweer maar ik vind het leuk om te kijken hoe ik de motor met niet al te veel ombouwen toch een beetje kan kietelen. De uitkomst in pk's doet en zegt mij niet zoveel....
Wel merk ik dat ik bv. bij het inhalen wat power mis. Ik heb een tijdje een Daihatsjoe 1300i gehad en die deed dat véél beter dan de Volvo. Nu snap ik dat dat karretje natuurlijk niet te vergelijken is met een 940GLE maar toch....
Maar goed, dat was de vraag niet, het is me duidelijk dat ik het verhaal B234FT uit mijn woordenschat kan schrappen....
Hartelijk dank voor jullie reactie!!

Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2009 14:26 #1228941 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bakverhoudingen
De Daihatsu had waarschijnlijk veel kortere bakverhoudingen. Een uitkomst in PK moet je wel wat doen eigenlijk, anders wordt het een gebed zonder einde. Dan kun je dingen blijven veranderen ;)

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2009 14:56 #1228943 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic PK

Michael Oud schreef : De Daihatsu had waarschijnlijk veel kortere bakverhoudingen. Een uitkomst in PK moet je wel wat doen eigenlijk, anders wordt het een gebed zonder einde. Dan kun je dingen blijven veranderen ;)

Hoi Michael,

Ik mis het gewoon een beetje, dat er 'eventjes' voorbij knallen.....
En die pk's tja, het maakt mij niet zoveel uit omdat als ie 300 pk heeft maar nog steeds traag accelereert, ik nog niet heb bereikt wat ik wil.
Doet hij dit echter al bij 200 pk dan heb ik mijn doel bereikt! Snapie?

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2009 17:28 #1228961 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op die manier
Oh zo, maar voor wat ik begrepen heb, zijn de 16v's nogal hoogtoerige motoren. Zou je niet gewoon nog een tandje terugschakelen? Vergeet ook niet dat de snelheidsbeleving heel anders is hè, in een Volvo 900 dan in een Daihatsu (wat was het? Charade?).

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2009 00:01 #1229012 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic B234FT
Hallo Miquel
Hij is, zoals Hedwig al schreef, wel gemaakt. Maar zoals het er naar uit ziet, maar één keer. Ik heb nog wat vakantiedagen over en wil best met je naar Zweden. Ik ben alleen bang, dat we ruzie krijgen nadat we de motor eruit gelepeld hebben. Want hij staat ook op mijn verlanglijstje.
Enige optie is dus erachter komen, wat er aan de B234FT precies anders is dan aan de B234F.
BTW ik zou voor een turbo kiezen boven een compressor. Een compressor onttrekt vermogen aan de motor, een turbo onttrekt vermogen aan de uitlaatgassen.
groetjes
Mathy

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2009 10:13 #1229042 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Charade...

Michael Oud schreef : Oh zo, maar voor wat ik begrepen heb, zijn de 16v's nogal hoogtoerige motoren. Zou je niet gewoon nog een tandje terugschakelen? Vergeet ook niet dat de snelheidsbeleving heel anders is hè, in een Volvo 900 dan in een Daihatsu (wat was het? Charade?).

Hoi Michael,

het was idd een Charade 1.3i TX ofzoiets, en ik begrijp dat het appels met peren vergelijken is, maar met die dajhatsjoe zat ik in de 5e versnelling van de 120 in no time op de 160, dat is met de 940 toch echt wel even anders, dan kan ik natuurlijk even een tandje terug naar z'n 4 maar dan gilt de B234F het uit en zelf dan doet ie er langer over om op snelheid te komen dat dat kleine stuiterbakkie.... niet dat ik terug zou willen hoor, geen haar op mijn hoofd!
Maar ik zou het prettig vinden als ik Skepp een beetje makkelijker de sporen zou kunnen geven.
@Mathy, helemaal met je naar Zweden gaan om ruzie te maken lijkt me geen goed idee.... het uitzoeken wat er nou het verschil is tussen de F en de FT vind ik wel leuk om te doen!

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2009 10:39 #1229044 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een 740 16V gaat iets over
Een 740 16V gaat iets over de 180 km/h op de teller... gebruik die 4e versnelling
Groet,
Philip

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC