schok bij 1500 toeren tijdens uitrollen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2008 12:03 #1071506 door V700 register
schok bij 1500 toeren tijdens uitrollen is gemaakt door V700 register
Als vervolg op het topic "schokkend file rijden" heb ik een toevoeging op het probleem, of iets wat er wellicht mee inverband staat.
<a href="/node/22360"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/22360
 Als ik de 960 laat uitrollen bv voor het stoplicht, merk ik in elke versnelling dat bij 1500 toeren de motor even inhoud met een tik/schok als gevolg. Alsof je heel abrupt gas geeft en weer los laat, alleen dan minder heftig. Zelfde voel je bv wanneer er over geschakeld wordt op gas. Ook lijkt het erop dat de motor minder direct op het pedaal reageert wanneer je na uitrollen weer wilt versnellen, als ie dan weer 'pakt' dan is er dus weer een schok voelbaar zoals in het bovengenoemde topic beschreven. Wanneer je dan de koppeling intrapt, en het gaspedaal indrukt, stijgt het toerental wel direct. Iemand enig idee wat het is?
Dacht zelf aan iets met de CIS klep, maar die is zo schoon en los als mogelijk.
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2008 12:16 #1222314 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gasklepschakelaar
Ik weet niet of de 960 deze heeft, maar ik vermoed een niet helemaal goed afgestelde gaskleppositie-schakelaar. Normaal gesproken moet deze een 'klik' laten horen bij iets verdraaien van de gasrol, en weer een 'klik', vlák voordat de gasrol weer op de anslag stopt. Ik vermoed dat bij jou de klik pas te horen is bij wat verder verdraaien van de gasrol.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2008 12:21 #1222315 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Of de werking goed is weet
Of de werking goed is weet ik niet, maar verstelbaar is ie in elk geval niet. Zal er vanmiddag even naar luisteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2008 13:54 #1222323 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vreemd

Sjaap schreef : Of de werking goed is weet ik niet, maar verstelbaar is ie in elk geval niet. Zal er vanmiddag even naar luisteren.

Het kan zijn dat dit bij een 960 heel anders werkt, maar bij vrijwel alle 740/940 modellen met injectie bevindt zich bij het gasklephuis een gasklepschakelaar. Het is een zwart trapezium-vormig 'doosje' van zo'n 5 x 4 cm. Deze is met twee inbusboutjes bevestigd op het gasklephuis. Door de boutjes los te draaien kan de gasklepschakelaar verdraaid (en dus versteld) worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2008 14:58 #1222328 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt, een 960 heeft een
Klopt, een 960 heeft een zelfde schakelaar, deze is alleen niet verstelbaar door de boutjes los te draaien.
Maar ook al zal het de schakelaar zijn, wat gaat er dan mis? De klep is toch toerental geregeld? Dus ook al zou de schakelaar te vroeg contact maken, dan zou de cis klep niets moeten gaan doen totdat het toerental onder zeg eens 1000 toeren komt...toch?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2008 15:01 #1222329 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Natuurlijk in gedachten houden dat de 960 Motronic heeft en de 940 LH Jetronic. Bij de jettronic geeft de positieschakelaar aan de ECU door dat de CIS klep iets moet gaan doen. Daar dus niet toerental afhankelijk. Hoeveel de klep open cq dicht moet wordt wel door de ECU aangegeven, aan de hand van het toerental. Het lijkt me dat dit bij de Motronic niet anders is. Waar heb je m (de schakelaar) anders voor nodig ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2008 18:24 #1222344 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In feite dus wel toerental
In feite dus wel toerental geregeld..Maar wat is er dan niet goed? Iemand anders met een 960 met soortgelijke klachten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-12-2008 09:38 #1222418 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik denk dat onder 1500 rpm
ik denk dat onder 1500 rpm het motormanegement de injectoren weer begint te gebruiken. boven 1500 en gasklep gesloten zijn ze meestal uit bij de redblocks met injectie, kan me niet voorstellen dat het hier anders is. misschien is de abrubtheid wel iets dat verband houd met een storing. misschien een vacuum lek? (gokje)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-12-2008 10:09 #1222420 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook niet
Helaas, op benzine de zelfde klachten alleen lijkt het dan een tikkeltje minder te zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-12-2008 12:51 #1222430 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoezo niet? op benzine
hoezo niet?
op benzine stuurt motronic de benzine injectoren aan, op gas stuurt motronic ze aan door de gascomputer. 
Ik heb dit gedrag van de computer gemeten tijdes het rijden en de enige (lichte) schok die voelbaar is rond die toerentallen. Dat het erger is bij jou auto kan duiden op een probleem ergens mee, of misschien de afstelling van de gasinstallatie. Is het LPi? die hebben nog al eens last van vacuumlekken rond de injectoren.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC