schok bij 1500 toeren tijdens uitrollen
- V700 register
- Nieuw lid
-
<a href="/node/22360"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/22360
Als ik de 960 laat uitrollen bv voor het stoplicht, merk ik in elke versnelling dat bij 1500 toeren de motor even inhoud met een tik/schok als gevolg. Alsof je heel abrupt gas geeft en weer los laat, alleen dan minder heftig. Zelfde voel je bv wanneer er over geschakeld wordt op gas. Ook lijkt het erop dat de motor minder direct op het pedaal reageert wanneer je na uitrollen weer wilt versnellen, als ie dan weer 'pakt' dan is er dus weer een schok voelbaar zoals in het bovengenoemde topic beschreven. Wanneer je dan de koppeling intrapt, en het gaspedaal indrukt, stijgt het toerental wel direct. Iemand enig idee wat het is?
Dacht zelf aan iets met de CIS klep, maar die is zo schoon en los als mogelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het kan zijn dat dit bij een 960 heel anders werkt, maar bij vrijwel alle 740/940 modellen met injectie bevindt zich bij het gasklephuis een gasklepschakelaar. Het is een zwart trapezium-vormig 'doosje' van zo'n 5 x 4 cm. Deze is met twee inbusboutjes bevestigd op het gasklephuis. Door de boutjes los te draaien kan de gasklepschakelaar verdraaid (en dus versteld) worden.Sjaap schreef : Of de werking goed is weet ik niet, maar verstelbaar is ie in elk geval niet. Zal er vanmiddag even naar luisteren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar ook al zal het de schakelaar zijn, wat gaat er dan mis? De klep is toch toerental geregeld? Dus ook al zou de schakelaar te vroeg contact maken, dan zou de cis klep niets moeten gaan doen totdat het toerental onder zeg eens 1000 toeren komt...toch?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
op benzine stuurt motronic de benzine injectoren aan, op gas stuurt motronic ze aan door de gascomputer.
Ik heb dit gedrag van de computer gemeten tijdes het rijden en de enige (lichte) schok die voelbaar is rond die toerentallen. Dat het erger is bij jou auto kan duiden op een probleem ergens mee, of misschien de afstelling van de gasinstallatie. Is het LPi? die hebben nog al eens last van vacuumlekken rond de injectoren.