tik in motor 960
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens de delaer kan het geen kwaad en heeft de motor een T.... behandeling gegeven. Een of ander goedje waarmee de kleine olieporien in de motor worden gespoeld en het zou moeten verdwijnen. Nu heb ik nadat het goedje is toegediend toch zeker al 150 km gereden en zou het wel doorgespoeld moeten zijn. Bij een koude start is inderdaad nu de tik wel minder maar nog steeds niet helemaal verdwenen.
Is dit een bekend verschijnsel en wie kent dit. Moet ik er mee terug naar de garage?? De auto zit namelijk nog in de garantie dus ik kan er nog mee terug. Wie weet raad?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
je moet het zo bekijken: als de motor warm wordt uitgezet na een rit zijn er altijd enkele klepstoters die in die uit-positie toch worden bediend (open worden gedrukt) door een nok van een nokkenas. Bij die klepstoters wordt dan ook de <u>warme dunne olie langzaam uit de stoters geperst.</u>
Na de afkoelperiode start je dan de motor en <u>die klepstoters zijn nog steeds leeg</u>, de motor moet snel oliedruk opbouwen en de stoters weer vol pompen maar de <u>olie is nu koud en daardoor een stuk dikker/stroperiger.</u> Vandaar dat het even duurt om ze vol te krijgen.
Wat je zou kunnen doen is de motorolie iets dunner kiezen dus bv in plaats van een 10Wxx ole een 5Wxx olie gebruiken. Aardige kans dat de klepstoters dan sneller vol worden gepompt en het geluid eerder weer weg is. (ik gbruikte Castrol RS 10W60 in mijn 850 en toch hoorde ik bij koud weer nog wel eens een klepstotertje)
Maar nogmaals, het hoort bij het ontwerp van de motor.
- V700 register
- Nieuw lid
-
www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/13825
Rob K.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het geluid heeft iets weg van die beruchte amerikaanse opgevoerde 960 met turbo.
Heeft iemand dat filmpje nog?
Maar soms is het er soms niet.
Als ik binnen zit hoor ik het trouwens niet.
Ik heb maar besloten dat ik er geen aandacht meer aan besteed.
Aha! gevonden
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=69171
Ergens halverwege die draad zit dit filmpje
Wel grappig die waste valve.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Deze kunnen na verloop van tijd ook een tik genereren.
groet,
Mischa
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Mijn rode 960 heeft het ook, maar daar gaat het wel weg als hij warm is (na ongeveer 10 minuten). Ik ben twee jaar bezig geweest om het eruit te krijgen (zonder tot revisie of nieuwe klepstoters over te gaan), maar dat is niet gelukt. Iedereen verzekert mij dat het geen kwaad kan en dat het bij de motor hoort als hij ouder wordt.volvo 760 schreef : Bedankt voor de reacties maar het maakt me er niet geruster op . Zelfs als de motor warm is, is de tik nog hoorbaar.
Ik kocht hem met 326.000 km op de teller en nu staat hij op 383.000. Afgezien van dat het irritant is doet hij alles wat hij doen moet, dus ik heb het opgegeven.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is inderdaad een nogal luide tik. Mijn tik hoor je alleen als de kap open staat.volvo 760 schreef : Als ik voor een stoplicht sta te wachten kijken de mensen zelfs achterom.
Succes ermee & groet,
Jan-Willem