Ik heb valse lucht...

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2008 21:58 #1071410 door V700 register
Ik heb valse lucht... is gemaakt door V700 register
Hallo,
Hoewel niet echt storend, heeft mijn 740 Turbo wat verschijnselen die volgens mij duiden op valse lucht:
- soms wat inhouden op hogere constante snelheden
- als je stopt, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht, dan blijft even het stationaire toerental hangen rond de 1200 toeren. Na een paar seconden regelt-ie zichzelf weer naar rond de 800/900.
- bij versnellen op hogere snelheden af en toe schokken, bij alle niveaus van turbodruk. Bij normaal accelereren op lagere snelheden geen last.
Waar moet ik beginnen met zoeken? Ik hoor 't graag! 
Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2008 22:03 #1221682 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic JJager schreef:als je

JJager schreef : als je stopt, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht, dan blijft even het stationaire toerental hangen rond de 1200 toeren. Na een paar seconden regelt-ie zichzelf weer naar rond de 800/900.

Heb ik ook, en schijnt normaal te zijn (in ieder geval voor LH Jetronic). Heb dat eens op een SAAB pagina/forum gelezen. Is om soepeler schakelen mogelijk te maken, bij terugschakelen is je toerental toch niet zodanig dat je verder gaat in de volgende versnelling op 800/900 toeren. Zou beginnen met visuele inspectie, je kunt ook eens aan wat slangen gaan trekken bij draaiende motor. Met iets vloeibaars op de benzine injectoren/spruitstuk spuiten, om te kijken of je lucht via de O-ringen langs de injectoren aanzuigt. Afstelling gasklep positie schakelaar testen om zeker te zijn dat de stationair regelling werkt (en niet een of andere goochemerd het stationair toerental heeft afgeregeld door de gasklepaanslag te verstellen, of het armpje tussen rol en klep).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 08:16 #1221713 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh het gaat over een 940
Ik dacht het een glitteropdruk was van een T-shirt van Gordon of Joling

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 10:10 #1221724 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het kan allerlei oorzaken
Het kan allerlei oorzaken hebben, maar ik zou beginnen met het reinigen van gasklephuis en CIS klep.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 10:43 #1221728 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasklephuis

Janneman schreef : ik zou beginnen met het reinigen van gasklephuis en CIS klep.


Dank voor je tip, maar ik heb het gasklephuis goed schoongemaakt tijdens de sleuteldag in Gemert...
En omdat je het tijdens het rijden ook voelt, lijkt het me niet direct de CIS-klep.
Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 11:26 #1221731 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toerental
Ik heb ook een paar van deze symptomen
met name het toerental probleem (daarmee verdenk ik de CISklep)
En het inhouden, maar dan alleen bij Volgas (kickdown) accelereren.
Zouden het de injectoren kunnen zijn die wat vervuild zijn?

De jouwe is van een "oud vrouwtje" geweest, die m wellicht niet zo op zijn/haar donder heeft gegeven de afgelopen 200.000 km. Zou dat een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
het is maar een idee.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 13:28 #1221746 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oud?

Jeroen schreef : De jouwe is van een "oud vrouwtje" geweest

Die aanhalingstekens kunnen weg, Jeroen Hoewel geboortejaar 1947 nu ook weer niet zo oud is...
Wat betreft de injectoren had ik hetzelfde idee. ik toevallig net een hele tank opgereden met een flesje injectorreiniger erin.
Je merkt dat de motor beter oppakt, maar de bovenstaande symptomen zijn er nog steeds.
En als 'dank' voor het volgooien is de benzinemeter er spontaan mee opgehouden
Helemaal fijn voor mijn vrouw, die zelfs met werkende meter de auto geheel leeg op de oprit parkeert...
Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 15:15 #1221760 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schouderklopje

JJager schreef : En als 'dank' voor het volgooien is de benzinemeter er spontaan mee opgehouden


Helemaal fijn voor mijn vrouw, die zelfs met werkende meter de auto geheel leeg op de oprit parkeert...
Joost

aw, dus voor haar maakt het niet uit  
Maar bij mij wil een zacht klopje op het dashbord wel eens helpen.
idem met de Voltmeter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 19:30 #1221772 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vasle luchttest..
Wat ik doe om op valse lucht te testen is met remmenreiniger op de gasklep spuiten en kijken/luisteren of de motor anders gaat lopen. Ook langs de injectoren spuiten om te zien of de motor hier op reageert. Zo niet: geen lek. Zo ja: valse lucht.
Robert 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2008 20:53 #1221782 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Agressief
Hallo Robert
Is remmenreiniger niet redelijk agressief? Ik zou liever iets anders gebruiken dat net zo brandbaar is, maar wat minder of zelfs niet agressief.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD