Ik heb valse lucht...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoewel niet echt storend, heeft mijn 740 Turbo wat verschijnselen die volgens mij duiden op valse lucht:
- soms wat inhouden op hogere constante snelheden
- als je stopt, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht, dan blijft even het stationaire toerental hangen rond de 1200 toeren. Na een paar seconden regelt-ie zichzelf weer naar rond de 800/900.
- bij versnellen op hogere snelheden af en toe schokken, bij alle niveaus van turbodruk. Bij normaal accelereren op lagere snelheden geen last.
Waar moet ik beginnen met zoeken? Ik hoor 't graag!
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb ik ook, en schijnt normaal te zijn (in ieder geval voor LH Jetronic). Heb dat eens op een SAAB pagina/forum gelezen. Is om soepeler schakelen mogelijk te maken, bij terugschakelen is je toerental toch niet zodanig dat je verder gaat in de volgende versnelling op 800/900 toeren. Zou beginnen met visuele inspectie, je kunt ook eens aan wat slangen gaan trekken bij draaiende motor. Met iets vloeibaars op de benzine injectoren/spruitstuk spuiten, om te kijken of je lucht via de O-ringen langs de injectoren aanzuigt. Afstelling gasklep positie schakelaar testen om zeker te zijn dat de stationair regelling werkt (en niet een of andere goochemerd het stationair toerental heeft afgeregeld door de gasklepaanslag te verstellen, of het armpje tussen rol en klep).JJager schreef : als je stopt, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht, dan blijft even het stationaire toerental hangen rond de 1200 toeren. Na een paar seconden regelt-ie zichzelf weer naar rond de 800/900.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
Janneman schreef : ik zou beginnen met het reinigen van gasklephuis en CIS klep.
Dank voor je tip, maar ik heb het gasklephuis goed schoongemaakt tijdens de sleuteldag in Gemert...
En omdat je het tijdens het rijden ook voelt, lijkt het me niet direct de CIS-klep.
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
met name het toerental probleem (daarmee verdenk ik de CISklep)
En het inhouden, maar dan alleen bij Volgas (kickdown) accelereren.
Zouden het de injectoren kunnen zijn die wat vervuild zijn?
De jouwe is van een "oud vrouwtje" geweest, die m wellicht niet zo op zijn/haar donder heeft gegeven de afgelopen 200.000 km. Zou dat een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
het is maar een idee.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die aanhalingstekens kunnen weg, Jeroen Hoewel geboortejaar 1947 nu ook weer niet zo oud is...Jeroen schreef : De jouwe is van een "oud vrouwtje" geweest
Wat betreft de injectoren had ik hetzelfde idee. ik toevallig net een hele tank opgereden met een flesje injectorreiniger erin.
Je merkt dat de motor beter oppakt, maar de bovenstaande symptomen zijn er nog steeds.
En als 'dank' voor het volgooien is de benzinemeter er spontaan mee opgehouden
Helemaal fijn voor mijn vrouw, die zelfs met werkende meter de auto geheel leeg op de oprit parkeert...
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
aw, dus voor haar maakt het niet uit  JJager schreef : En als 'dank' voor het volgooien is de benzinemeter er spontaan mee opgehouden
Helemaal fijn voor mijn vrouw, die zelfs met werkende meter de auto geheel leeg op de oprit parkeert...
Joost
Maar bij mij wil een zacht klopje op het dashbord wel eens helpen.
idem met de Voltmeter.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Robert
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Is remmenreiniger niet redelijk agressief? Ik zou liever iets anders gebruiken dat net zo brandbaar is, maar wat minder of zelfs niet agressief.
groetjes
Mathy