zuipen en bokken
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2008 21:13 #1070896
door F.P.A.M. Schmiermann
zuipen en bokken is gemaakt door F.P.A.M. Schmiermann
Sinds een paar weken vertoont m'n Otto kuren. Z'n verbruik is dat van een Hummer (ik schat zo'n 1:6), het duurt een hele tijd voordat hij start (startmotor draait wel vrolijk z'n rondjes) en hij bokt als ik vanuit stationair rustig op wil trekken. Gas bijgeven levert dan alleen nog meer bokken op. De remedie is dus boven de 2000 toeren gaan en vervolgens pas de koppeling op laten komen. Als ik flink door wil trekken (gaspedaal flink indruk) houdt mijnheer onregelmatig in.Ik rijdt sinds een paar maanden alleen op benzine, dus ik verwacht geen problemen in de gastoevoer.
Ik heb de bougies vervangen en de oude exemplaren leverden het te verwachten natte zwarte beeld op. Ook de injectoren heb ik vervangen omdat de motor ook onregelmatig liep. De injector in cylinder vier bleek nog maar half te werken en een gescheurd kopje te hebben.De loop is nu regelmatiger, alhoewel nog allesbehalve rustig en nog steeds met dezelfde symptomen.
Het verrast mij echter dat ik via de OBD steker geen foutcode doorkrijg na een rit. Zowel injectie als ontsteking geven netjes 1-1-1.
Welke actuator of sensor (combinatie) wordt niet gezien door de computers maar levert wel bovenstaand beeld op?
Alvast bedankt voor de info,
Frans
(en vertel aub niet dat ik op de klusdag had moeten komen. Het is voor mij erg lastig om de zaterdag vrij te maken)
Ik heb de bougies vervangen en de oude exemplaren leverden het te verwachten natte zwarte beeld op. Ook de injectoren heb ik vervangen omdat de motor ook onregelmatig liep. De injector in cylinder vier bleek nog maar half te werken en een gescheurd kopje te hebben.De loop is nu regelmatiger, alhoewel nog allesbehalve rustig en nog steeds met dezelfde symptomen.
Het verrast mij echter dat ik via de OBD steker geen foutcode doorkrijg na een rit. Zowel injectie als ontsteking geven netjes 1-1-1.
Welke actuator of sensor (combinatie) wordt niet gezien door de computers maar levert wel bovenstaand beeld op?
Alvast bedankt voor de info,
Frans
(en vertel aub niet dat ik op de klusdag had moeten komen. Het is voor mij erg lastig om de zaterdag vrij te maken)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-11-2008 21:50 #1218316
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is de brandstofrukregelaar
Is de brandstofrukregelaar nog in orde? Er mag dacht ik geen benzine uit het slangetje komen dat op het inlaatspruitstuk zit!
Effect is dat benzine zo in het inlaatspruitsuk gedumpt wordt...
Groet!
Philip
Effect is dat benzine zo in het inlaatspruitsuk gedumpt wordt...
Groet!
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2008 13:20 #1218354
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Auto ?
Om welke motor/type/bouwjaren gaat het ? Die informatie wil nog wel eens helpen..Bij de oudere B230's (dacht tot '88) geeft een hall sensor de stand van de krukas door aan de injectie/onsteking. Die gaan nog wel eens kapot, en ik dacht dat die dan dezelfde symptomen gaven. Na genoemd jaar is er een andere sensor boven het vliegwielhuis gebruikt. De isolatie/afscherming van die kabel moet ook 100% goed zijn, die zou je ook kunnen checken (als je een later bouwjaar hebt). Opmerking van Philip klopt: Geen benzine uit het slangetje op de drukregelaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2008 15:21 #1218376
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG
Even zoeken onder "bokkende motor" onder het onderwerp "lpg". Ongeveer twee jaar geleden, maar nog steeds actueel.
Heb exact hetzelfde gehad, en daar staat alles beschreven. Is drukregelaar en eventueel ook relais van de gasinstallatie. Drukregelaar kan namelijk gaatje hebben in membraan, en daar gaat dan je benzine door. Dus groot verbruik!
En ook even slangetje loshalen bij drukregeleaar en gas geven onder lpg. Mag geen benzine uit lopen. Als dat wel gebeurt, weet je het zeker. Onderdeel kost rond € 20,--. Wel even nieuwe kopen bij volvo dealer.
succes

Heb exact hetzelfde gehad, en daar staat alles beschreven. Is drukregelaar en eventueel ook relais van de gasinstallatie. Drukregelaar kan namelijk gaatje hebben in membraan, en daar gaat dan je benzine door. Dus groot verbruik!
En ook even slangetje loshalen bij drukregeleaar en gas geven onder lpg. Mag geen benzine uit lopen. Als dat wel gebeurt, weet je het zeker. Onderdeel kost rond € 20,--. Wel even nieuwe kopen bij volvo dealer.
succes

- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2008 20:08 #1218409
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic Otto
Otto is van eind '95, versie '96 met een B230FK. Verder voorzien van LPi die, zoals gezegd, nou dik twee maanden buiten bedrijf is. Hij heeft net z'n 450k km erop zitten.
Het slangetje aan de benzine drukregelaar had ik al losgehaald en geroken en gekeken. Die leek droog. Ik zal het nog eens herhalen met gasgeven, wellicht heb ik niet goed opgelet. Verder zal ik morgen op zoek gaan naar een sensor bij het vliegwiel. Ik zal eerst even kijken in Vadis of 'm daar kan vinden, scheelt weer wat zoeken.
Ik las in een ander draadje dat sommigen ook de druk meten in de benzineleiding. Waar kan ik een drukmetertje vandaan halen waarmee dit te meten valt?
In ieder geval alvast bedankt voor de info zover.
Frans
Het slangetje aan de benzine drukregelaar had ik al losgehaald en geroken en gekeken. Die leek droog. Ik zal het nog eens herhalen met gasgeven, wellicht heb ik niet goed opgelet. Verder zal ik morgen op zoek gaan naar een sensor bij het vliegwiel. Ik zal eerst even kijken in Vadis of 'm daar kan vinden, scheelt weer wat zoeken.
Ik las in een ander draadje dat sommigen ook de druk meten in de benzineleiding. Waar kan ik een drukmetertje vandaan halen waarmee dit te meten valt?
In ieder geval alvast bedankt voor de info zover.
Frans
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2008 20:33 #1218412
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In het echt
Die sensor zicht achter de kop, op het vliegwielhuis. Dat is het rode gedeelte. De stekker van de sensor (zwart, vierkant) zit tegen het brandschot, waar veel kabels + de slangen van de ruitensproeier lopen. Niet in het midden maar een beetje aan bestuurderszijde. De kabel loopt van de stekker via een clipje aan/bij de buis van de peilstok naar beneden. De sensor zit aan een plaatje, dat is met 1 boutje vastgeschroefd aan het blok. In mijn ervaring kun je m het makkeljkst losmaken als je aan de passagierszijde gaat staan. Uit interesse: waarom heb je de LPi buiten werking, en hoe "definitief" heb je dit geregeld ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-11-2008 22:22 #1218434
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lambdasonde?
lambdasonde al nagezien?
Bij mij een drama door een veel te rijk mengsel, bleef maar brandstof bijpompen door verkeerde meting.
(Ook een 230FK op Lpi)
groeten,
Sicco

Bij mij een drama door een veel te rijk mengsel, bleef maar brandstof bijpompen door verkeerde meting.
(Ook een 230FK op Lpi)
groeten,
Sicco

- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2008 21:12 #1218560
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic Ok, dat gaat zoeken worden
Ik had gehoopt dat het afwezig zijn van een foutmelding mij dichter bij de foutbron zou brengen, maar als ik de reacties zo lees zal ik toch eea moeten nazoeken.
Allen bedankt voor de reacties.
Vwb het niet gebruiken van de LPI: ik heb niets definitiefs gedaan. Ik laat het Lpi knopje in het dashboard gewoon op benzine staan. De reden is dat de auto ook niet lekker loopt op Lpi. Een tijd geleden lekte er lpg in het inlaatspruitstuk (moeilijk starten als lpg daarvoor gebruikt was). Dat heb ik opgelost door er twee andere injectoren in te plaatsen op cylinder vier en twee (het kan zonder het inlaatspruit te demonteren. Kost je een paar handen en een grote slangeklem om de injector op z'n plek te houden). Daarna was dat probleem opgelost. Maar zo'n twee maanden geleden reed ik opeens op lpg op drie poten. Door omstandigheden had ik even geen tijd om daar wat aan te doen. Enkele weken later blijkt hij op benzine ook niet lekker meer te lopen.
Frans
Allen bedankt voor de reacties.
Vwb het niet gebruiken van de LPI: ik heb niets definitiefs gedaan. Ik laat het Lpi knopje in het dashboard gewoon op benzine staan. De reden is dat de auto ook niet lekker loopt op Lpi. Een tijd geleden lekte er lpg in het inlaatspruitstuk (moeilijk starten als lpg daarvoor gebruikt was). Dat heb ik opgelost door er twee andere injectoren in te plaatsen op cylinder vier en twee (het kan zonder het inlaatspruit te demonteren. Kost je een paar handen en een grote slangeklem om de injector op z'n plek te houden). Daarna was dat probleem opgelost. Maar zo'n twee maanden geleden reed ik opeens op lpg op drie poten. Door omstandigheden had ik even geen tijd om daar wat aan te doen. Enkele weken later blijkt hij op benzine ook niet lekker meer te lopen.
Frans
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2008 07:55 #1218594
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede aanpak
Je volgt in ieder geval de goede aanpak: Eerst benzine goed, dan lpg goed
Ikzelf heb gemerkt dat het makkelijk er is de LPI injectoren met uitgebouwd spruitstuk te monteren (ik had er ook 4). Waarom ? Omdat je dan goed kunt zien of de clipjes waarmee de injectoren goed vast zitten wel op hun plaats zitten. Iemand hier heeft het in ingebouwde toestand gedaan en en eental losgeschoten injectoren gehad. Waarbij de lpg dus vrolijk in je motorruimte wordt verneveld....Nu ik het opschrijf: Misschien is dat wel iets voor jou om te checken: kan het op 3 poten op lpg verklaren, misschien ook beroerd lopen op benzine door aanzuigen valse lucht....

- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2008 13:11 #1218625
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic ff checken
Ik zal vanavond naar huis even de motor op LPG zetten en dan de motorkap opentrekken. Als er iets lekt zou ik het dan moeten horen (en ruiken?).
Moderators: Jerry Stam