Motorrevisie B230FB
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ooit had ik de wens om eens een hele auto te spuiten. Dat is nu met de Fiat Panda gerealiseerd en krijgt in het voorjaar een gevolg met onze rooie. Er was nog een wens en die dreig ik de komende tijd te gaan verwezenlijken.
Ik wil ooit graag een keer een hele motor volledig reviseren. Het gaat puur om de ervaring. Ik heb geen haast en ook niet veel tijd, dus het zal een tijdje kunnen gaan duren. Nou kom ik bij het voorbereiden op een paar vragen:
1- Eigenlijk zou ik ooit het liefst overstappen op de LPT- motor (B230FK) en dus een "slecht" exemplaar daarvan aanpakken, maar op het moment zit er een B230FB in en ik verwacht dus ook dat de Automaatbak ,de kabelboom, de computers en de achteras vervangen moeten worden. klopt dat? (Daarbij moet ook de LPG-installatie aangepast worden denk ik.)
2- Het gemakkelijkst is natuurlijk het reviseren van een B230FB. Het is bekend dat deze motor weliswaar betrouwbaar is, maar niet erg geciviliseerd als het om resonaties gaat. Vooral in combinatie met de automaat is het geluidsniveau bij snelwegtempo niet bepaald passend bij dit type auto, ondanks de aanpassingen van de Noise-killlers. Wat kunnen we doen om deze motor een beetje meer manieren bij te brengen?
3-Wie heeft er een revisabele B230FB liggen/staan en wat kost zoiets?
4- Wie kan me helpen met het inventariseren van deze klus? Wat heb ik nodig aan (speciaal) gereedschap? Wat kan ik zelf en wat moet ik beslist aan anderen overlaten en wat kost dat dan?
5- Iemand nog suggesties?
Graag geen discussies naar aanleiding van deze posting, alleen tips en adviezen.
p.s. onze Rooie doet het nog prima, olieverbruik 1 liter op 10.000 km, LPG 1 op 8 tot 1 op 9.
Bij voorbaat dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is echt specialisten werk, je hebt het gereedschap niet, je hebt de exacte revisiegegevens niet (Volvo greenbook) , je hebt de kennis niet en de praktische ervaring niet.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet een sloopblokje zelf kan demonteren om te leren hoe het allemaal in elkaar zit!
Ik heb in mijn sleuteltijd vanaf mijn 16j 2x een blok uit elkaar gehad en zuigerveren gewisseld. Met redelijk succes (nog geen enkel blok is in de soep gedraaid!) maar achteraf was het simpeler geweest om gewoon een goed ruilblokje te scoren.
Zelfs cilinderkop revisies begin ik niet meer aan en laat ik gewoon doen. demonteren en monteren is geen probleem maar schoonmaken, beoordelen, onderdelen zoeken en bestellen, vlakken, afpersen is allemaal specialistenwerk.
Kosten door een pro gereviseerd B200/B230 onderblok (redblok) 1500,- (deze info is al 2j oud!)(alles nieuw, overmaat zuigers, zuigerveren, lagers, keerringen, oliepomp, bewerkingen: schoonmaken, demonteren, overmaats opboren, honen, slijpen krukas, alles weer perfect met de juiste momenten in elkaar geschroefd.)
Kosten door een pro gereviseerde kop (8V) 900,- (deze info is 1j oud) ( alles nieuw, kleppen, klepgeleiders zittingen, bewerkingen: schoonmaken + afpersen, demonteren kleppentrein, klepzetels en klepgeleiders eruit, nieuwe er weer in en pas maken (opruimen klepgeleiders, in vorm frezen van de zitting, nieuwe kleppen inslijpen, kop vlakken, alles weer opbouwen, nokkenas er weer in en kleppen stellen.
Voordeel: je hebt garantie op het werk!
Als beiden weer op elkaar gemonteerd moeten worden komt daar nog bij: een set nieuwe kopbouten en een koppakkingset, samen al snel 200 euro.
totaal 2500-2600 euro
Duur? Ik zou zeggen: bel eens naar de dealer en vraag eens een offerte aan van een fabrieksnieuwblok. Als je het antwoord krijgt wil ik je gezicht wel eens zien

Turbo/non-turbo? Kostenverschil voor revisie is verwaarloosbaar. 16V en 24V en V6 of D24 is wel duurder vanwege meer onderdelen + meer bewerkingen.
De moeite waard? Hangt van de conditie en waarde van je auto af. In een perfecte 940 stationcar uit '98 of in een zeldzame 780 lijkt het mij wat logischer als ik zeg in een 2.0L 740 uit '87.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik wil een aantal dingen nog wel even benadrukken;
1- Het is geen noodzaak om een motor te reviseren, ik wil het gewoon doen om te leren. Onze Rooie is er nog lang niet aan toe! dus de laatste drie alinea's zijn n.v.t.
2- Ik heb en compleet ingerichte werkplaats met zo'n beetje alle standaard-gereedschappen tot mijn beschikking.
3- ik heb alle tijd.
Als ik goed lees is het vooral de cylinderkop die uit handen gegeven moet worden. Het onderblok kan ik met geduld demonteren en schoonmaken. Overmaats opboren, honen, slijpen <a href="/taxonomy/term/753"><acronym>krukas</acronym></a>, alles weer met de juiste momenten in elkaar schroeven is dus ook werk voor de specialist.
Citaat:
"Het is echt specialisten werk, je hebt het gereedschap niet, je hebt de exacte revisiegegevens niet (Volvo greenbook) , je hebt de kennis niet en de praktische ervaring niet."
De gegevens zijn geen probleem. Ik wil juist weten welk specifiek gereedschap ik nodig heb. Het greenbook is toegankelijk voor mijn sleutelmaatje. De kennis is er bij mij NOG niet. De praktische ervaring: daar gaat het juist om! Ik ben nog niet helemaal uit het veld geslagen. Misschien eigenwijs. Té eigenwijs? Of kan ik beter eerst het blokje van mijn Donor-Panda aanpakken?
Groeten, Eric de Bree
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
laat je niet uit het veld slaan, gewoon doen zou ik zeggen. Je voldoet aan de belangrijkste voorwaarden om een blok te reviseren:
ruimte
tijd
nieuwsgierigheid....

Je hoeft waarschijnlijk niet eens alles aan te schaffen, als je hier en daar kenbaar maakt wat je wilt, kun je vaak tegen schappelijke kosten "meehelpen" terwijl het werk gedaan wordt, stel er tegenover dat je best een zaterdagmiddag wilt "stagelopen" en dan heb je de ervaring in je zak. Soms kun je voor dat soort klussen ook terecht op hts-autotechniek of bij leerwerkplaatsen. Je stelt dan ahw je cilinderkop ter beschikking ter "lering ende vermaeck" of omdat het voor zulke werkplaatsen vaak een neveninkomst is.
In de tussentijd maak je in je werkplaats een motorbok waar het blok aan het koppelingshuis wordt opgehangen (ze worden vaak aan het vliegwiel gemonteerd), twee demontabele steunen eronder voor je motorophangpunten incl de rubbers. Deze kun je verwijderen als je het blok om wilt keren om de krukas te verwijderen. Aluminium dashbordje om een klokkenhuis uit een sloper aan vast te schroeven, accu en een radiator steuntjes eronder. Uitlaatslang naar buiten en je kunt 'm na het monteren van alle gereviseerde onderdelen gewoon starten. Kicken als ie 't in één draai van de starter doet
Maaruh, dan natuurlijk ook overwegen om er mooie appendages etc op te schroeven,(<a href=" www.goodridge.net/ "> www.goodridge.net/ ) en voordat je'm naar de honer toe brengt, het blok in een straalcabine van z'n oude jasje ontdoen. Dan kan ie daarna naar de poedercoater voor een mooie ferrarirode kleur. Is het écht een redblok. Maarja, zo kunnen we nog wel ff verder. Laat maar horen als je nog meer geenthousiasmeerd moet worden.....
Suc6, Boy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Om aan vis te komen kun je een aantal dingen doen:
- Naar de supermarkt lopen en daar in het vriesvak kijken
- Naar de visboer lopen en daar iets lekker uitzoeken
- Naar de hengelsportwinkel gaan en daar voor honderden euro's dure hengels, haakjes, paraplu's, koffers, etc. kopen
Precies zo is het met het verkrijgen van een goed motorblok. Je kunt voor een tweederhandsje gaan, een nieuw danwel gereviseerd blok kopen. Maar sommige mensen willen zo'n ding zelf reviseren.
Het is hun geld en hun tijd. Als ze daar verder niemand mee te kort doen of storen, waarom zou je ze dan tegenhouden?
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
je koopt goedkoop (gratis?-50-75 euro?) een oud versleten blok, dat ga je zelf demonteren, alle specialistische bewerkingen besteed je uit. het in elkaar schroeven van het gereviseerde blok met de juiste overmaats onderdelen kan je weer zelf doen. Als je dan alles helemaal op je gemak hebt afgemaakt heb je een reserve motor klaar staan.
In al die tussentijd heb je de oude motor gewoon nog kunnen gebruiken in je auto.
Het wisselen van een blok is 1 dag/1 weekend werk.
Dan heb je weer een oud blok om het nog een keer te doen!

Zo zou ik het aanpakken.
Leuk en leerzaam is het zeker, er is overigens bijna geen beter blok te vinden om het te leren! Een B230 is de eenvoud zelve. Een ideaal leerobject.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
JanV schreef : totaal 2500-2600 euro
Duur? Ik zou zeggen: bel eens naar de dealer en vraag eens een offerte aan van een fabrieksnieuwblok. Als je het antwoord krijgt wil ik je gezicht wel eens zien3000-5000 is het al snel. Voor een 960 24V wil ik het niet eens weten!!
Vraag liever wat een RUILblok kost bij die prijzen. Mijn B204GT ruilblok was iets van €2200,- (of ietsje meer)
Daarvoor heb je een blok dat in de fabriek gereviseerd is. Lever je gewoon je oude blok in, ben je daar ook van af...
Misschien een idee om te vragen, zelf zou ik er niet aan beginnen... tenzij je het heel heel leuk vindt. Ben bang dat Jan gelijk heeft mbt de gereedschappen enzo.
Maarja, alles kan en waar een wil is is een weg!
Groet,
Philip
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
JanV schreef : Je kan ook al volgt te werk gaan:
je koopt goedkoop (gratis?-50-75 euro?) een oud versleten blok, dat ga je zelf demonteren, alle specialistische bewerkingen besteed je uit. het in elkaar schroeven van het gereviseerde blok met de juiste overmaats onderdelen kan je weer zelf doen. Als je dan alles helemaal op je gemak hebt afgemaakt heb je een reserve motor klaar staan.
In al die tussentijd heb je de oude motor gewoon nog kunnen gebruiken in je auto.
Het wisselen van een blok is 1 dag/1 weekend werk.
Dan heb je weer een oud blok om het nog een keer te doen!
Zo zou ik het aanpakken.
Leuk en leerzaam is het zeker, er is overigens bijna geen beter blok te vinden om het te leren! Een B230 is de eenvoud zelve. Een ideaal leerobject.
Juist! en dat is nou precies de bedoeling! Dank voor het meedenken. En nu dus op zoek naar een geschikt blok. Er staat een te koop op MP, met automaatbak.Ik heb de aanbieder al gemaild met de vraag of het een B230 FB betreft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.