Wat is wijsheid

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2008 20:28 #1069595 door V700 register
Wat is wijsheid is gemaakt door V700 register
Beste,
Kent u dat, je staat op een punt waarop je moet beslissen ga ik door of moet ik stoppen.
Graag uw mening over het volgende:
Na een aantal weken zoeken naar een storing in mijn 740 (lees zwarte rook uit de uitlaat) en ongeveer alles te hebben vervangen loopt deze wel weer wat beter maar nog steeds niet lekker heb nu via de jiggle test ondekt dat er een overdruk in het carter zit. tevens via het verwijderde inlaatspruitsuk een aantal kleppen zien zitten welke er aardig met roet bedekt uitzagen.
Nu mijn vraag aan u, ga ik de kop lichten en reviseren of stoppen met dat ding?
Met vriendelijke groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2008 21:47 #1210963 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fabri, Als er overdruk in
Fabri,
Als er overdruk in het blok zit, dan kan het reinigen van de carterventilatie je probleem zomaar oplossen.
En de mensen hier vragen of je door moet gaan of niet is lastig...
Want niemand weet hoe verder de staat van de auto is. Wat heeft hij gelopen, is het een strakke auto, is het onderhoud gedocumenteerd...
Ik heb zelf genoeg te stellen met allerhande probleempjes, maar het is wel 1 van de mooste 940's en top onderhouden. Dus ik ga door.
De hamvraag is er dus eentje die je eigenlijk niet kan stellen zonder dat we de auto kennen. 
Blijf vragen stellen en hou vol!
Joost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2008 21:56 #1210964 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diagnose
 enige overdruk vanuit het carter mag !  Geen enkele zuigerveer past 100% sluitend in een boring, er is altijd wel iets blow-by, zelfs bij nieuwe motoren. Maak de carterventilatie eens perfect schoon, dat kan helpen.
 zwarte rook >>> te rijk mengsel >>> check brandstofdrukregelaar, motor temp sensor, ingeval van een turbo: check CBV, intercooler op boostlekkage, zet er ook eens een schoon luchtfilter in... Dit is nooit een reden om de cilinderkop eraf te trekken! de motor kan ook in 'limp home' modus draaien vanwege een andere (electronische) fout, de ECU geeft dan bewust een te rijke, maar veilig mengsel en zal het ontstekingstijdstip verlaten om safe te zitten. >>> check de foutcodes die zijn opgeslagen in de ECU en EZK. Er MOET een eenvoudige fout zijn als er zwarte rook uit de uitlaat komt.
Heb je ook de nokkenasriem bekeken? Mogelijk is deze een tand versprongen? Bij de rechte vertande nokkenasriemen gebeurt dit soms wel eens als ze te slap staan. Daar gaat ie niet beter van draaien. Een versprongen nokkenasriem heeft ook invloed op de ontsteking omdat de verdeler vanaf de achterkant van de  nokkenas wordt aangedreven. Als de motor hierdoor misschien een (veel) te laat ontstekingstijdstip heeft kan de verbranding niet volledig zijn.
blauwe rook >>> verbrandde olie >>> mogelijk kapotte turbooliekeerringen, versleten klepgeleiders, versleten zuigerveren. In dit geval is misschien tijd om afscheid te nemen, afh. van de kosten die er gemaakt moeten worden.
witte rook >>> je zou denken dat er een nieuwe paus is gekozen maar helaas, het is water in de uitlaatgassen >>> mogelijk kapotte koppakking, gescheurde kop, gescheurde turbo-lagerhuis. >>> ook hier, afh. van kosten misschien verstandig om afscheid te nemen. als het alleen een koppakking is en de motor is niet zwaar oververhit geweest dan is een koppakking nog wel eens te vervangen tegen redelijke kosten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 11:23 #1210992 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wiite rook
Benzine autos roken vaak wit als ze koud zijn. Geen zorgen maken, dit is een beetje waterdamp dat na het uitzetten de laatste keer in je uitlaat is gecondenseerd. LPG autos roken nog wat meer/langer wit omdat er meer vocht vrijkomt van bij de verbranding van lpg dan bij benzine. Maar heb je nog steeds witte rook bij warme motor, dan is de kans groot dat je koppakking minder is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 16:25 #1211026 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vertel

henk 940LPT schreef : LPG autos roken nog wat meer/langer wit omdat er meer vocht vrijkomt van bij de verbranding van lpg dan bij benzine.

Kun je mij soms vertellen hoeveel liter water er vrijkomt bij verbranding van 1 liter benzine en hoeveel water bij verbranding van 1 liter LPG?
Dat woordje meer vind ik niet zo duidelijk. Als je kunt zie ik graag een kleine berekening van de waarden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 16:52 #1211031 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duidelijker
Duidelijker kan ik het helaas niet voor je maken. Denk eigenlijk ook dat je aan die wetenschap (hoeveel meer vocht) je weinig tot niets hebt omdat je het ook niet kunt meten. Hoe meet je witte rook ? Je ziet het, das alles. En komt het dan van de lpg, van vocht in je uitlaat of uit je koelsysteem ? Wie het weet mag het zeggen. In de winter zie je meer waterdamp dan in de zomer omdat het vaak wat vochtiger is en de temperaturen lager zijn.
Zoals gezegd, bij warme motor zorgt LPG niet meer voor witte rook, vocht in het uitlaattraject zal dan ook verdampt zijn. Zie je dan nog witte rook dan is de kans heel groot dat water ergens anders vandaan (bijv. uit het koelsysteem) als damp de uitlaat verlaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 21:14 #1211062 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verklaar dan alleen

wsb schreef :

henk 940LPT schreef : LPG autos roken nog wat meer/langer wit omdat er meer vocht vrijkomt van bij de verbranding van lpg dan bij benzine.

Kun je mij soms vertellen hoeveel liter water er vrijkomt bij verbranding van 1 liter benzine en hoeveel water bij verbranding van 1 liter LPG?
Dat woordje meer vind ik niet zo duidelijk. Als je kunt zie ik graag een kleine berekening van de waarden.

Verklaar dan eerst eens waarom bij LPG meer vocht vrijkomt t.o.v benzine.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 21:26 #1211064 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat is dat nu.

henk 940LPT schreef : Duidelijker kan ik het helaas niet voor je maken..

Je hebt nog niets duidelijker gemaakt.
Als je iets stelt moet je dat toch kunnen verklaren. !  Ik ben benieuwd naar het  antwoord, want ik vind dit nu juist interessant om te weten, Henk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 21:41 #1211068 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duidelijker
Zoals ik zei: Duidelijker kan ik het je niet maken. Het staat je helemaal vrij mij te geloven of niet. Mocht je het uitzoeken dan ben ik benieuwd naar je resultaten. Nooit te beroerd om wat te leren. Hint: Ik zou het zoeken in de verhouding tussen waterstof en koolstof moleculen. LPG heeft relatief meer waterstof moleculen omdat de ketens korter zijn. Hoeveel precies.... dat moet jij dan maar uitzoeken..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2008 22:32 #1211082 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stelling verklaren

henk 940LPT schreef : Zoals ik zei: Duidelijker kan ik het je niet maken. Het staat je helemaal vrij mij te geloven of niet. Mocht je het uitzoeken dan ben ik benieuwd naar je resultaten. Nooit te beroerd om wat te leren. Hint: Ik zou het zoeken in de verhouding tussen waterstof en koolstof moleculen. LPG heeft relatief meer waterstof moleculen omdat de ketens korter zijn. Hoeveel precies.... dat moet jij dan maar uitzoeken..

Henk, jij beweert toch iets? Dan is het tot logisch dat je daar een verklaring voor hebt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC