Wat is wijsheid
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kent u dat, je staat op een punt waarop je moet beslissen ga ik door of moet ik stoppen.
Graag uw mening over het volgende:
Na een aantal weken zoeken naar een storing in mijn 740 (lees zwarte rook uit de uitlaat) en ongeveer alles te hebben vervangen loopt deze wel weer wat beter maar nog steeds niet lekker heb nu via de jiggle test ondekt dat er een overdruk in het carter zit. tevens via het verwijderde inlaatspruitsuk een aantal kleppen zien zitten welke er aardig met roet bedekt uitzagen.
Nu mijn vraag aan u, ga ik de kop lichten en reviseren of stoppen met dat ding?
Met vriendelijke groet,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als er overdruk in het blok zit, dan kan het reinigen van de carterventilatie je probleem zomaar oplossen.
En de mensen hier vragen of je door moet gaan of niet is lastig...
Want niemand weet hoe verder de staat van de auto is. Wat heeft hij gelopen, is het een strakke auto, is het onderhoud gedocumenteerd...
Ik heb zelf genoeg te stellen met allerhande probleempjes, maar het is wel 1 van de mooste 940's en top onderhouden. Dus ik ga door.
De hamvraag is er dus eentje die je eigenlijk niet kan stellen zonder dat we de auto kennen.
Blijf vragen stellen en hou vol!
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
zwarte rook >>> te rijk mengsel >>> check brandstofdrukregelaar, motor temp sensor, ingeval van een turbo: check CBV, intercooler op boostlekkage, zet er ook eens een schoon luchtfilter in... Dit is nooit een reden om de cilinderkop eraf te trekken! de motor kan ook in 'limp home' modus draaien vanwege een andere (electronische) fout, de ECU geeft dan bewust een te rijke, maar veilig mengsel en zal het ontstekingstijdstip verlaten om safe te zitten. >>> check de foutcodes die zijn opgeslagen in de ECU en EZK. Er MOET een eenvoudige fout zijn als er zwarte rook uit de uitlaat komt.
Heb je ook de nokkenasriem bekeken? Mogelijk is deze een tand versprongen? Bij de rechte vertande nokkenasriemen gebeurt dit soms wel eens als ze te slap staan. Daar gaat ie niet beter van draaien. Een versprongen nokkenasriem heeft ook invloed op de ontsteking omdat de verdeler vanaf de achterkant van de nokkenas wordt aangedreven. Als de motor hierdoor misschien een (veel) te laat ontstekingstijdstip heeft kan de verbranding niet volledig zijn.
blauwe rook >>> verbrandde olie >>> mogelijk kapotte turbooliekeerringen, versleten klepgeleiders, versleten zuigerveren. In dit geval is misschien tijd om afscheid te nemen, afh. van de kosten die er gemaakt moeten worden.
witte rook >>> je zou denken dat er een nieuwe paus is gekozen maar helaas, het is water in de uitlaatgassen >>> mogelijk kapotte koppakking, gescheurde kop, gescheurde turbo-lagerhuis. >>> ook hier, afh. van kosten misschien verstandig om afscheid te nemen. als het alleen een koppakking is en de motor is niet zwaar oververhit geweest dan is een koppakking nog wel eens te vervangen tegen redelijke kosten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kun je mij soms vertellen hoeveel liter water er vrijkomt bij verbranding van 1 liter benzine en hoeveel water bij verbranding van 1 liter LPG?henk 940LPT schreef : LPG autos roken nog wat meer/langer wit omdat er meer vocht vrijkomt van bij de verbranding van lpg dan bij benzine.
Dat woordje meer vind ik niet zo duidelijk. Als je kunt zie ik graag een kleine berekening van de waarden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals gezegd, bij warme motor zorgt LPG niet meer voor witte rook, vocht in het uitlaattraject zal dan ook verdampt zijn. Zie je dan nog witte rook dan is de kans heel groot dat water ergens anders vandaan (bijv. uit het koelsysteem) als damp de uitlaat verlaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Verklaar dan eerst eens waarom bij LPG meer vocht vrijkomt t.o.v benzine.wsb schreef :
Kun je mij soms vertellen hoeveel liter water er vrijkomt bij verbranding van 1 liter benzine en hoeveel water bij verbranding van 1 liter LPG?henk 940LPT schreef : LPG autos roken nog wat meer/langer wit omdat er meer vocht vrijkomt van bij de verbranding van lpg dan bij benzine.
Dat woordje meer vind ik niet zo duidelijk. Als je kunt zie ik graag een kleine berekening van de waarden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je hebt nog niets duidelijker gemaakt.henk 940LPT schreef : Duidelijker kan ik het helaas niet voor je maken..
Als je iets stelt moet je dat toch kunnen verklaren. ! Ik ben benieuwd naar het antwoord, want ik vind dit nu juist interessant om te weten, Henk.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Henk, jij beweert toch iets? Dan is het tot logisch dat je daar een verklaring voor hebt.henk 940LPT schreef : Zoals ik zei: Duidelijker kan ik het je niet maken. Het staat je helemaal vrij mij te geloven of niet. Mocht je het uitzoeken dan ben ik benieuwd naar je resultaten. Nooit te beroerd om wat te leren. Hint: Ik zou het zoeken in de verhouding tussen waterstof en koolstof moleculen. LPG heeft relatief meer waterstof moleculen omdat de ketens korter zijn. Hoeveel precies.... dat moet jij dan maar uitzoeken..
 
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.