kop en turbo B230FK op onderblok B230F past dat?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2008 17:15 #1069477 door V700 register
kop en turbo B230FK op onderblok B230F past dat? is gemaakt door V700 register
Hoi ik kan een onderblok kopen van een B230F, bij mijn B230FK is waarschijnlijk een krukas/drijfstang lager stuk.
 dat kan ik zelf niet maken helaas (of iemand moet een goed betaalbaar ardesje weten) ,wel kan ik zelf boven en onderblok op elkaar zetten.
wat ik ff zeker wil weten of dat gewoon op elkaar past zonder moeilijke omwegen voor ik dat onderblok koop.
als iemand suggesties heeft dan hoor ik het graag, ook wat een beetje onderblok op moet brengen.
mvg pascal
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2008 17:22 #1210389 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij past dat....
Volgens mij past dat.... maar je moet rekening houden met het volgende (wat ik er van weet dan...)
- B230F onderblok heeft geen squirters
- B230F onderblok heeft (nog) geen olieterugloop (en olieaanvoer?)
Dat zijn 2 dingen waarvan ik denk dat ze anders zijn. Misschien zijn er meer dingen, maar dat weet ik dan niet.
De squirters helpen wel bij de levensduur van de motor, maar zijn niet noodzakelijk (b230FT heeft ze ook niet). Ook zijn ze wel te instsalleren met veel gedoe
De olieterugloop kun je best in het blok boren. 
JanV kan je waarschijnlijk nog meer informatie geven over deze combinatie.
Groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2008 17:27 #1210390 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Linkje
Misschien heb je wat aan <a href="/node/12316">deze</a> pagina.Let even op dat de ontsteking overgezet kan worden. Bij de B230F's uit de 240 zit die aan bestuurderszijde naast het blok, ik denk bij de B230's uit de 7 serie aan de achterkant van de kop, net zoals bij de FK. Misschien is het gewoon een kwestie van dopje erop. Misschien heb je meer werk. Verder gebruikt de B230F volgens mij het Rex/Regina injectie/ontstekingssysteem, mogelijk zijn de sensoren op het onderblok (knock sensor, koelwater temp) anders. Verder aan de inlaatkant weinig wijzingen. Aan de uitlaatkant even opletten of je juiste steunen (tbv turbo en spruitstuk) erop zitten. Aan voorkant even kijken of je met de poelies uitkomt (aantal, afstand tov blok) en/of die overgezet kunnen worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2008 17:29 #1210391 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olieterugloop en aanvoer
Bedoel je hiermee turbovoorzieningen (koelwater + olie) ? Die schieten mij in ieder geval bij het lezen van jouw reply (terwijl ik de mijne zat te typen) te binnen. Of zijn de toevoer/afvoer die jij bedoelt ergens anders voor ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2008 18:04 #1210392 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie
Compressie verhouding is compleet anders,
olie pomp is veel te klein!, om de turbo te voorzien van olie.
zuigers zijn anders....
kan niet, ook niet proberen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2008 18:13 #1210393 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verhouding
Goed punt, die compressieverhouding. In de regel bij turbomotoren lager dan bij vergelijkbare, normale motoren. Even opgezocht in het boek van meneer Haynes, voor de B230F en B230FK respectievelijk 9.8:1 en 8.7:1. Slag en boring zijn gelijk, vraag is dus waar het verschil in verhouding zit. Wellicht in de zuigers zoals genoemd ? Dan zullen die van de F een stuk minder volume hebben (minder diepe "holte" hebben) dan die van de FK. Of zit het verschil in de kop ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2008 18:27 #1210395 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oke ik hoor het al bedankt
oke ik hoor het al bedankt voor jullie snelle reaktie dat heeft me weer geld bespaart.
moet dan toch maar op zoek naar een B230FK onderblok
nog iemand een suggestie voor revie van mijn orginele blok
mvg pascal
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2008 19:33 #1210396 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic onderblok

pascal945-98 schreef : oke ik hoor het al bedankt voor jullie snelle reaktie dat heeft me weer geld bespaard.
moet dan toch maar op zoek naar een B230FK onderblok
nog iemand een suggestie voor revie van mijn orginele blok
mvg pascal

De revisie van het onderblok is goed mogelijk, Je weet echter nog niet wat de preciese schade is. Als er een lager uitgelopen is dan moet meestal de krukas nageslepen worden. Alle lagerschalen moeten dan ook vernieuwd worden. Al met lijkt lijkt mij dat in verhouding tot een ander blok wel eens te duur kunnen worden.
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2008 22:06 #1210401 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zuiniger
Oliepomp kan je overzetten uit je oude blok net als de rest van de onderdelen.Een hogere compressie kan de lpt ook wel aan als je de turbodruk niet omhoog gooit.Altans dat denk ik.Je krijgt er een iets hoger koppel voor terug bij lage toerentallen en een zuinigere motor.Als je op lpg rijd kan het zeker geen kwaad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2008 23:01 #1210405 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok

J.velde schreef : Compressie verhouding is compleet anders,
olie pomp is veel te klein!, om de turbo te voorzien van olie.
zuigers zijn anders....
kan niet, ook niet proberen.

compressieverhouding is mee te leven, met goede brandstof en niet te hoge turbo druk (zoals hierboven al gezegd). 
De turbo gebruikt maar weinig van de oliecapaciteit van het blok...
Zuigers zijn van dezelfde Mahle type/serie/materiaal. Compressieverhouding is anders (door de kom) en de bovenste zuigerveer is anders (ander materiaal)
Kijk maar eens op turbobricks... daar doen ze dit vaker
groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD