Onregelmatig draaiende motor
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn Volvo 744 uit mei 1990 met een b234f motor vertoont het volgende probleem,
Stationair loopt de motor zeer onregelmatig varieert tussen 500 en 900 toeren en het lijkt alsof hij soms een cylinder mist dit doet hij ook bij hogere toeren.
Tevens komt er zwarte rook uit de uitlaat en zijn de bougies zwart.
Foutcodes 232 312 213
Het volgende gecontroleerd:
Stappenmotor gecontroleerd en uitgewisseld 8ohm
bobine gecontroleerd en uitgewisseld laagspanningszijde 1.2ohm hoogspanningszijde 7.45 kohm
maf sensor doorgemeten tussen pen 1 en massa 0.4 ohm en tussen pen 5 en massa accuspannig tussen pen 3 en massa 1.4 volt
idm doorgemeten tussen pen 2 en massa 0.4 ohm en tussen pen 4 en massa accuspanning
injectoren doorgemeten 4x 16.2 ohm en 0.8 volt bij starten
ect sensor tussen pen 1 en massa 5 volt bij contact aan en tussen pen 1 en massa 4.5 kohm bij contact uit en +/-20a30 graden
distributieriem gecontroleerd staat op tijd
nock sensor gecontroleerd
carterontluchting gecontroleerd
Bougiekabels een voor een losgemaakt tijdens draaiende motor loopt wel op 4 cylinders dit tevens met de injectoren gedaan
bougie kabels doorgemeten van 1.22ohm tot 2.17 ohm
verdeelkap en rotor visueel gecontroleerd.
Mijne heren u ziet er zit al aardig wat werk in en mijn opties lopen ten einde wellicht dat een van u nog een brilliant idee heeft zelf zit ik nu toch richting verdeelkap en rotor te denken.
graag u visie
Met vriendelijke groet,
Fabri
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
<a name="232" title="232"></a>2-3-2: Lambdaregeling tijdens <a href="/taxonomy/term/1520"><acronym>stationair</acronym></a> draaien wil maar kan niet meer of minder brandstof laten inspuiten, mogelijk veroorzaakt door slecht werkende <a href="/taxonomy/term/506"><acronym>injector</acronym></a>(en) of valse lucht
<a name="312" title="312"></a>3-1-2: Het signaal van de pingelsensor wordt geleverd door de ontstekingsunit, controleer daar of die een fout ziet, zo niet ligt het probleem waarschijnlijk tussen beide computers. Controleer hiervoor ook de grote draadboom-pluggen links en rechts bovenaan het schutbord.
<a name="213" title="213"></a>2-1-3: Mogelijk gasklepschakelaar defect.
Heb je de EZK ook uitgelezen?
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
- al bekeken of de brandstofdrukregelaar nog werkt? Bij lekkage laat deze enorme hoeveelheden benzine door.
- draait de motor op noodloop??
- koelwater tempsensor OK? (degene die input geeft aan de ECU, deze zit in de kop ergens bij/tussen cil 3 en 4 geloof ik.)
als deze kapot is zou het kunnen dat de ECU over gaat op noodloop (altijd veel te rijk) of altijd een koudstart mengsel geeft ( ook altijd veel te rijk.)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bedankt voor de snelle reacties.
Zorgen de injectoren niet voor een juiste inspuiting ook bij een te hoge brandstof druk?
De motor vertoont dit probleem bij koude en warme motor.
Zal vanavond in vadis kijken voor de waardes van temp sensor en evt verdeelkap\rotor
PS:even voor de duidelijkheid alle 4 de bougies zijn zwart dus niet bij 1 cylinder.
Wordt vervolgd
Fabri
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Niet alle temperatuursensoren zijn gelijk. Kijk wel even welk Boschno je sensor heeft. Dit lijstje lijkt mij voor de 0280130032. De 0280130026 heeft heel andere waardenhenk 940LPT schreef : <a href="/node/14243">Hier</a> staan de waardes van de ECT, engine coolant temperature, sensor.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
In de B2xx zitten verschillende typen sensoren. De typen had ik al genoemd.henk 940LPT schreef : In het lijstje is onderscheid gemaakt tussen de B230s en de 6 cilinders. Klopt dit niet, en zijn er meer types in gebruik ? Als je hier meer info over hebt, hoor ik het graag zodat we eea kunnen verbeteren/aanpassen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Weer een avond boven die !#$%^&* motor gehangen met het volgende resultaat.
Temp sensor bij koude motor 4.99 kohm bij bedrijfstemp 3.12 kohm (lijkt mij een oorzaak) echter rechts naast de knock sensor zit nog een sensor deze is volgens vadis voor de Ect sensor fuel injection deze geeft wel de juiste waarde aan maar wat doet dat ding ?
Verder de verdeelkap en rotor doorgemeten rotor gaf maar voor de helft van het oppervlakte een ohmse waarde en dit gold ook voor de verdeelkap na grondig reinigen is dit verholpen helaas was dit niet de oplossing van mijn probleem.
Brandstofdrukregelaar vacuumslang op het inlaathuis losgehaald tijdens het draaien ging toen wel beter lopen maar nog steeds zwarte rook bij gasgeven. (kan mischien ook een oorzaak zijn).
Tevens begonnen de hydraulische klepstoters aardig hard te tikken heb ik wel eens eerder gehad ginng vanzelf weer over.
Dus als volgende stap denk ik maar een brandstofdrukregelaar en een sensor op de kop tikken om weer wat te proberen.
Bedankt voor de reacties en kijk uit naar de volgende suggesties.
Groet Fabri

- V700 register
- Nieuw lid
-