Hoe lang kan je doorrijden met een lekkende krukaskeerring? (en keerring koppelomvormer)

  • Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
18-07-2008 19:00 #1066227 door Hendrik Teerink
Beste mensen, vandaag ontdekte ik dat de achterste keerring van de krukas lekt...
Kan ik het risico nemen en dat ik slechts af en toe wat bij hoeft te vullen of kan het zo zijn dat doorrijden haast niet meer mogelijk is (omdat de pakking te veel lekt)?
Iemand ervaring mee?

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2008 20:27 #1207207 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic veel lekkage?
Hoe erg lekt het? Een paar druppeltjes of grote plassen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
18-07-2008 22:28 #1207218 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic tja..
Nog geen grote plas maar wel meer dan enkele druppeltjes. Gek genoeg pas vandaag begonnen. Misschien omdat ik een stuk met de caravan heb gereden en de motor even lekker heb belast?
Het is een automaatbak, maakt dat het lastiger of eenvoudiger?

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2008 11:33 #1207236 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Niet te lang
Hoi Hendrik,
 
Ik een paar maanden geleden hetzelfde probleem gehad, de kering was eruit geklapt door te veel olie in het blok. Nu was het bij mij wel iets meer dan 'druppelen' maar zelfs dat lijkt mij niet ok.
Ik heb welliswaar geen automaat, maar bij de garage werdt ik er op gewezen dat de olie, door een kapotte achterstekrusaskering, in het koppelingshuis kan komen en zo de platen beschadigd, ik heb begrepen dat die niet met olie in aanraking moeten komen.
Het lijkt mij dus verstandig om het zo snel mogelijk te (laten) repareren, het geintje kostte mij toen ruim 600,- euri, maar heb begrepen dat dat wel héél erg veel was, en dat het een klus is die met een beetje kennis en gezond verstand, redelijk goed zelf te doen is.
 
Succes en Gulle Groet,
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2008 13:35 #1207251 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic normaal?
Hej Hendrik,
Ik heb momenteel mijn 4e 740, de eerste drie hadden allemaal een lekkende krukaskeering. Bij de 4e heb ik het nog niet gecontroleerd.
Zou het zo kunnen zijn dat je het nu pas ziet omdat je voor de vakantie nou éénmaal nauwkeuriger naar je auto kijkt?
Ik heb er zelf nooit wat aan gedaan, omdat het ook niet echt druppelde, maar je kon het wel zien als hij op de brug stond. Overigens heb ik geen caravan dus ook niet die belasting, daarentegen rij je met een solo auto weer harder.
Om hem te vervangen moet de versnellingsbak eronder uit, dat lijkt me ook geen klusje om even snel te doen voor de vakantie. Er is wel een doping (lekker in sfeer met de tour) die je keeringen iets uit laat zetten, waardoor het lekken minder zou worden. Of je die gebruikt laat ik aan jou zelf over.
 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2008 15:43 #1207261 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een goede 'doping' is leak
Een goede 'doping' is leak lock, kost bij Brezan EUR 23,00. Ik had een lekkende krukaskeerring bij mijn 340 (druppelde na een rit) en na toevoeging van dit middel geen druppel meer gezien (ja, zat wel olie in). Het maakt het rubber weer soepel waardoor het iets meer uitzet en weer afdicht naar het schijnt.
Groet,
Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2008 17:35 #1207268 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leak lock
ook bij mijn 940
lekke keerring maar dan van de automaat
aan de kant van de motor
een potje leak lock
en na ongeveer 10 dagen was de lekkerij over
is nu ongeveer 5 maanden terug
14 dagen terug met caravan ongeveer 1000km gereden
nog steeds lek vrij
 
jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-07-2008 18:53 #1207272 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic leak lock werkt dus!
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb ook even aan leak lock zitten denken. Ik zie dat soort middelen echter meer als tijdelijk. Vandaag erachter gekomen dat er bij mij ook twee lekken zijn: de keerring van de automaatbak en die van de krukas. Ik heb de nieuwe al in huis en woensdag gaat de bak eraf. Bij een garage. Ben benieuwd of ik ook 600 euro kwijt ben...
Ik heb dan wel een reis en kredietbrief maar panne met een caravan achter je en een gezin in de auto heb je toch liever niet!

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-07-2008 10:10 #1207304 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Nou lees ik elders op het
Nou lees ik elders op het forum dat het plaatsen van de koppelomvormer op de bak specialistenwerk is... heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet je op letten?
Bij mij moet de keerring ertussen namelijk worden vervangen!

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2008 11:08 #1207309 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic keerringgeleider

henqui schreef : Nou lees ik elders op het forum dat het plaatsen van de koppelomvormer op de bak specialistenwerk is... heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet je op letten?
Bij mij moet de keerring ertussen namelijk worden vervangen!

De koppelomvormer weer monteren valt wel mee. Alleen bij het terugzetten van de bak goed letten op de uitsparingen. Voor het monteren van de keerring moet je wel een goed aandruk/monteer gereedschap hebben want anders is het middel nog erger dan de kwaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD