Koppakking B230FT vervangen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 17:30 #1066027 door V700 register
Koppakking B230FT vervangen is gemaakt door V700 register
GRRRR Blue Diamond rijdt perfect doch de koelwaterslangen zijn zo hard als beton na een rit en de slangen staan zowat op knappen.... Tevens sist de dop na een rit. Volgens mij ligt de koppakking eruit, jammer want ik heb net de distributie etc. gedaan.
 Is het aanhaalmoment gelijk aan de B230F blokken want daar heb ik een werkplaatshandboek van. Hoe halen jullie de turbo los? het hele uitlaatspruitstuk of alleen de turbo van het uitlaatspruitstuk?
Is het bij deze blokken verstandig om de kop te vlakken? Motor loopt verder als nieuw maar met deze sympthomen en in het najaar een caravan van 1500 kg erachter wil ik liever de boel goed hebben.
Verder nog tips / tricks?
Alvast bedankt!
Groet,
Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 17:49 #1206062 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Koppie erbij
De turbocilinderkop FT. 1000530 wordt met hetzelfde moment vastgezet als de F kop. Dus vastzetten met  resp. 20 en 60Nm, daarna de bouten nog 90 graden verder draaien. De kop moet altijd gevlakt worden. Doe je dat niet dan loop je het risico dat je op herhaling moet. Al lijkt de kop nog zo vlak, er zitten altijd wel wat oneffenheden. Na korte tijd je werk nog eens over moeten doen is natuurlijk wel een goede ervaring. Neem ook een goed merk koppakking, b.v. Elring. Vooral  de turbo heeft een goede pakking nodig. Sommige pakkingen staan bij de revisiebedrijven te boek als krantepapier. Dat zegt volgens mij wel genoeg.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 17:58 #1206063 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartelijk dank Timen! Hoe
Hartelijk dank Timen!
Hoe demonteer jij het uitlaatspruitstuk? Alleen de turbo van het uitlaatspruitstuk halen of heel het spruitstuk eraf?
 Alvast bedankt!
Groet,
Paul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 18:18 #1206065 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik zou eerst de uitlaat
ik zou eerst de uitlaat loshalen, dan de turbo demonteren en het uitlaatspruitstuk laten zitten, dat is nl een prima stuk om de kop mee aan op te tillen. (eventueel met een motortakel)
De turbo moet apart los omdat deze aan de onderkant met een tapeind nog vastzit aan een steun (die weer aan het onderblok zit.) dus: 4 bouten aan het spruitstuk, 3 aan de downpipe en 1 aan de steunbeugel, ook nog een aantal om olie en waterleidingen los te halen. 
de downpipe zit lager ook nog aan het blok vast met een beugel, die moet ook even los om de downpipe aan de kant te kunnen leggen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 18:20 #1206066 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan ik niet de turbo van
Kan ik niet de turbo van het spruitstuk demonteren en de uitlaat etc laten zitten?
Groet,
Paul

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 19:07 #1206070 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic koppie erbij

solexpaul schreef : Hartelijk dank Timen!
Hoe demonteer jij het uitlaatspruitstuk? Alleen de turbo van het uitlaatspruitstuk halen of heel het spruitstuk eraf?
 Alvast bedankt!
Groet,
Paul

Nu vraag je een beetje naar het geheim van de smid. Als je het subliem wilt doen moet je de  steun onder aan de turbo los zien te krijgen. Deze steun zit met twee bouten vast aan het motorblok en met een moer met tapeind aan de turbo. De moer is nog wel te verwijderen maar het tapeind krijg je er niet uit. Het beste is dan om de complete oliekoeler te verwijderen dan kun je de bij de bouten in het motorblok. Maak daarna een sleufgat in de steun zodat je het uitlaatspruitstuk altijd gemakkelijk opzij kunt brengen. Het is nog wel oppassen geblazen met de olieretourpijp. Zorg dat je altijd de rubberring en de bovenste pakking aan de turbo hebt. Bovenstaande handelingen hoef je niet te verrichten als het je lukt om alle uitlaattapeinden te verwijderen. De cilinderkop kan dan rechtstreeks omhoog maar dit verwijderen is ook weer gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een derde mogelijkheid is om het uitlaatspruitstuk zover mogelijk naar buiten te drukken en de cilinderkop met een draaiende beweging van het blok te halen. Bij de montage werk je dan natuurlijk weer andersom. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 22:05 #1206091 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alle tapeinden verwijderen
Alle tapeinden verwijderen zal lastig worden, de moeren is geen probleem.
Ik heb even gekeken: van de steun naar het blok onderaan de turbo is geen tapeind maar een bout. Hier kom ik denk ik wel bij. Ik heb ook geen beugel van de downpipe naar het blok kunnen ontdekken.
Even resumerend: (correct me when I am wrong)
-Uitlaat van turbo loshalen-Olie en koelvloeistofleidingen van turbo loshalen-bouten aansluiting turbo met uitlaatspruitstuk loshalen-bout onderaan turbo die met een soort buis aan het blok vastzit loshalen-turbo verwijderen
Of kan het volgende:
-Onderste bout van de steun aan het blok van de turbo loshalen-Turbo van uitlaatspruitstuk loshalen-Turbo naar links bewegen
Dan kan de kop er toch af?
Is dit uberhaupt wel een klus die zonder brug te doen is?
Alvast bedankt!
Groet,
Paul (die er best wel ziek van is)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 22:29 #1206094 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic koppie

solexpaul schreef : Alle tapeinden verwijderen zal lastig worden, de moeren is geen probleem.
Ik heb even gekeken: van de steun naar het blok onderaan de turbo is geen tapeind maar een bout. Hier kom ik denk ik wel bij. Ik heb ook geen beugel van de downpipe naar het blok kunnen ontdekken. (Ik hoop dat deze "bout" er dan uit wil).
Even resumerend: (correct me when I am wrong)
-Uitlaat van turbo loshalen (alleen de drie moeren wat losdraaien is genoeg)-Olie en koelvloeistofleidingen van turbo loshalen-bouten aansluiting turbo met uitlaatspruitstuk loshalen (hoeft niet er is ruimte genoeg)-bout onderaan turbo die met een soort buis aan het blok vastzit loshalen-turbo verwijderen
Of kan het volgende:
-Onderste bout van de steun aan het blok van de turbo loshalen-Turbo van uitlaatspruitstuk loshalen (alleen de drie moeren dus lossen en de bovenste olieleiding op de turbo losnemen alsmede een iets lager gelegen beugel ook losnemen)-Turbo naar links bewegen
Dan kan de kop er toch af?
Is dit uberhaupt wel een klus die zonder brug te doen is? (Een brug is in principe niet nodig een beetje slangenmens lukt veel dingen. Let wel op de olieretourleiding dat deze weer goed in het blok komt. Succes met het werk.) 
Alvast bedankt!
Groet,
Paul (die er best wel ziek van is) (dat hoeft dus helemaal niet)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 22:36 #1206095 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry Timen die bout die ik
Sorry Timen die bout die ik zag was van de olieretour, heb het in vadis even opgezocht. Eerst even lekker een weekje vakantie, helaas met het busje -:((
Sorry dat ik zo lastig ben maar de Turbo is de eerste keer voor mij. Tevens de eerst auto waarbij ik na twee dagen bezit al moet sleutelen -:(( Het is echt nodig, de auto staat de hele avond stil en de slangen zijn nog keihard.
Als ik je goed begrijp dan maak ik de olieleidingen los, draai de moeren van de uitlaat iets los, draai de moer van het tapeind los, draai de moeren van de aansluiting turbo / spruitstuk los en dan kan ik de turbo naar links bewegen zodat de kop omhoog kan? Uitlaatspruitstuk blijft aan de kop zitten?
Het duizelt mij, misschien toch uitbesteden? Bij een non turbo was ik met het werk al zowat klaar geweest -:((
Nogmaals dank Timen! Heb gisteren overigens weer dankbaar gebruik gemaakt van je krukaspoulietegenhouder gereedschap -:)
 Groet,
Paul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2008 22:55 #1206097 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic groepsklusje
Daar kunnen we dan haast wel een gazamenlijk evenement van maken. Mijn B230FT staat ook klaar met dezelfde symptomen en nog een aantal andere klusjes dat ik wil doen. Bovendien dacht ik dat Rudiger ook de koppakking van zijn Turbo moet doen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC