Koppakking B230FT vervangen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is het aanhaalmoment gelijk aan de B230F blokken want daar heb ik een werkplaatshandboek van. Hoe halen jullie de turbo los? het hele uitlaatspruitstuk of alleen de turbo van het uitlaatspruitstuk?
Is het bij deze blokken verstandig om de kop te vlakken? Motor loopt verder als nieuw maar met deze sympthomen en in het najaar een caravan van 1500 kg erachter wil ik liever de boel goed hebben.
Verder nog tips / tricks?
Alvast bedankt!
Groet,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoe demonteer jij het uitlaatspruitstuk? Alleen de turbo van het uitlaatspruitstuk halen of heel het spruitstuk eraf?
Alvast bedankt!
Groet,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De turbo moet apart los omdat deze aan de onderkant met een tapeind nog vastzit aan een steun (die weer aan het onderblok zit.) dus: 4 bouten aan het spruitstuk, 3 aan de downpipe en 1 aan de steunbeugel, ook nog een aantal om olie en waterleidingen los te halen.
de downpipe zit lager ook nog aan het blok vast met een beugel, die moet ook even los om de downpipe aan de kant te kunnen leggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groet,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Nu vraag je een beetje naar het geheim van de smid. Als je het subliem wilt doen moet je de steun onder aan de turbo los zien te krijgen. Deze steun zit met twee bouten vast aan het motorblok en met een moer met tapeind aan de turbo. De moer is nog wel te verwijderen maar het tapeind krijg je er niet uit. Het beste is dan om de complete oliekoeler te verwijderen dan kun je de bij de bouten in het motorblok. Maak daarna een sleufgat in de steun zodat je het uitlaatspruitstuk altijd gemakkelijk opzij kunt brengen. Het is nog wel oppassen geblazen met de olieretourpijp. Zorg dat je altijd de rubberring en de bovenste pakking aan de turbo hebt. Bovenstaande handelingen hoef je niet te verrichten als het je lukt om alle uitlaattapeinden te verwijderen. De cilinderkop kan dan rechtstreeks omhoog maar dit verwijderen is ook weer gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een derde mogelijkheid is om het uitlaatspruitstuk zover mogelijk naar buiten te drukken en de cilinderkop met een draaiende beweging van het blok te halen. Bij de montage werk je dan natuurlijk weer andersom.solexpaul schreef : Hartelijk dank Timen!
Hoe demonteer jij het uitlaatspruitstuk? Alleen de turbo van het uitlaatspruitstuk halen of heel het spruitstuk eraf?
Alvast bedankt!
Groet,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb even gekeken: van de steun naar het blok onderaan de turbo is geen tapeind maar een bout. Hier kom ik denk ik wel bij. Ik heb ook geen beugel van de downpipe naar het blok kunnen ontdekken.
Even resumerend: (correct me when I am wrong)
-Uitlaat van turbo loshalen-Olie en koelvloeistofleidingen van turbo loshalen-bouten aansluiting turbo met uitlaatspruitstuk loshalen-bout onderaan turbo die met een soort buis aan het blok vastzit loshalen-turbo verwijderen
Of kan het volgende:
-Onderste bout van de steun aan het blok van de turbo loshalen-Turbo van uitlaatspruitstuk loshalen-Turbo naar links bewegen
Dan kan de kop er toch af?
Is dit uberhaupt wel een klus die zonder brug te doen is?
Alvast bedankt!
Groet,
Paul (die er best wel ziek van is)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
solexpaul schreef : Alle tapeinden verwijderen zal lastig worden, de moeren is geen probleem.
Ik heb even gekeken: van de steun naar het blok onderaan de turbo is geen tapeind maar een bout. Hier kom ik denk ik wel bij. Ik heb ook geen beugel van de downpipe naar het blok kunnen ontdekken. (Ik hoop dat deze "bout" er dan uit wil).
Even resumerend: (correct me when I am wrong)
-Uitlaat van turbo loshalen (alleen de drie moeren wat losdraaien is genoeg)-Olie en koelvloeistofleidingen van turbo loshalen-bouten aansluiting turbo met uitlaatspruitstuk loshalen (hoeft niet er is ruimte genoeg)-bout onderaan turbo die met een soort buis aan het blok vastzit loshalen-turbo verwijderen
Of kan het volgende:
-Onderste bout van de steun aan het blok van de turbo loshalen-Turbo van uitlaatspruitstuk loshalen (alleen de drie moeren dus lossen en de bovenste olieleiding op de turbo losnemen alsmede een iets lager gelegen beugel ook losnemen)-Turbo naar links bewegen
Dan kan de kop er toch af?
Is dit uberhaupt wel een klus die zonder brug te doen is? (Een brug is in principe niet nodig een beetje slangenmens lukt veel dingen. Let wel op de olieretourleiding dat deze weer goed in het blok komt. Succes met het werk.)
Alvast bedankt!
Groet,
Paul (die er best wel ziek van is) (dat hoeft dus helemaal niet)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sorry dat ik zo lastig ben maar de Turbo is de eerste keer voor mij. Tevens de eerst auto waarbij ik na twee dagen bezit al moet sleutelen -
Als ik je goed begrijp dan maak ik de olieleidingen los, draai de moeren van de uitlaat iets los, draai de moer van het tapeind los, draai de moeren van de aansluiting turbo / spruitstuk los en dan kan ik de turbo naar links bewegen zodat de kop omhoog kan? Uitlaatspruitstuk blijft aan de kop zitten?
Het duizelt mij, misschien toch uitbesteden? Bij een non turbo was ik met het werk al zowat klaar geweest -
Nogmaals dank Timen! Heb gisteren overigens weer dankbaar gebruik gemaakt van je krukaspoulietegenhouder gereedschap -
Groet,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





