Km-teller 740- Estate doet het niet meer

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2008 03:12 #1065794 door V700 register
Km-teller 740- Estate doet het niet meer is gemaakt door V700 register
Geen posts kunnen vinden:
De km-teller van mijn 740 estate 1987 doet het niet meer en staat vast op ~240000 inmiddels zit er 250000 op. Kan iemand me vertellen of dit een elektronishe teller is of zit er een flexibele aandrijfkabel aan gekoppeld?
De snelheidsmeter werkt nog wel. . .begint op 20 km/h iets te doen en functioneert verder goed.
Lijkt me een moeilijke klus om te repareren/vevangen maar hopelijk gemakkelijker dan ik denk.
Wie weet raad?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2008 11:53 #1204267 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoek nog maar eens op
Zoek nog maar eens op "kilometerteller" of "snelheidsmeter". Er is al veel over geschreven. Kijk ook eens op <a href=" www.brickboard.com/FAQ/700-900/ "> www.brickboard.com/FAQ/700-900/
Overigens heb ik dit probleem ook. Wel snelheid maar geen kilometers. Op de sloop een andere tellerunit gehaald voor 20 euro, doch deze heeft het probleem juist andersom. Vervangen is niet moeilijk. Ik ben er zelf nog niet verder mee gegaan.
Groeten,
Guido

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2008 12:51 #1204273 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic elektronische teller
er zit een elektronische teller in, pulsgever zit op de achteras. als je wel snelheid hebt maar geen afstand is het motortje/mechaniekje wat voor het oplopen van de kmstand loopt kapot. uit de verhalen begrijp dat er vaak een kunststof tandwieltje kapot is. er is in utrecht een bedrijf dat dat repareren kan, kost meestal rond de 150 euro.

sprak eens met iemand op de infodag van webasto kampen, die wist te vertellen dat die tandwieltjes ook voor 2 tientjes ergens te verkrijgen zijn. verwisselen zou je dan dus zelf moeten doen. hoe en wat weet ik niet, ook niet of dat onderdeeltje nog te krijgen is en of dat bij jou kapot is (of iets anders).

waarschuwing: reset de dagteller alleen bij stilstaande auto !! als je dit rijdend doet is het loopwerk binnen in beweging, als je dan de knop indrukt belast je dit te zwaar waardoor na verloop van tijd het niet meer werkt.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2008 13:21 #1204275 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kilometerteller loopt niet meer
Bedankt Henk.
€ 150 is me te veel voor dit probleem. Gezien de snelheidsmeter functineert zal het telwerk kapot zijn. Nu nog uitzoeken hoe je het  ding uit het dashbord te krijgen is. Kan dat van binnen uit of moet je onder de motorkap gaat zitten rotzooien?
[tegenwoordig is mijn rechterhand ook links geworden :-( ]

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2008 13:50 #1204278 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is twee minuten werk, bij
Is twee minuten werk, bij een 740 verwijder je de afdekkapjes links en rechtsonder de combiklok, hierachter zit een parker, schroef die eruit en je trekt zo de unit eruit. Wel even de stekkers losmaken.
Succes!
&#160;

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2008 20:51 #1204337 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zelfde bedrijf(je)
Hallo Henk

henk 940LPT schreef : er is in utrecht een bedrijf dat dat repareren kan, kost meestal rond de 150 euro.
sprak eens met iemand op de infodag van webasto kampen, die wist te vertellen dat die tandwieltjes ook voor 2 tientjes ergens te verkrijgen zijn. verwisselen zou je dan dus zelf moeten doen.

Volgens mij heb ik in de advertentie van die "150 euro" meneer ook wel eens gelezen, dat ie je de tandwielletjes ook los wil verkopen. En je erbij vertelt, hoe je dat moet doen. Staat op marktplaats.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 00:22 #1204388 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 minuten werk of bedoel je 122 minuten ? :-)
Interessant antwoord SoloxPaultje!Ik moet je geloven maar hoor dit:
1. Vandaag eerst naar Akkie Stomphorst in de Bilt. . .leuke knul die Akkie. . .hart van goud. Er was daar nog een 740 (onbekend jaar) met het klokkenwerk er nog in. Met zelfdemontage € 20. Geen garantie dat het zou werken. Als Akkie het er uit zou halen ging het € 25 kosten. . .ook geen garantie.  Dus € 5 voor 5 minuten werk klopt wel (heen en weer lopen 3 minuten). . .die 2 minuten werk klop dus wel.. . .gelukkig. Ik heb nog niets gekocht. Kat uit de boom kijken eerst, dacht ik +weten of het de auto van het zelde jaar is.
2. Daarna naar een garage in De Bilt die dit soort werk wel aan zou kunnen, dacht ik: "Hoeveel tijd zou het uit/in van een gebruikte eenheid kosten?",  vroeg ik: Wel, dat is niet zo eenvoudig. . .(verhaal over vast zittende schroeven en stekkers en zo). . .  1 tot 1,5 uur werk. . .geen garantie dat een gebruikte unit werkt" zei de man.
Ik vroeg: "Kan je het ding niet eerst testen met een pulsgenerator. . .dan hoef je niet eerst al dat werk te doen"?  "Nee dat kan niet want zoiets hebben we hier niet. Er zit trouwens een flexibele kabel aan om het ding aan te drijven". . . . .
Je snapt mijn verhaal wel. Van alle berichten op dit forum begrijp ik dat de km-teller elektronisch is met een pulsgenerator op de achteras en een motortje in de teller om het radarwerk van de teller aan te drijven. Die garage weet er kennelijk niets van en wil minimaal een uur werk in rekening brengen. . .voor twee minuten werk is een factuur van € 2 niet lonend :-).
Het word tijd dat ik eens onder de motorkap ga kijken om een aandrijf kabel te zoeken. Weet iemand 100% zeker welk model km-teller er in een 1987 740 Stationwagon zit?
Kenteken is BT-06-XR   Motor B230K. . . .weet niet of dit helpt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 08:05 #1204397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic yazaki vdo
je kunt het zelf zien, heeft de dagteller één vakje voor de hele stand of voor elk cijfertje (hectometers, kms, 10kms, 100kms) een apart vakje ? het ene is yazaki, het andere vdo. welke welke is weet ik zo niet, daarvoor kun je het beste even zoeken.

als je zelft kijkt, ben je ook zelf 100% zeker.

zoals eerder gezegd komt het signaal van de achteras, waar het de koets binnenkomt durf ik je niet te zeggen. denk dat het draadje via de dorpel loopt ? (bestuurderskant ?) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 11:42 #1204428 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zit geen mechanische kabel
Zit geen mechanische kabel in. Die parkers zitten echt niet vast en de stekkers ook niet.
Ik heb hem er zat uitgehaald bij mijn 740 en geloof me, binnen 1 minuut lukt het ook nog na enige oefening. Benodigd twee schroevendraaiers, 1 kleine platte voor de kapjes en 1 kruiskop.
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 11:47 #1204429 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 minuut

solexpaul schreef : Zit geen mechanische kabel in. Die parkers zitten echt niet vast en de stekkers ook niet.
Ik heb hem er zat uitgehaald bij mijn 740 en geloof me, binnen 1 minuut lukt het ook nog na enige oefening. Benodigd twee schroevendraaiers, 1 kleine platte voor de kapjes en 1 kruiskop.

&#160;
Klopt. Een kind kan de was doen.
Groet,
Jan-Willem

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC