Lambda sonde, wanneer is hij stuk?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
1 Heel klein. Op het moment dat je"gas" geeft heeft de lambdaregeling het nakijken. JeEric Bakker schreef : Hoe zit het eigenlijk met de Lambda sonde en het goed functioneren ervan?
Bij mij is het lampje nu twee keer gaan branden.Vriendelijke groet, Eric--- 965 3.0 1993, 412 Aquamarijn, 'Reina'
- 1 Hoe groot is de kans dat het duidt op een defect in de sonde zelf?
- 2 Kan hij ook stuk zijn zonder dat het lampje (vaker) gaat branden?
- 3 Wat zijn de verschijnselen van een (niet) goed werkende lambda sensor in het algemeen?
965 3.0 1991, 409 Bordeaux, 'Bor', (mooiste wagen 2007) ---
mengsel wordt dan snel te rijk. Je CO loopt dan tijdelijk op. Als je daarna weer constant rijdt stuurt de lambdasensor d.m.v een veranderende spanning de brandstof/luchtverhouding O2 weer naar een Lambdawaarde tussen de 0.97 en 1.03. De lambdawaarde is dus de verhouding brandstof/lucht-O2 . Als deze verhouding te lang onder of boven dit niveau blijft krijg je een melding via het lambdalampje. In de storingscode´s vind je dat dan ook terug. Verstoring in het lucht -en/of brandstofcircuit zal vaker voorkomen.
2/3 Als de sensor stuk is heb je meestal een veel te hoog CO. Het lampje zou dan moeten branden.
De lambda meetwaarde en de CO-waarde zijn dus erg bepalend voor de regeling. Een te hoge HC-waarde duidt vaak op¨een luchtlek. Een uitlaatgasmeting moet je dus zondermeer uitvoeren. Het geeft je meteen een indicatie hoe de zaken er voor staan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Toen ik de wagen invoerde en bij de RDW stond, was bij de gasmeting de CO waarde veel te hoog, en werd de auto APK-afgekeurd.wp001 schreef : [Als de sensor stuk is heb je meestal een veel te hoog CO. Het lampje zou dan moeten branden.
De lambda meetwaarde en de CO-waarde zijn dus erg bepalend voor de regeling. Een te hoge HC-waarde duidt vaak op¨een luchtlek. Een uitlaatgasmeting moet je dus zondermeer uitvoeren. Het geeft je meteen een indicatie hoe de zaken er voor staan.
Ik reed gelijk daarna naar de dealer, die deed een meting, en de CO waarde was goed. Toen was de motor goed warm, bij de RDW niet.
Kunnen we hieruit conclusies trekken? Het lambdalampje ging niet branden. Telkens ongeveer een minuut (ongeveer 500 meter) na een (lauwwarme) start wil de motor bijna afslaan, maar doet het nooit, het is net of hij stikt of geen brandstof krijgt (ik weet niet welke van de twee). Als de motor goed op temperatuur is lijkt het over te zijn, of in ieder geval heel veel minder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Niet zelf. De garage de vorige keer, en toen zeiden ze 'geen of fout signaal van de lambdasonde'. En het lampje is gereset.Johan Vlagsma schreef : heb je al codes uitgelezen? het lambda lampje op zich zegt niks, je zult toch eerst moeten vaststellen wat de oorzaak is
Nu brand hij weer. Ik zal hier eens opzoeken hoe je het uitleest...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Grinnik,
Jur
PS: Nooit z.g. 'universele' sondes monteren of vierdraadsdingen. Altijd, in geval van defect, de door Volvo of Bosch (<a href=" www.bosch.nl/ "> www.bosch.nl ) aanbevolen originele sensor plaatsen. En dit onderdeel áltijd nieuw aanschaffen! Net zoals je dit toch ook met je dirstributieriem doet naar ik mag hopen? Er zijn nu eenmaal een aantal onderdelen die je gewoon origineel moet monteren. Bovendien, de tijd die je met gekloot doorbrengt kun je namelijk in mindering brengen op de tijd waarin je in die luie stoel iedereen zit uit te lachen...
O ja, die foutcode 2-1-2 betekent alleen maar: Fout of afwezig lambdasonde -signaal- . Een fout of afwezig signaal ontstaat meestal door andere oorzaken, zoals hierboven. Een sonde gaat zo'n 180.000 kilometer minimaal mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alleen die wisselende spanning meten op de sensordraad moet je wel hoogohmig doen, anders zakt het signaal in door je meting. In dat laatste geval kan het signaal prima in orde zijn maar denk je dat er geen signaal is, oorzaak is niet de sensor maar je meting cq meetinstrument. Als je ooit zelf een lamda indicatortje maakt, beginnen met een opamp volgertje, de meeste schema's die je ziet doen dat niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





