Lambda sonde, wanneer is hij stuk?

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 14:41 #1065582 door Eric Bakker (GAST)
Lambda sonde, wanneer is hij stuk? is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Hoe zit het eigenlijk met de Lambda sonde en het goed functioneren ervan?
Bij mij is het lampje nu twee keer gaan branden.
  • Hoe groot is de kans dat het duidt op een defect in de sonde zelf?
  • Kan hij ook stuk zijn zonder dat het lampje (vaker) gaat branden?
  • Wat zijn de verschijnselen van een (niet) goed werkende lambda sensor in het algemeen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 15:16 #1203080 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lambda sensor
Interessante discussie
Het lambda lampje heeft in principe niets met de lambda sonde te maken. Het lampje wordt door de brandstof computer aan gezet als er een milieu technisch probleem is. Als het lambda lampje brand is de eerste en enig juiste actie de storingscodes lezen, pas daarna weet je wat er aan de hand is gezien vanuit computer perspectief. En in sommige gevallen kom je dan alsnog op de lambda sensor uit, inderdaad.
De lambda sensor zelf gaat niet kapot, wel kan de draad er naartoe kapot gaan, vaak een digitaal probleem, werkt of werkt niet, geen tussenweg.
Het signaal van de lambda sensor is heel klein, is blokvormig (wanneer werkend in de regellus) en is erg storings gevoelig. Vandaar dat de draad afgeschermd is. De afscherming moet aan 1 kant aan massa aangesloten zijn, meestal aan de sensorkant want die maakt massa via de uitlaat. Die massaverbinding kan ook een bron van problemen zijn bij roest ed.
De lambda sensor intern degenereert over de tijd gezien, het effect is dat ie minder snel reageert op veranderende zuurstof concentratie. Het effect is dat de brandstof regellus trager gaat werken. Iemand een idee hoe lang de normale levensduur van de sensor is? Ze blijven dus jaren lang prima werken maar worden minder "scherp" in gedrag.
Dat degenereren gaat iig enorm snel als er lood op de sensor komt, je zou kunnen zeggen dat ie dan in een keer kapot is. Lood op de sensor is ook niet omkeerbaar zover ik weet, dus einde oefening, vandaar loodvrij tanken. Er zijn ook loodbestendige lambdasensoren.
Dat is wat ik ervan meen te weten, vnl vanuit Bosch Red book, maar ik laat me graag corrigeren ;-)

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 15:33 #1203082 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic ook sonde

Johan Vlagsma schreef : De lambda sensor intern degenereert over de tijd gezien, het effect is dat ie minder snel reageert op veranderende zuurstof concentratie. Het effect is dat de brandstof regellus trager gaat werken. Iemand een idee hoe lang de normale levensduur van de sensor is? Ze blijven dus jaren lang prima werken maar worden minder "scherp" in gedrag.

Wat betekent dit voor de chauffeur? De motor reageert langzamer op veranderende concentratie, wil dat zeggen dat de motor even inhoudt bij gas geven om te accellereren?
Is de (bedrijfs)temperatuur van de motor en/of katalysator nog van invloed op werking van de sonde?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 15:42 #1203084 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Betekenis voor chauffeur

Eric Bakker schreef : Wat betekent dit voor de chauffeur? De motor reageert langzamer op veranderende concentratie, wil dat zeggen dat de motor even inhoudt bij gas geven om te accellereren?

Eric,
Voor zover mij bekend is de Lambda sonde alleen maar een registratie systeem van verkeerde mengsels. Er is geen terugkoppeling en/of correctie van het mengsel. Als het waarschuwingslampje van de sonde aan gaat heb je dus een mengsel probleem, dat overigens éénmalig kan zijn geweest. Uitlezen van de codes geeft informatie, maar is niet altijd afdoende. Voorbeeld, mijn lambda sonde ging regelmatig branden bij het rijden op een mengsel van gas en benzine (twee jaar geleden uitvoerig toegelicht op het forum). De foutcode gaf aan dat de LM meter defect was. Dat bleek niet het geval. Dus je moet zoeken naar de oorzaak van een verkeerd mengsel. Als je uitgelezen hebt, kan het zijn dat het waarschuwingslampje aan blijft. Truck is dan om de accu een uurtje los te koppelen. Dan gaat het lampje niet meer aan. Gaat het na een tijd rijden toch weer branden, dan weet je dat er structureel iets verkeerd is met het mengsel.
Dit voor zover mijn kennis gaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 16:16 #1203087 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geregeld systeem
Rene, het hele en enige doel van de sonde is om het meet element in de mengselregeling te zijn! De terugkoppeling is de essentie.
En de chauffeur merkt absoluut niks van een tragere regeling, misschien gaat je verbruik een klein beetje omhoog, misschien zijn je uitlaatgassen gemiddeld iets minder schoon etc. De frequentie van het lambda signaal in de regeling is een paar Hz tot misschien 50Hz bij hoge toeren. Je zou de slijtagegraad kunnen meten aan de frequentie. Dat hadden we ook al gebouwd in mijn lambda indicatortje alleen werkte dat nog niet voldoende goed, heb er ook niet verder meer naar gekeken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 16:23 #1203088 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic temperatuur

Eric Bakker schreef : Is de (bedrijfs)temperatuur van de motor en/of katalysator nog van invloed op werking van de sonde?

Ja, de sonde werkt pas vanaf 600 graden oid, dus niet bij koude motor. Ik kon op mijn lambda indicator precies zien wanneer de regeling in kwam na koude start, nl na ong een halve kilometer (net de wijk uit) in de winter. 's zomers al eerder.
Om de lambda sonde snel warm te hebben zijn de meeste sondes electrisch verwarmd. Het is niet zo zeer de motortemp die belangrijk is maar de sonde temp. Een koude motor met hete sensor zou ook op lambda=1 kunnen draaien en daardoor sneller opwarmen.
Overigens, de katalysator heeft geen invloed op de mengsel regeling want komt na (downstream) de lambda sensor.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 16:33 #1203090 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Verband
Johan,
Denk je dat er een verband kan zijn tussen een defecte sonde en mijn probleem in <a href="/node/16825" target="_blank" title="Inhouden motor">dit draadje</a>?
De dealer denkt van wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 17:03 #1203091 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda verwarming of CIS klep?
ik geloof er niks van. Halfwarm bedrijf is altijd een beetje moeilijk, de diverse systemen nemen aan dat de anderen het ook allemaal goed doen. De regeling is allang actief bij dat halfwarm bedrijf maar dat zou je met een oscilloscoop kunnen testen. Tenzij.. als de lambda sensor verwarming niet werkt gaat het verhaal niet op, stroom meten en je weet het, kan evt de sensor zijn, de draad of het relais dat het zaakje aanstuurt. Als de sensor warm moet worden van alleen de uitlaatgassen kan het wel eens te lang duren inderdaad.
Kan ook dat je CIS klep het niet kan trekken, als je 'm helpt met het gaspedaal is alles ok. Dat kastje eruit lijkt me verstandig, wat meerdere mensen al zeggen Volvo (Bosch?) kan prima een stationair regeling maken, onzin zo'n extra kastje. Bovendien wat ik er van lees van je werkt dat ding toch niet, weg ermee en je houdt netjes 1 aansturing op de CIS klep over, een stuk eenvoudiger. Ik zou de CIS klep controleren op bijv een zwaar punt bij verstellen maar ook al bij demontage goed kijken naar slechte slangen, losse slangklemmen of andere luchtlekken. Ik verwacht voor een non-turbo eigenlijk geen grote smeerboel in de CIS klep, want waar zou het vandaan moeten komen?
Ook hier weer: precies vaststellen wat er aan de hand is voordat je van alles gaat veranderen, en na iedere actie controleren of je probleem weg is, niet alleen door rijden maar ook door je theorie te bevestigen, bewijs dat je probleem opgelost is en je hebt zekerheid.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 17:30 #1203095 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Cursus motortechniek

Johan Vlagsma schreef : onzin zo'n extra kastje. Bovendien wat ik er van lees van je werkt dat ding toch niet, weg ermee en je houdt netjes 1 aansturing op de CIS klep over, een stuk eenvoudiger.

Het kastje is verwijderd, en alles is weer origineel aangesloten zoals het hoort. Dat heeft echter geen effect gehad op het inhouden-probleem.
Dus de CIS-klep en Lambdasonde staan nu op de hit list.
Werkt de CIS-klep ook als de motor warm is, of alleen daar vóór? Is het zo dat de ECU de brandstof/zuurstof verhouding aanstuurt a.d.h.v. de gegevens van de lambdasonde, en daarbij ook de CIS-klep gebruikt?
(Een gek kan meer vragen dan 100 wijzen kunnen antwoorden....)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2008 19:19 #1203119 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS
CIS klep is de stationair toerental regelaar. Heeft niks met mengselsamenstelling te maken als alles goed is. Luchtlekken daar kunnen wel het mengsel beinvloeden, is valse lucht. CIS klep werkt altijd als het gaspedaal niet ingeduwd is.
[edit] dit stuk discussie maar in de originele draad plakken? [/edit]

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC