Lambda sonde, wanneer is hij stuk?
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Bij mij is het lampje nu twee keer gaan branden.
- Hoe groot is de kans dat het duidt op een defect in de sonde zelf?
- Kan hij ook stuk zijn zonder dat het lampje (vaker) gaat branden?
- Wat zijn de verschijnselen van een (niet) goed werkende lambda sensor in het algemeen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het lambda lampje heeft in principe niets met de lambda sonde te maken. Het lampje wordt door de brandstof computer aan gezet als er een milieu technisch probleem is. Als het lambda lampje brand is de eerste en enig juiste actie de storingscodes lezen, pas daarna weet je wat er aan de hand is gezien vanuit computer perspectief. En in sommige gevallen kom je dan alsnog op de lambda sensor uit, inderdaad.
De lambda sensor zelf gaat niet kapot, wel kan de draad er naartoe kapot gaan, vaak een digitaal probleem, werkt of werkt niet, geen tussenweg.
Het signaal van de lambda sensor is heel klein, is blokvormig (wanneer werkend in de regellus) en is erg storings gevoelig. Vandaar dat de draad afgeschermd is. De afscherming moet aan 1 kant aan massa aangesloten zijn, meestal aan de sensorkant want die maakt massa via de uitlaat. Die massaverbinding kan ook een bron van problemen zijn bij roest ed.
De lambda sensor intern degenereert over de tijd gezien, het effect is dat ie minder snel reageert op veranderende zuurstof concentratie. Het effect is dat de brandstof regellus trager gaat werken. Iemand een idee hoe lang de normale levensduur van de sensor is? Ze blijven dus jaren lang prima werken maar worden minder "scherp" in gedrag.
Dat degenereren gaat iig enorm snel als er lood op de sensor komt, je zou kunnen zeggen dat ie dan in een keer kapot is. Lood op de sensor is ook niet omkeerbaar zover ik weet, dus einde oefening, vandaar loodvrij tanken. Er zijn ook loodbestendige lambdasensoren.
Dat is wat ik ervan meen te weten, vnl vanuit Bosch Red book, maar ik laat me graag corrigeren
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Wat betekent dit voor de chauffeur? De motor reageert langzamer op veranderende concentratie, wil dat zeggen dat de motor even inhoudt bij gas geven om te accellereren?Johan Vlagsma schreef : De lambda sensor intern degenereert over de tijd gezien, het effect is dat ie minder snel reageert op veranderende zuurstof concentratie. Het effect is dat de brandstof regellus trager gaat werken. Iemand een idee hoe lang de normale levensduur van de sensor is? Ze blijven dus jaren lang prima werken maar worden minder "scherp" in gedrag.
Is de (bedrijfs)temperatuur van de motor en/of katalysator nog van invloed op werking van de sonde?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eric,Eric Bakker schreef : Wat betekent dit voor de chauffeur? De motor reageert langzamer op veranderende concentratie, wil dat zeggen dat de motor even inhoudt bij gas geven om te accellereren?
Voor zover mij bekend is de Lambda sonde alleen maar een registratie systeem van verkeerde mengsels. Er is geen terugkoppeling en/of correctie van het mengsel. Als het waarschuwingslampje van de sonde aan gaat heb je dus een mengsel probleem, dat overigens éénmalig kan zijn geweest. Uitlezen van de codes geeft informatie, maar is niet altijd afdoende. Voorbeeld, mijn lambda sonde ging regelmatig branden bij het rijden op een mengsel van gas en benzine (twee jaar geleden uitvoerig toegelicht op het forum). De foutcode gaf aan dat de LM meter defect was. Dat bleek niet het geval. Dus je moet zoeken naar de oorzaak van een verkeerd mengsel. Als je uitgelezen hebt, kan het zijn dat het waarschuwingslampje aan blijft. Truck is dan om de accu een uurtje los te koppelen. Dan gaat het lampje niet meer aan. Gaat het na een tijd rijden toch weer branden, dan weet je dat er structureel iets verkeerd is met het mengsel.
Dit voor zover mijn kennis gaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En de chauffeur merkt absoluut niks van een tragere regeling, misschien gaat je verbruik een klein beetje omhoog, misschien zijn je uitlaatgassen gemiddeld iets minder schoon etc. De frequentie van het lambda signaal in de regeling is een paar Hz tot misschien 50Hz bij hoge toeren. Je zou de slijtagegraad kunnen meten aan de frequentie. Dat hadden we ook al gebouwd in mijn lambda indicatortje alleen werkte dat nog niet voldoende goed, heb er ook niet verder meer naar gekeken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, de sonde werkt pas vanaf 600 graden oid, dus niet bij koude motor. Ik kon op mijn lambda indicator precies zien wanneer de regeling in kwam na koude start, nl na ong een halve kilometer (net de wijk uit) in de winter. 's zomers al eerder.Eric Bakker schreef : Is de (bedrijfs)temperatuur van de motor en/of katalysator nog van invloed op werking van de sonde?
Om de lambda sonde snel warm te hebben zijn de meeste sondes electrisch verwarmd. Het is niet zo zeer de motortemp die belangrijk is maar de sonde temp. Een koude motor met hete sensor zou ook op lambda=1 kunnen draaien en daardoor sneller opwarmen.
Overigens, de katalysator heeft geen invloed op de mengsel regeling want komt na (downstream) de lambda sensor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Denk je dat er een verband kan zijn tussen een defecte sonde en mijn probleem in <a href="/node/16825" target="_blank" title="Inhouden motor">dit draadje</a>?
De dealer denkt van wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kan ook dat je CIS klep het niet kan trekken, als je 'm helpt met het gaspedaal is alles ok. Dat kastje eruit lijkt me verstandig, wat meerdere mensen al zeggen Volvo (Bosch?) kan prima een stationair regeling maken, onzin zo'n extra kastje. Bovendien wat ik er van lees van je werkt dat ding toch niet, weg ermee en je houdt netjes 1 aansturing op de CIS klep over, een stuk eenvoudiger. Ik zou de CIS klep controleren op bijv een zwaar punt bij verstellen maar ook al bij demontage goed kijken naar slechte slangen, losse slangklemmen of andere luchtlekken. Ik verwacht voor een non-turbo eigenlijk geen grote smeerboel in de CIS klep, want waar zou het vandaan moeten komen?
Ook hier weer: precies vaststellen wat er aan de hand is voordat je van alles gaat veranderen, en na iedere actie controleren of je probleem weg is, niet alleen door rijden maar ook door je theorie te bevestigen, bewijs dat je probleem opgelost is en je hebt zekerheid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Het kastje is verwijderd, en alles is weer origineel aangesloten zoals het hoort. Dat heeft echter geen effect gehad op het inhouden-probleem.Johan Vlagsma schreef : onzin zo'n extra kastje. Bovendien wat ik er van lees van je werkt dat ding toch niet, weg ermee en je houdt netjes 1 aansturing op de CIS klep over, een stuk eenvoudiger.
Dus de CIS-klep en Lambdasonde staan nu op de hit list.
Werkt de CIS-klep ook als de motor warm is, of alleen daar vóór? Is het zo dat de ECU de brandstof/zuurstof verhouding aanstuurt a.d.h.v. de gegevens van de lambdasonde, en daarbij ook de CIS-klep gebruikt?
(Een gek kan meer vragen dan 100 wijzen kunnen antwoorden....)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
[edit] dit stuk discussie maar in de originele draad plakken? [/edit]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





