Van 10W40 via 5W40 naar 5W30...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar wat me opviel, is dat ze er nu 5W30 olie in hebben gegooid, terwijl er 5W40 (en daarvoor 10W40) inzat, ook van een Volvo-garage. Ik heb op de site meerdere discussies over olie-grades gelezen en het lijkt of 5W30 er niet bijzonder positief vanaf komt voor een 'ouderwetse' red block-motor. Nou kan ik natuurlijk denken dat ze wel weten wat ze doen bij die garage, maar ik hoor toch graag jullie mening.
Kleven (...) er nadelen aan 5W30 bij 'normaal' gebruik, vergeleken met andere soorten? En, om maar wat te noemen, bij zomerse ritten naar Zuid-Frankrijk...?
Alvast bedankt!
gr,Sander
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Motorolie is een zeer belangrijk element van je motor maar vergeet niet dat de koeling ook een factor van belang is. Zolang die goed is, lijkt er weinig reden tot onbezorgdheid.
Als je een langen en hete rit hebt gemaakt, laat je de auto toch even 5 minten draaoen met de ECC aan? Dan heb je voldoende na-koeling van je motor en een beetje koeling van je automaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik hoop dat je bedoelt 'bezorgdheid'.MSuidgeest schreef : Zolang die goed is, lijkt er weinig reden tot onbezorgdheid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik weet ook niet waarom de garage dat er in heeft gegooid,
en ik zou zeggen meer kans op olielekjes.
maar ik zie dit. Het gaat over een Ford, maar het is een zeer gewogen en goed geschreven stuk:
It really has a lot less to do with what was/is good for your car or truck than what it can do for the company. (GM started this years before Ford grabbed the idea - Ford extended the idea with the really new cars by recommending that oh-so-hard-to-find 5W-20 weight.)
If one was worried about actually protecting their vehicle, they would at least use something like 10W-30 in all but the coldest weather.
Ideally you want the best lubricanting oil in there, and you want it to get to all the places oil needs to be. The problem is that 5W-30 is just a bit weak for hotter days, and while it is thin, it's just about as thin as conventional motor oils can go. That being said; Yes, your Windstar was made to some good tolerances, but due to wear the thinking at oil change places is to change to a thicker oil to prevent oil burning by blow-by (the oil that gets past worn piston rings - the idea being that a thicker oil helps seal up the cylinder walls). This line of reasoning also includes the idea that since tolerances are worn, the thicker oil helps give a little more shock-absorbtion (or a better film for the parts to ride on). We generally use 10W-30 and 10W-40 a good amount in the summer, and older, high-milage cars get the thicker 10W-40. But there isn't some famed oil-change bible that recommends, or indicates, the change-over. It's just common practice.
Now there's actually a whole lot more to the question, most of which I'm not going to mention here. But, for example, take that conventional oils break down with use and almost never conform to the same specs (temperature ranges, weight ranges, lubricosity) they were made to after you put 3000 miles on the oil. (Synthetics often do, but as much as I'd like to write about and promote them, you didn't ask about synthetics.) In my studies I've found that different testers have found that 10W-30 breaks down the slowest out of all of the main three conventional gasoline-motor oil weights, followed by 5W-30 then 10W-40. A somewhat surprising order? Yes. Car manufacturers found this a bit troubling as well - as per the mid- to late-1980's there was a trend of car manufacturers to stop recommending 10W-40 in owner's manuals because it was found to break down faster than the other oil weights. The dilemma traces back to the fact that conventional oils actually aren't that great at lubricating, and the amount of modifiers that are needed to make 10W-40 cover such a broad temperature range actually thinned out other properties that kept it from breaking down too fast. I can't rememeber now, but I think it was GM who was the first to stop recommending 10W-40. That being said, today's 10W-40's are better than even those of the 1980's, and for 3000 mile oil-change intervals they may not be as bad as they were. I don't think it's anything to worry about in your Windstar, but my choice for the next oil changes would be a 10W-30 from now on (or, ideally, a synthetic like 5W-30 or 10W-30). I really wouldn't go back and demand them to place 5W-30 in my car if I were you. That would be demanding them to put a less-protective, too-thin-for-its-own-good oil in for no reason other than Ford likes to advertise cars and trucks that get better gas mileage, and they really don't want to see any vehicle last much past 100,000 miles for their own business interests. I'm as much of a Ford fan as most of the people on the site, but I don't believe for a minute Ford doesn't care about diminished new-car sales due to a glutton of well-built and maintained used cars out on the market. In my opinion, taking care of your Ford means using the manufacturer's guidelines as <u>bare minimums</u> as far as standards go. It's up to each one of us to become educated as to what we can do to further <u>our</u> interests over advertised corporate interests.
Ik zou zeggen: oordeel zelf...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
mmmm... Even extrapoleren, op het gevaar af dat dat niet goed is, maar volgens mij is het zo:Jerry schreef : Jeroen nu breng je mij weer aan het twijfelen.Ik doe er al jaren 10W40 in en ik kreeg vorige week 15W40 mee.Ik had geen zin om er mee terug te gaan en de oude olie lag al in de opvangbak ook.Dus nu rij ik met 15W40 wat trouwens volgens het boekje wel kanen zelfs word aangeraden bij zware belastingen op hete dagen.Dus ik dacht / vakantie / caravan / buitenland ik doe het er maar in
.Ik ga er toch maar eens op googelen en na de vakantie misschien maar weer een olie wissel.
15W40 heeft een kleinere temperatuur range dan 10w40, daarom zijn er minder additieven toegevoegd om dat af te kunnen dekken, gevolg: 15W40 breekt minder snel af dan 10W40 .
Bovendien heeft het dan betere smerende en koelende eigenschappen dan 5w30.
Ik zou zeggen: dit is juist de betere optie voor oude motoren in de zomer. (dus inderdaad, volgens het boekje).
Is het synthetische olie trouwens?
Das nog weer beter, lees ik er uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat heb ik er dus ook in staan gieten.
De volgende beurt deze smeerboel eruit en 10W40 erin dan maar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef : De volgende beurt deze smeerboel eruit en 10W40 erin dan maar?
Mmm ik zou zeggen van niet.Fordjesforum schreef : In my studies I've found that different testers have found that 10W-30 breaks down the slowest out of all of the main three conventional gasoline-motor oil weights, followed by 5W-30 then 10W-40. A somewhat surprising order? Yes. Car manufacturers found this a bit troubling as well - as per the mid- to late-1980's there was a trend of car manufacturers to stop recommending <u>10W-40</u> in owner's manuals because it was<u> found to break down faster than the other oil weights</u>
The dilemma traces back to the fact that conventional oils actually aren't that great at lubricating, and the amount of modifiers that are needed to make 10W-40 cover such a broad temperature range actually thinned out other properties that kept it from breaking down too fast.
In de zomer 15W40 en in de winter 10W30 of 5W30? of gewoon toch maar altijd 10W30?
Ik lees ook <a href=" www.schaefferoil.com/datapdf/9000.pdf " target="_blank">ergens dat 5W40 meer gericht is op Diesel motoren, maar dat kan exemplarisch zijn.
maar hier staat een Temperatuur staatje van het MG-rover forum
Engine oil viscosity options:
- -30¡C to above 40¡C, 0W-30* 0W-40/50/60;
- -31¡C to above 40¡C, 5W-30* 5W-40/50/60; -
- 21¡C to above 40¡C, 10W-30* 10W-40/50/60;
- 0¡C to above 40¡C, 15W/20W-40/50/60;
- Initial/service fill A2 10W-40
- (* 0W/5W/10W- 30 not recommended for KV or VV series)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is niet zinnig om advies op te vragen over onze motoren. Ik heb ooit een poging gewaagd en kan melden dat de verschillende fabrikanten verschillende adviezen geven voor dezelfde motor.
Succes,
Jan-Willem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De Dealer gooit er 5W30 in omdat ze dit in huis hebben en tegenwoordig long life olie is.Jerry schreef : Jeroen nu breng je mij weer aan het twijfelen.Ik doe er al jaren 10W40 in en ik kreeg vorige week 15W40 mee.Ik had geen zin om er mee terug te gaan en de oude olie lag al in de opvangbak ook.Dus nu rij ik met 15W40 wat trouwens volgens het boekje wel kanen zelfs word aangeraden bij zware belastingen op hete dagen.Dus ik dacht / vakantie / caravan / buitenland ik doe het er maar in
.Ik ga er toch maar eens op googelen en na de vakantie misschien maar weer een olie wissel.
5W30 is puur synthetische olie.
Nodig is het in ieder geval niet voor onze bakstenen. (is wel behoorlijk aan de prijs)
15W40 is nog (ouderwetse) minerale olie met inderdaad wat minder zware doops.
Was vroeger ook niet nodig. Tegenwoordig is de tolerantie in motoren vele malen kleiner dan in oudere motoren.
10W40 is 1/2 synthetische olie. Geloof dat dit ergens medio 1992 in opmars kwam.
Pas rond 2000 kwam de 5W40 in beeld.
En tegenwoordig hebben we de 5W30 long life olie.
Dikte vd Olie:
Onder zware belasting wordt een 10 W nog dunner.
Een 15W wordt ook dunner maar niet te vandaar dat ze dat aanraden.
In mijn 740 zit ook 15W40 maar ik ververs wel elke 5000KM Dit deden ze vroeger ook.
De huidige 5W30 long life olie wordt om de 30.000KM ververst.
Ik zou me geen zorgen maken over de 15W40 welke er nu in zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.