Ongeluk met White-Rice (760 Turbo) *veel vragen!*

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2008 18:58 #1065374 door Boris Duijndam (GAST)
Ongeluk met White-Rice (760 Turbo) *veel vragen!* is gemaakt door Boris Duijndam (GAST)
Zoals menig van jullie wellicht nog herinneren heb ik ongeveer een jaar geleden de witte 760 gekocht en hele jaar gewerkt in mijn vrije uurtjes naast mijn studie om deze mooi uit te bouwen en de audio te updaten en het probleem van het injectie systeem op te lossen met de lokale Bosch dealer. (motronic) Nu heb ik eer gister  er voor het eerst weer een ritje mee gemaakt van ongeveer een uurtje. De wagen schokte al een stuk minder en de motor liep stationair zeer soepel. Toen wou gister de auto opeens niet meer starten, de startmotor leek heel veel moeite te hebben met de motor rond te krijgen en eindigde in een vast slaand geluid De accu was niet geweldig dus die uit de 960 gehaald (nieuwe en meer AMP) en toen sloeg de startmotor weer aan.. om vervolgnes weer vast te slaan. Na hier en daar wat dingen gecontroleerd te hebben keken we naar de oliepijl, die was dus helemaal leeg! En er zat een glimmende vloeistof die wel heel erg naar benzine rook op, met de aansteker test bleek dit inderdaad benzine te zijn. Wij snel de olie bijgevuld die gevolgd werd door een stromende olie/benzine combi bij het onderblok en de schakelbak. Nu waren er al wat pakkingen en keringen rot (B230ET kwaal heb ik me laten vertellen) maar nu was alles echt door. Welnu is de vraag eigenlijk, als we de pakkingen en keringen vervangen gaat de motor weer gewoon lopen of heeft het onderblok teveel schade opgelopen door het rijden en starten zonder een spat olie? Nou hebben wij nog een B230F staan van mijn vorige wagen en mijn vader opperde eigenlijk het onderblok van die over te zetten op de B230ET.  Of is het mogelijk om de kop van de B230ET af te halen en de schade te bekijken en vervolgens met een nieuwe pakking terug te zetten of moet hij dan gevlakt worden, en wanneer vlak je een kop? Ik heb nog nooit echt aan het blok zelf gewerkt dus ben eigenlijk een 100% groentje hiermee. Wat zijn mijn optie’s want ik ben momenteel een beetje in de war van alles

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2008 19:21 #1201636 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekker dan
Boris, voor mijn beeldvorming: de auto heeft gedraaid en gereden en na uitzetten en opnieuw starten wilde de motor niet meer?
Zo iets?
Aangenomen dat er wel olie heeft ingezeten bij de eerste rit (gisteren) lijkt het erop dat je olie bent kwijt geraakt onderweg. Maar dan moet op een zeker moment de olielamp gaan branden (tenzij deze stuk is of het oliepijl is net nog niet kritsch).
Alleen heb ik geen goed beeld hoe je zoveel benzine in de olie kunt krijgen. Volgens mij is er bijna geen (in)directe verbinding tussen olie- en benzine leidingen. En die aanstekertest vind ik zelf iets te simpel: zodra er ook maar iets benzine tussen de olie zit, begint het al te knetteren. Deze test zegt in mijn ogen bijna niets over de hoeveelheid benzine in de olie.
Ik wens je succes (want dat heb je nodig, net als goede hulp).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2008 19:28 #1201637 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vervelend om te horen
dit soort dingen is altijd vervelend.

krukassen zijn meestal van materiaal gemaakt wat ook noodloop eigenschappen heeft. maw, ze kunnen op zich wel eventjes zonder olie draaien. hoe groot de schade is, is via internet erg moeilijk te zeggen. ik denk dat je de schade (aan krukas) alleen kunt inspecteren als je het blok helemaal opentrekt.  vraag is waarom de startmotor stil ging staan. teveel (vloeibare) benzine boven een zuiger ? kun je m met een sleutel op de kruksaspoelie rondraaien ? 

veel werk, maar volgens mij kun je het beste het oude blok uitbouwen en open maken. afhankelijk wat je tegenkomt kun je m weer opbouwen, met nieuwe keringen etc., nieuw onderblok proberen te vinden of een compleet ander blok erin zetten. of je het zelf moet doen, of ergens moet laten doen is dan nog een beslissing, afhankelijk van ervaring, budget en tijd...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2008 20:10 #1201639 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit is een sneu
Dit is een sneu verhaal... 
het is inderdaad zaak ook de injectoren goed te testen, als deze nl. open vast blijven zitten dan stroomt er continu benzine in de verbrandingskamers....en langs de zuigerveren in het carter. Hier mee wordt dan de olie verdund. De oorzaak kan electronisch zijn (ECU geeft 100% van de tijd het signaal 'injectoren open')  maar ook mechanisch: vastkoeken van de injectoren, gebeurt soms als er oude benzine in het systeem zit. Je moet dit onderzoeken en oplossen voordat je een nieuw/ander blok ermee probeert te laten draaien!
het vast slaan van de startmotor kan inderdaad veroorzaakt worden door zgn. hydrolock, d.w.z. dat de bovende zuiger geen lucht (mengsel) zit maar vloeistof, in dit geval benzine, en vloeistof is niet samendrukbaar, als de kleppen dicht staan en de zuiger omhoog komt kan die benzine dus nergens heen en de zuiger zal stoppen. (de krukas dus ook en via de krukas ook de startmotor. Om van de hydrolock af te komen: even de bougies er uit draaien en als nog de startmotor bedienen. De benzine spuit dan uit de bougaten weg! Als je pech hebt kan een drijfstang krom zijn geslagen door hydrolock. Ook de koppakking kan erg slecht tegen een hydrolock situatie.
Het draaien met sterk verdunde olie (of helemaal zonder olie) ; je kan er mee wegkomen als het kort is geweest en zonder belasting (alleen draaien, dus niet rijden). Als de auto wel degelijk warm is gereden dan hebben vooral drijfstanglagers, zuigerveren en nokkenaslagering een flinke knauw gehad...
B230F ter vervanging van B230ET? Ja, dat zal best lukken, zeker als je ook de B230ET zuigers over zet. Je kan ook gewoon het blok er in hangen en minder boost draaien ter compensatie van de hogere compressieverhouding. (daar wordt 'ie nog zuiniger van ook. Je maakt er dan feitelijk een LPT van. Lukt het je wel om om dezelfde boost te draaien (zonder detonatie) dan zal je er op vooruit gaan invermogen. Je bent dan wel veroordeeld tot het tanken van super-benzine)
Een kop die niet oververhit is geweest en netjes van het onderblok is afgeschroefd kan je na nauwkeurig schoonmaken meestal gewoon weer monteren. Uiteraard wel met een nieuwe koppakking.
sterkte...
PS ik heb nog een setje 13mm dikke drijfstangen liggen. Mag je zo hebben! Voor het geval je de jouwe krom hebt. (en met die 9mm dunne drijfstangen kan dat zo maar.)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2008 22:42 #1201655 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic erg vervelend... :$
ik zou proberen een heel B230F onderblok als vervanging te gebruiken. dan wel de originele 531 kop van de B230ET.
Erg jammer dat het zo is gelopen, maarja we weten niet eens wat de schade is. Wie weet gaat het nog.
Nieuwe injectoren zijn niet al te duur, kijk eens <a href=" www.racetronix.com ">hier. Standaard is net boven de 300 cc/min. Ik heb er ook bij dat bedrijf gekocht en volgede week ergens moeten ze op de deurmat liggen. Goedkoper vind je ze niet denk ik (630 cc injectoren voor 32 euro p/stuk nieuw met verzenden en hopelijk niet te veel import tax!)

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2008 23:09 #1201662 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Bedankt iedereen voor de
<p class="MsoNormal">Bedankt iedereen voor de tips, een paar dingen die ik nog wil opmerken zijn ter verduidelijking: <p class="MsoNormal">De auto had dus al problemen, hij liep te rijk en ik was bezig met Bosch om stuk voor stuk alles af te lopen er was veel mis met de wagen. Hun hadden wat kleine dingen gedaan en voor de rest een lijst samengesteld voor mij om te repareren (hun snapte ook dat ik geen bergen geld had, overigens wel echte liefhebbers van oude wagens) na het maken van die punten kon ik terug komen voor een check en de volgende stappen afgaan tot de wagen weer goed zou lopen. <p class="MsoNormal">Ik dacht eigenlijk dat de LMM kapot was maar Bosch stond erop eerst de punten af te werken voordat ze aan de dure LMM zouden beginnen (300 bij de dealer, hun zouden hem dan eerder reviseren) bij hun was overigens voor het eerst een lek bij een kering opspeelde (die naast de waterpomp) het was niet veel maar moest gemaakt worden. <p class="MsoNormal">Na alles gemaakt te hebben van het lijstje op de kering na ben ik dus die testrit gaan maken en hij liep al veel minder schokkend. De rest heb ik al vertel. <p class="MsoNormal">JanV jij zegt eerst de problemen oplossen met het injectie systeem, je gaf al aan dat er iets niet klopte daarmee en je hebt gelijk daar was ik dus mee bezig. Hoe kan ik het beste handelen want het hele blok reviseren en vervolgens gaar te laten draaien door de motronic lijkt me geen verstandige optie? <p class="MsoNormal">Wat JW zegt is misschien dan nog een optie het onderblok van de B230F pakken en de ET kop erop zetten? Zou ik dan weer kunnen rijden en verder testen en ondertussen op mijn gemak het onderblok van de ET reviseren?

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2008 23:51 #1201664 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic injectoren testen.
je moet zien te achterhalen of het injecteren goed gaat. (dus met pulsjes! Niet vol-continu! )
ik zou dat als volgt aanpakken: demonteer de injectorgallerij en de injectoren. Laat de injectoren aangesloten zitten op de bedrading en op de brandstofleiding.
hang alle 4 de injectoren in een glazen potje. Laat iemand anders even de startmotor draaien. (bougies eruit halen!  Dan pomp je ook gelijk overtollige benzine uit de cilinders, doe dit bij voorkeur buiten in de open lucht vanwege brandgevaar!)
Koppel ook even de bobine los. Er mag<u> absoluut nergens een vonk kunnen ontstaan</u>!! (let op: brandgevaar! zet een emmer water en/of een brandblusser klaar! en niet roken! duh...)
Kijk tijdens het starten gedurende een aantal seconden wat de injectoren doen:
- is het spriets &gt; niks &gt; spriets &gt; niks &gt; spriets, etc  dan is het goed. zo hoort het bij een motronic systeem.
- komt er GEEN brandstof uit: injector vast/verstopt. Laat de injector ultrasoon reinigen. Of koop zoals JW al schreef een setje nieuwe.
- komt er continue een straal benzine uit: foute boel, de ECU zet dan de injectoren continu open! De fout moet je dan zoeken in de ECU. Ik heb hierover gelezen op het Tbricks-forum en dat moet terug te vinden zijn.  Ikzelf heb geen motronic auto en ik heb er verder ook geen kennis van maar je weet nu wel waar je het moet zoeken.  
(ruim na de test de benzine goed op in een afgesloten jerrycan o.i.d.)
kijk ook eens goed naar je brandstofdrukregelaar: als deze intern kapot is (membraan gescheurd!) dan komt er benzine uit het dunne pijpje en die benzine  kan ook via die weg in het spruitstuk lopen! Dat ding zit voorop de inspuitgallerij. Trek het vacuumslangetje eraf, zet het contact even aan of laat weer even de startmotor door iemand anders draaien en kijk of er benzine uit het dunne pijpje van de vacuumaansluiting komt. indien JA, foute boel! Al die benzine komt via het spruitstuk in de motor. Als de brandstofdrukregelaar echt flink kapot is (en dat kan, het is een oude auto!) kan er veel benzine doorstromen, er staat immers 5bar! druk op van de brandstofpomp.
PS zo'n flapper LMM is ook nog enigzins afstelbaar (moet je'm wel open maken). Nieuw kopen zou ik proberen te vermijden. Veel te duur. Veel ander auto's uit die tijd gebruikten dezelfde hardware. Als je het Bosch-nr opschrijft en naar een BMW-onderdelenboer stapt zou het me niks verbazen als je daar ook dezelfde flapper LMM kan vinden! (BMW 325i? BMW x28/x30/x35i e28/e34/e24/e23) BMW's uit dezelfde bouwjaren gebruikten ook Bosch Motronics.  Henk Deelen in Nuenen verkoopt gebruikte BMW onderdelen uit die jaren.
PPS als je de oorzaak gevonden en gerepareerd hebt: eerst goeie olie in de motor doen! Dan past testdraaien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2008 07:59 #1201676 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic blussen met poeder/schuim/sneeuw
als je bezig gaat met benzine, zorg dan dat je een blusser voor B categorie (staat erop) bij de hand hebt. brandende benzine zou ik bij voorkeur daar mee blussen ipv water (benzine, ook brandend, drijft op water).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2008 09:10 #1201679 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bobine
Hallo BorrieDe meeste tips heb je ondertussen wel gehad maar ik heb er nog 1.Trek de plus van de bobine af zodat de bobine geen stoom krijgt.Beter voor de electronica en een stuk veilger.

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2008 18:53 #1201754 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Tentamens
Ik heb donderdag mijn laaste tentames dus daarna ga ik meteen kijken wat ik kan doen (als ik nu nog bij de wagen in de buurt kom heb ik ruzie met m'n ouders)
Te beginnen dus om te kijken of ik inderdaad last heb van de hydrolock situatie , en vervolgens de injectoren test.
Vanaf daar kan ik gaan bepalen hoe en wat te doen met het onderblok, de goede volgorde lijkt mij? 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC