gebroken kopbout of niet/en dan?? Hellp!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn -niet meer zo leuke- Volvomaatje zou nog even de kopbouten natrekken. Dat was echt nodig zei hij. Bij een bout klonk een metaalachtige "krak"!
Kopbout gebroken was onze reactie, hij kon de bout overigens nog wel voorzichtig natrekken. Dat heeft mij altijd verbaasd. Een gebroken kopbout is toch gebroken? Ondertussen heb ik een paar maanden zonder merkbare problemen rondgereden.
Vandaag bezocht in onze lokale garage. Ik vroeg de trouwe makker om raad. Zijn commentaar: de krak zegt niets. Je kon de bout er toch niet zo uittillen? De bouten willen wel eens vastvreten (niet goed gesmeerd) en dan draai je ze met een krak over het "vreetpunt" heen en kan je hem gewoon natrekken. Advies, stuk voor stuk losdraaien in de voorgeschreven volgorde en aantrekken op maximale koppel.
Moet ik mijn kopbouten nu nog vertrouwen? Ik had al een set nieuwe besteld, kan ik ze een voor een vervangen? Of moet ik de "slappe" bout gewoon proberen op te sporen, verwijderen en indien niet gebroken een nieuwe er voor in de plaats zetten?
natrekken op specs is natuurlijk wel natrekken met minder koppel dan mijn vriendje deed, kan dit lekkage opleveren?
Of.... toch maar de door Wyzte geleverde pakkingset gebruiken, kop eraf en geheel opnieuw beginnen?
GRaag jullie advies!
Peter
Lobbes (moet over drie weken met zijn sleurhutje op pad, vandaar)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nieuwe koppakking en nieuwe bouten.
Ik hergebruik de oude kopbouten trouwens nooit. (ook al zien ze er nog perfect uit)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hij heeft van zijn leven nog nooit nieuwe kopbouten gebruikt...
Peter
Lobbes
- André Struis
- Nieuw lid
-
Dat is niet het "vreten" van de schroefdraad, anders was de draad kapot geweest.
Het is meer het torderen van de bout totdat de schroefdraad verdraaid. De kop van de bout draaid, terwijl het draad-gedeelte nog stil staat, op het moment dat de draad mee gaat draaien, hoor je die tik.
De getordeerde bout veerd op dat moment terug.
Als er verder niks lekt oid zou ik er niks aan doen.
Een motor die goed draaid, niet lekt moet je vanaf blijven!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heeft de dealer ze ook niet ?????Lobbes schreef : Ook ik ga graag voor zekerheid, maar zelfs Wytze kon ze mij niet leveren:
Hij heeft van zijn leven nog nooit nieuwe kopbouten gebruikt...
Peter
Lobbes
- V700 register
- Nieuw lid
-
dit lijkt mij een zeer goed passend antwoord, ik neem maar gewoon de pakkingset mee.
Ik heb in Frankrijk als eens onderdelen problemen gehad..
Een koppakking vervangen op de camping: er zijn slechtere bezigheden...
een klinkend advies!
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Op zich is dat bij een redblock verkeerde zuinigheid: in de werkplaatshandboeken staat keurig vermeld wanneer je ze wel, en wanneer je ze niet meer kunt hergebruiken. De bouten van een redblock zijn normaliter een keer of vier, vijf te hergebruiken voordat ze te lang zijn geworden, zelfs al zijn het inderdaad rekbouten.960 estate 1996 schreef : Ik hergebruik de oude kopbouten trouwens nooit. (ook al zien ze er nog perfect uit)
Fout is het niet om nieuwe te plaatsen, maar je jaagt jezelf er onnodig mee op kosten, en je verbruikt onnodig veel materiaal (bouten dus): dat is niet goed voor het milieu.
Het advies van Andre lijkt me heel zinnig: als alles goed functioneert: netjes laten zitten! Voor de zekerheid een setje pakkingen en bouten meenemen op vakantie is echter geen slecht idee, al zou ik bij de verdenking van een gebroken bout niet zo snel op de camping gaan klussen: de kans dat er een bout echt afbreekt en niet uit het blok te krijgen is is me te groot (dat heeft bij een Croma vorig jaar al een klusje van een week of wat opgeleverd...)
- V700 register
- Nieuw lid
-
wederom een waardevolle aanvulling!
Ik denk overigens, gezien het verhaal dat er vrijwel zeker niet een boutrestje in het blok zit....
anders kan je zo'n bout toch niet meer natrekken??? Dan moet íe m.i. losliggen...
Peter Lobbes
- André Struis
- Nieuw lid
-
Je zou hiermee het imago van de 700/900 rijder/medelid naar beneden kunnen trekken (geintje)
Je bent toch al een vreemde Eend in de bijt tussen al de gefinancierde/lease bakken....
- V700 register
- Nieuw lid
-
dat lijkt mij juist kicken, laten zien dat je van niemand afhankelijk bent en zelf je shit kan oplossen. Ik denk dat ik menig mens jalours kan maken. Het summum: ik kwam in Frankrijk bij een tankstation een nederlander tegen die de garagist vroeg een lampje te vervangen, wij wist niet hoe dat moest...
overigens, de kopbouten en de pakkingset gaan mee naar Frankrijk!
Peter
Lobbes.
n.b.: ik ben altijd een vreemde eend geweest....