B230FT vervangen voor een B230FK

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2008 09:37 #1064928 door V700 register
B230FT vervangen voor een B230FK is gemaakt door V700 register
Afgelopen vrijdag even bij garage, PG autos in Papendrecht langsgeweest omdat weer de bouten van de turbo naar de uitlaat eruit getrild waren, dit is inmiddels de derde keer sinds een jaar geleden de turbo vernieuwd was.
Er zijn een aantal zaken die mij beetje tot redelijk storen aan de motor van mijn 1991 780, welke ca. 255000km gelopen. Ik heb nog steeds erg snel zwart wordende motor olie ondanks elke 5000km verversen en een LPI installatie. De motor maakt steeds meer dieselgeluid in het toeren gebied van stationair tot ca 1500 toeren per minuut door de zgn kantelende zuigers.
Sinds een maand of 2 heb ik een redelijk verlies van olie uit de stuurbekrachtiging. Afgelopen vrijdag bleek dan ook dat beide
rubbers van het stuurhuis volledig doordrenkt waren van olie.
Ik gebruik mijn volvo 780 voor dagelijks gebruik en rijdt zo'n 25000 km per jaar en hoop nog een redelijk aantal jaren te genieten van deze heerlijke wagen.
Voorstel van PGautos in Papendrecht was om eventueel een B230FK blok erin te leggen, hij heeft een B230FK blok staan met 260000 gelopen die volgens zeggen erg goed is en voor montage nagezien en voorzien zal worden van nieuwe riemen etc.
Ik heb hem gevraagd een offerte te maken voor vervangen motor en stuurhuis wat ik komende week hoop te horen.
Vragen voor mij zijn heeft een B230FK blok geen last van kantelende zuigers vanwege de oliesproeier die onder in het blok gemonteerd zitten wat de B230FT niet heeft.
Paar vragen die ik heb zijn
Wat kan ik laten doen of controleren aan een blok zodat hij zeker een 100000km+ goed meegaat.
Kan een B230FK zo in een auto met een B230FT geschroefd uit 1991 geleped worden, of moet er ook eea aan ECU en andere electronica gedaan worden.  
Wanneer besluit je voor een deel of gehele revisie enof vervanging van de motor  

vrgr
Anno

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-04-2008 18:21 #1198289 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja
Ha Anno, 
Testmethodes (dingen die ik in ieder geval zou bekijken):
- compressiemeting
- kijk naar de turbo als deze er bij zit en naar het spruitstuk (te veel speling op as..... scheuren in spruitstuk) Turbo kan natuurlijk al een keer vervangen zijn, wat ook genoeg zegt over de vorige gebruiker.
Ik weet wel, dat als je je motorcode verandert (hier van B230FT naar B230FK), je dit volgens mij door moet geven aan de RDW. En voor een 780 met B230FK is in NL denk ik geen typegoedkeuring. 
Ik zelf wil ook een ombouw doen (ietwat radicaler) maar loop wel tegen deze problemen aan....
Ik weet niet zeker of jij er (officieel) ook mee te maken krijgt, maar misschien dat anderen in de vereniging mij moeten corrigeren/aanvullen(???)
Gegroet,
Philip 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 11:03 #1198379 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanmorgen compressie getest
Vanmorgen de compressie gemeten, 
de compressiewaarden waren als volgt vanaf de achterste cilinder
Cilinder 1: 1015
cilinder 2: 1100
cilinder 3: 825  na olie toevoegen 900
cilinder 4: 875 na olie toevoegen 950

Ik vind dit eigenlijk wel behoorlijke verschillen duidt dit op versleten zuigers/zuigerveren?
 groeten 
Anno

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 11:11 #1198381 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tja
Kantelende zuigers voorkom je niet met extra oliesproeiers: dat is namelijk het verschijnsel dat de zuiger ene beetje blijft plakken op de pistonpen. Dit ligt eerder aan matige olie of te weinig wissels in het verleden, en is beslist geen inherente kwaal van de B230FT. Bovendien kon die ook weleens oliesproeiers onder hebben...
Met de FK heb je een behoorlijke pluk minder vermogen dan nu (135 ipv 192 pk), en de ombouw houdt ook wisselen van ecu's en mogelijk draadboom in. De turbopluskit zou ik niet aansluiten op een FK blok. Ik zou die ruil sowieso niet zo snel doen.
Officieel zou je een dergelijke vervanging moeten melden, maar in dit geval (minder vermogen, blok op dezelfde motorsteunen etc)zou ik er geen melding van maken. Wat niet weet, dat niet deert.
Ik zou eerder voor een revisie van het huidige blok gaan, of eventueel voor een ruilblok van het juiste type.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 11:15 #1198382 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Yep
Dat zijn behoorlijke verschillen, officiele maat voor revisie is een onderlinge afwijking van zo'n 10%, en daar zit je behoorlijk boven. Het kan duiden op versleten zuigers (dat is alleen maar logisch bij een kantelende zuiger) maar je experimentje met de olie geeft al aan, dat dat niet het enige is. Waarschijnlijk zijn ook de kleppen op cilinder 3 en 4 niet helemaal tof meer, of is je klepspeling niet op orde.
Overigens blijven ze wel lopen hoor, met grotere verschillen: mijn record is een cilinder op 350 en de rest rond de 1100, 1200. In dat geval ging het om een uitlaatklep waar je deels doorheen kon kijken, zo breed was de scheur...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 11:28 #1198384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doorrijden, revisie of ruilmotor
Tsja wat te doen, ik heb al redelijk wat in deze auto geinvesteerd, nieuwe turbo, achterdempers, remmen en regelmatig onderhoud. Kleppen stellen is 10000 km geleden gedaan zou natuurlijk weer wat verlopen kunnen zijn.
Revisie organiseren auto x aantal dagen kwijt, hou je wel alles origineel heeft iemand enig idee van de kosten.
Bij wie kan ik zoiets laten doen.
groeten 
Anno

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 12:03 #1198385 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic veel pks ?
zit een B230FT op 193 pk ? ik dacht dat die standaard op 165 zaten. of zijn deze in de 780 standaard met de +kits geleverd ?

die compressiemetingen zijn van de FK die jou aangeboden is, of van de FT die er nu in zit ? als je je FT vervangt, is het misschien verstandig de turbo achter/reseve te houden (had je vast zelf ook al bedacht)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 12:45 #1198386 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Paar duizend
Een totaal-revisie van je motorblok komt natuurlijk ook wel op een paar duizend euro uit, maar dan heb je het wel nieuw. je moet denken aan: Cilinders honen, eventueel boren, krukas slijpen en overmaatse lagers, nieuwe zuigers, ik zou de kop laten testen en eventuel nieuwe kleppen en zittingen plaatsen, en natuurlijk alle pakkingen en slangen nieuw. Een B230 is geen ingewikkeld blok, en de onderdelen zijn vrij goedkoop, dus kwa kosten valt het misschien mee. Enige referentie die ik heb, is een totaal-revisie van een LT-diesel, de laatste keren heeft Rob Barten die voor bedragen tussen de 3500 en 4000 euro uitgevoerd, compleet met fabrieksnieuwe cilinderkop maar exclusief turbo. Bij een revisiebedrijf kom je wat hoger uit door het hogere uurtarief, maar dat wordt weer gecompenseerd doordat het een viercilinder in plaats van een zescilinder is. En sowieso is diesel en benzine nauwelijks vergelijkbaar.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 12:50 #1198387 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic 780+
Inderdaad: 780 met B230FT heeft altijd de turbopluskit (tenminste, van oorsprong, ze weet nooit wat er eventueel uitgesloopt is..). Vandaar dus de 192 pk, zonder pluskit is het inderdaad 165 pk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-04-2008 15:46 #1198395 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Allen het blok
Je kunt toch gewoon het blok overbouwen.Het blok is volgens mij gewoon gelijk op de nokkenas na.De FT heeft waarschijnlijk een A nokkenas en de FK heeft een T nokkenas.Dus de nokkenas uit de FT zet je in de FK.En de in en uitlaat spruitsukken met turbo zet je ook over van de FT op de FK.Dan is er volgens mij weinig verschil meer.Ik heb wel ergens gelezen dat het uitlaatspruitstuk van de FK een betere flow heeft dus alsde turbo past dan hou je het spruitstuk van de FK.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC