Mijn eerste Volvo 945 op lpg , probleem met rijden op benzine.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat ding heet een gaskleppostitieschakelaar, op de meeste sites terug te vinden als TPS, afkorting van Throttle Postitioning Switch.Ook hier op de staat een pagina met <a href="/node/14241" target="_blank">meetgegevens van dat ding</a>, alleen weet ik niet of e daar als niet-lid bij kunt.liv schreef : Stappenmotor ziet er volgens mij zwart-plastic uit en zit aan de achterkant van het bovenste deel van de luchtinlaat.
Nee, dat zit er niet, het moet van onderaf.Het rekje zit met drie bouten vast aan de carrosserie en is vrij eenvoudig (ook zonder brug) los te nemen.Zet de auto aan één kant op steunen (en uiteraard goed op de handrem en blokken onder de voorwielen etc) en je kunt er bij.Vervelend is wel, dat de boel leegloopt, dus een lekbak is geen overbodige luxe.Klem de aankomende en afgaande leiding indien mogelijk even dicht, voor je aan de gang gaat, dan loopt het niet zo hard.liv schreef : Weet jij of er ook een luikje onder mijn voorstoel zit om bij die benzinepomp te komen?
De pomp kun je niet uit elkaar halen, het filter evenmin. Het filter kostte mij 12 euro, de pomp een dikke 125 euro.
Overigens zit er in de tank ook nog een opvoerpomp, als het goed is, die volgens mij via de derde plank van de afdekconstructie in de kofferbak, bereikt kan worden. Die die plank eruit, moet, ben ik nog niet achter.
By the way, de TPS is volgens mij alleen een schakelaar die aan de ECU aangeeft dat de auto vrij loopt, dus er geen brandstof hoeft te worden ingespoten. Zodra je het gaspedaal indrukt, komt er een signaaltje dat het wél nodig is, en trekt de auto weer op.Als ie dus toto een gegeven moment prima rijdt, maar bij laten we zeggen 2500 toeren maf begint te doen, kan het ABSOLUUT niet aan de TPS liggen, als je wel in staat bent normaal op te trekken en de motor stationair netjes loopt.
Ik zou eerder het gasklephuis verdenken, een keer schoonmaken met remmenreiniger kan wellicht geen kwaad, bij voorkeur als ie eraf ligt (pas op de pakking)
Ohja, de Vialle AMS computer kopieert de gegevens voor wat betreft inspuiting als het goed is van de benzine-ECU, adapteert dat naar geschikte waarden op gas en heeft alleeen een afsteltoerental. Dit staat volledig los van de benzine-inrichting.
Heb je er toevallig aan gedacht een keer <a href="/node/12449" target="_blank">storingscodes uit te lezen</a>?Als je dan eindelijk een keer een storing op benzine hebt, moet het daat uit naar voren komen. OBD codes heb je niets aan, die heb je namelijk niet, je moet de foutcode tabel voor LH2.4 en misschien ook nog wel EZ116K.De LH2.4 is de brandstofcomputer, de EZ116K de ontstekingscomputer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef : Ik zou eerder het gasklephuis verdenken, een keer schoonmaken met remmenreiniger kan wellicht geen kwaad, bij voorkeur als ie eraf ligt (pas op de pakking)
ik heb mijn gasklephuis schoongemaakt, omdat ik hem wilde demonteren voor de zekerheid een pakking bij de dealert bestelt. € 2,20. voor dat bedrag lijkt het me dat je geen onzekerheid wilt hebben over valse lucht door hergebruik van de pakking. nummer kan ik voor je opzoeken. demonteren is wel het makkelijkst, er zitten geloof ik onder de klep als deze in stationairstand staat 2 kleine borinkjes voor slangen. hier gaat vettige drab in zitten,als je het huis los maakt kun je deze ook goed van de onderkant schooonmaken met bv remmenreiniger. ook achter de klep kun je makkelijker schoonmaken als je m gedemonteerd hebt. in gemonteerde stand naar binnen kijken is al lastig, het huis wijst met de opening iets naar beneden.
gasklephuis wordt door benzine en LPG gebruikt, schoonmaken maakt het niet slechter en kosten zijn laag (als je het zelf doet, prijs pakking is ook te doen) maar lossen waarschijnlijk niet al jouw problemen op (slecht lopen op benzine, stationair toerental)
Baseman schreef : Ohja, de Vialle AMS computer kopieert de gegevens voor wat betreft inspuiting als het goed is van de benzine-ECU, adapteert dat naar geschikte waarden op gas en heeft alleeen een afsteltoerental. Dit staat volledig los van de benzine-inrichting.
als alle andere zaken (valse lucht, CIS klep, mechanische afstelling toerental, afstelling gaskleppositieschakelaar etc ) gecheckt en OK zijn, is dat dit dan iets om het stationair toerental op LPG te wijzigen Bas ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat kan dus niet meer, meet een type F verdamper. een type D heeft nog wel een stelschroef, maar of dat zo geweldig is....henk 940LPT schreef : als alle andere zaken (valse lucht, CIS klep, mechanische afstelling toerental, afstelling gaskleppositieschakelaar etc ) gecheckt en OK zijn, is dat dit dan iets om het stationair toerental op LPG te wijzigen Bas ?
Na alle gepruts, de zekering 1 uit de brandstofcomputer trekken, beide zekeringen uit de toevoer naar de LPG losnemen en een minuut of drie wachten kan geen kwaad. Daarna eerste de LPG -computer er weer aan en vervolgens zekering 1 van de brandstofcomputer.
Nog steeds wordt er (ook door mij) gerefereerd aan een situatie op LPG, terwijl dit niet het probleem is.
Hard-op-denken-modus-ingeschakeld:- maakt de LPG installatie ook gebruik (direct of indirect) van de knocksensor?- welke bougies zitten erin en staan die wellicht erg krap?- welke storingscodes zijn er naar boven gekomen?
Einde HODM
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb vandaag een langere rit gemaakt. Ik vond nu dat hij op LPG toch ook een beetje onregelmatig stationair loopt, vooral bij een warme motor. Zo langzam heen en weer tussen de 1000 en 1100 rpm soms even naar 900
Benzine is nog steeds prut, zou het toch ook niet aan de luchtmassameter kunnen liggen, ik las op www.problemcar.nl een verhaal met een soort gelijk probleem waar het hieraan lag. iemand anders ook zo'n ervaring?
Ik dacht vandaag even langs Estate Service in Opdam te rijden voor advies maar na een belletje bleken die het zo druk te hebben dat de komende weken geen nieuwe klanten kunnen worden geholpen. Heeft er nog iemand een tip voor een goede garage in Noord-Holland?
Morgen zal ik ook de gasklep er ook maar even afhalen en reinigen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het zou wel eens een bijdrage van mij kunnen zijn, ik leef me daar ook nog wel eens uit.liv schreef : Ik las op www.problemcar.nl een verhaal met een soort gelijk probleem waar het hieraan lag.
- V700 register
- Nieuw lid
-
helaas bestaan er voor veel problemen of symptomen daarvan ook veel (mogelijke) oorzaken. het "1 + 1 = 2" principe werkt dus niet. ik zeg niet dat het de LMM NIET is, maar om dat het meteen als oorzaak aan te nemen...
controleren kan wel, er staat op internet wel ergens iets waar je de spanning op je LMM mee kunt vergelijken. waar weet ik niet meer, de LMM van een B230 motor is ergens als voorbeeld genomen. wel verstandig om zeker te weten te komen of je je LMM kan beschadigen als je bepaalde handelingen daaraan uitvoert.
maar, nog even redenerend, je LMM wordt door het benzine en LPG systeem gebruikt, dus als het de de LMM is, zou je het (vermeende) gevolg van een slecht werkende LMM op beide brandstoffen moeten merken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hij loopt nu ook lager in toeren bij stationair draaien op gas, nu weer iets te laag zou ik zeggen zo'n 700 toeren ipv de eerder vermelde 1100 (met kapotte luchtmassameter)..hmm
Hoe krijg ik hem nou gewoon mooi op 900 toeren is er nog iets te stellen aan de gas installatie met verdamper?
- V700 register
- Nieuw lid
-