Mijn eerste Volvo 945 op lpg , probleem met rijden op benzine.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2008 20:28 #1064623 door V700 register
Ik heb voor het eerst in mijn leven een Volvo aangeschaft, voorheen altijd in Citroen's gereden.
Het is een hele mooie Bordeau rode 940 polar U9 van okt. 93, met een B230FB blok erin. ca' 344000 km op de klok.
De estate ziet er echt heel netjes uit, geen krasje te bekennen en ook onder de kap lijkt alles zowat in nieuwstaat. 
Misschien van een lid van deze vereniging geweest? De auto is duidelijk vertroeteld. De wagen heeft ook weinig gereden het afgelopen jaar (iets meer dan 10.000 km in een jaar).
Maargoed er zijn toch wel wat probleempjes heb ik ontdekt.
Voornaamste is dat hij slecht op benzine loopt; slecht stationair en bij constant gas begint hij te bokken en te hikken. Wel rijdbaar maar niet zo fijn. 
Op LPG loopt hij heel mooi, misschien ietsje aan de hoge kant qua toeren als hij staionair draait na een tijdje rijden ( 1000-1100 rpm) 
Wat mij ook opvalt is dat hij na een rit op LPG bij het bestuurders achterwiel wat naar benzine ruikt. De benzinetank bleek bijna tot de nok vol toen ik voor het eerst ging tanken, ik heb er maar een flesje injector reiniger bij ingegooid.
Ik heb heel wat berichten gelezen op dit forum en begrijp nu dat een soortelijk probleem vaak voorkomt bij een 940 op gas. Maar omdat het bij iedereen weer om een iets ander probleem gaat begin ik toch maar mijn eigen draadje...
Waar moet ik beginnen met zoeken, kan ik nog een tijdje doorrijden op alleen LPG of is dat niet verstandig, welke betaalbare garage in de buurt van Amsterdam is goed met dit soort problemen zonder meteen alles te vernieuwen.
Ik heb gezocht naar een witte relais achter mijn zekeringen in het dashboard maar ik zie alleen maar relais in andere kleuren. Injectoren lijken nieuw, bobine nieuw, luchtmassa meter lijkt ook nieuw. Gasklephuis ziet er ook heel schoon uit zo van buiten, heb hem nog niet gedemonteerd en gereinigd.. Graag wat advies.
Groet, Michiel 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2008 21:11 #1196667 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoog toerental
klinkt als een leuke auto, hoop dat je er veel plezier aan mag beleven ! 

meestal is de regel dat bij benzine/lpg motoren bij problemen op zowel benzine als LPG je eerst moet zorgen dat de motor goed op benzine loopt, dan kun je naar het LPG systeem gaan kijken (dit is meestal gevoeliger voor niet/optimale instellingen). in jouw geval is LPG OK, dus zou je het in de benzine componenten moeten zoeken die niet met het LPG systeem gedeeld worden (witte brandstofrelais wordt volgens mij gedeeld).

hoog toerental stationair wordt vaak (maar dus niet altijd) veroorzaakt door valse lucht (na de LMM) of de CIS klep. deze regelt het toerental als je het gaspedaal niet indrukt. deze vervuilt soms waardoor de klep stroef loopt of blijft hangen. CIS klep kun je gemakkelijk even demonteren en schoonmaken. je vindt hem onder het inlaatspruitstuk, er loopt een slang (doorsnede ongeveer 2-3cm) vandaan naar het gasklephuis. slangen losmaken, stekker losmaken (aan achterkant) en schoonmaken met wasbenzine of remmenreiniger. na schoonmaken weer beetje smeren met siliconenspray of WD40 oid. daarna weer terugbouwen. dit zelf even controleren zou ik eerst doen, is namelijk goedkoop en kun je zelf doen. als je het alleen op LPG hebt kan het misschien aan de afstelling van je LPG installatie liggen, kun je ons vertellen wat voor systeem het is ? "vage" storingen door een garage oid uit laten zoeken kan hem/haar veel tijd kosten, die jij dan weer mag betalen.

als de benzinelucht blijft (kan nu door "overvullen" komen) is het misschien goed eens naar jouw benzinetank te gaan kijken, mn naar de aansluitingen op bovenzijde. mogelijk lekt daar wat. verder kun je kijken of je iets bij de brandstofpompen kunt vinden. eentje onder de bestuurderstoel, aan de onderzijde van de auto in een soort rekje, en eentje in je benzinetank zelf. brandstofrelais zou links in de tray moeten zitten, 2e of 3e rang zeg maar. misschien is het goed eentje (goed exemplaar !) van iemand te lenen of 2e hands aanschaffen. als je deze bij de dealer bestelt "voor eventjes proberen" ben je >100 euro lichter, vind ik zelf een beetje duur voor proberen. andere kleuren dan wit heb ik nog nooit van gehoord. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2008 21:34 #1196671 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Soort LPG installatie?

Bedankt voor je info. Ik zal morgen meteen beginnen met de CISklep schoon te maken.
Hoe kom ik bij de aansluitingen aan de bovenkant van de benzinetank, ik las ook ergens dat de leiding in de tank kapot kan zijn, misschien ook even nakijken?
Ik weet niet precies wat voor LPG installatie er in zit Ik weet alleen dat er zo'n ronde Vaille verdamper inzit. Het is ook geen G3, de auto is van '93
Hoe kan ik zien om welk type LPG installatie het gaat? 
Ik zal morgen ook een foto posten van de hele tray met relais. Misschien wordt het dan duidelijk welk relais het zou moeten zijn, want wit is hij bij mijn gek genoeg niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2008 21:53 #1196675 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ietsje?

liv schreef : Op LPG loopt hij heel mooi, misschien ietsje aan de hoge kant qua toeren als hij staionair draait na een tijdje rijden ( 1000-1100 rpm)

Ietsje te hoog? 1000 tot 1100 toeren is echt wel veel te veel voor een B230FB, die hoort 800 +/-20 te draaien.Vermoedelijk heb je een "af fabriek" ingebouwde installatie en Volvo kennende zal het een Vialle AMS zijn.
Overigens heeft het rot lopen op benzine en 'prima' lopen op gas, niets met elkaar van doen, denk ik.
Bij gebrekkig lopen op benzine zou ik eerder de brandstofpomp verdenken, die in het rek onder de beztuusrders stoel, onder de auto hangt. Deze hooft 2 seconden te lopen als je het conatct aan zet, is stil zolang je de motor af laat, start je de motor. dan begint ie weer te draaien.
Ik heb ook een 940 met een B230FB en daar zit GEEN relais in de relais tray, waar het brandstofpomprelais moet zitten.Ik heb er (ook?) een Vialle AMS in zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2008 12:55 #1196726 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 zaken

Baseman schreef : Ik heb ook een 940 met een B230FB en daar zit GEEN relais in de relais tray, waar het brandstofpomprelais moet zitten.Ik heb er (ook?) een Vialle AMS in zitten.

dat kan een hoop verklaren. scheelt weer een foto maken en een hoop gezoek. was in de veronderstelling dat het witte relais er altijd hoort te zitten.

ik sluit me bij Bas mbt zijn opmerking dat deze problemen hoogstwaarschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. is er bij een AMS systeem nog iets af te stellen aan het stationair toerental op LPG ? of loopt dat (net als bij LPi) via het motormanagement en zit er geen knop op ? als het toerental ALLEEN op LPG hoog is, kan dat iets zijn om naar te kijken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2008 12:59 #1196729 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofpomp demonteren
Ik heb de CISklep gereinigd, maakt voor het stationair lopen op benzine geen verschil, maar wellicht wel voor het te hoge toerental na een tijdje rijden op gas.
De stappenmotor kan ik die op een zelfde manier reinigen? 
Ik hoor de benzinepomp ( onder de auto bij de bestuurders stoel) wel even geluid maken bij het contact omdraaien, ik denk dat ik hem ook hoor tijdens het rijden op gas, dit is allemaal zoals het hoort toch?
Hoe haal ik het rekje met pomp onder de auto vandaan, ik wil nu eerst het filter gaan vervangen.
Tevens wil ik de pomp in de tank bekijken, hoe kom ik hier bij?
Ik heb een Haynes besteld maar is nog niet in huis.. graag nog wat tips!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2008 13:03 #1196731 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic welke
stappenmoter bedoel je precies ? er is mij verteld dat de CIS klep ook vaak wordt aangeduid als stappenmotor.

heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij zit er onder de achterbank ergens een luikje waardoor je bij de aansluitingen kunt komen. zeker weten doe ik het niet. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2008 13:28 #1196738 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stappenmotor
volgens mij is het niet het zelfde. Stappenmotor ziet er volgens mij zwart-plastic uit en zit aan de achterkant van het bovenste deel van de luchtinlaat.
Althans ik vermoed dat hij daar zit. 
Weet jij of er ook een luikje onder mijn voorstoel zit om bij die benzinepomp te komen? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2008 13:37 #1196741 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen luikje
nee, volgens mij is de brandstofpomp onder je stoel van onderen bevestigd, je zou m dus ook vanaf de onderkant los moeten maken (lastig, zonder brug)

ik weet zo niet wat je bedoelt met de stappenmotor. heb je cruise control ? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2008 09:50 #1196815 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien?
Beste Michiel,
 Ik heb eenzelfde probleem gehad met mijn 945 1993 Lpg.
 Op LPG reed die perfect, maar zodra ik overschakelde op benzine ook horten en stoten.
 Bij mij was de oplossing om zekering nr 1 er een minuut uit te halen, die weer terug te zetten en dan de auto te starten.
 Na deze procedure liep die weer goed op benzine.
Ik weet achteraf nog niet waar het aan gelegen heeft, ik heb het een jaar op die manier gedaan, en heb nu een 96-er LPT
Succes,
Michiel

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC