LPG tank leeg rijden, verder op benzine. Kan dat kwaad?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Let er wel op als je de auto in de garage zet er wel gevaar in kan zitten, blaast het overdrukventiel af in je garage dan kan er bij onvoldoende ventilatie explosie gevaar ontstaan.
Overigens is bij de Opel in de tijd dat ik hem had nooit het overdrukventiel open gesprongen, ook niet bij hete zomerdagen.
Gr Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
 snoek38 schreef : Overigens is bij de Opel in de tijd dat ik hem had nooit het overdrukventiel open gesprongen, ook niet bij hete zomerdagen
hoe kun je dat zeker weten ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat weet ik, daarom blijftie er ook inzitten, vroegen schroefde ik ze er gewoon uit. Maar nu heb ik een leeftijd bereikt dat het verstand ook een rol gaat spelen. Overigens denk ik dat de tank een riante marge mbt druk heeft, en ik meen mij te herinneren dat het overdrukventiel er zit om overdruk bij brand te kunnen reguleren, dat er dus gas "afgefakkeld" wordt, ipv dat de tank explodeert.Mathy schreef : Hallo Tom
Die 80% begrenzing zit er voor je eigen veiligheid.voltomvo schreef : Is wel niet helemaal volgens de regels, maar ik laat het lekker wel doen!
Groetjes
Mathy
Groetz, Tom
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit weet ik zeker omdat de gasinstalatie in de Opel zou moeten worden gereset wanneer het overdrukventiel zou hebben afgeblasen, zou je dit niet doen werkte dit type gasinstalatie niet meer voordat deze wordt gereset.henk 940LPT schreef :
hoe kun je dat zeker weten ?snoek38 schreef : Overigens is bij de Opel in de tijd dat ik hem had nooit het overdrukventiel open gesprongen, ook niet bij hete zomerdagen
En aangezien de instalatie het altijd goed heeft gedaan, ga ik hier wel van uit.
Wil nog wel even vermelden dat je bij een LPI instalatie nooit de 80% vulling moet verwijderen, want dan heb je kans dat je intankpomp naar z'n grootje kan gaan.
Gr Bart.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Zo'n overdrukventiel heeft maar een relatief klein gaatje. Als je dan bedenkt dat in een verdamper LPG vloeibaar gemaakt wordt door koelwater. En dat koelwater (als het goed is) niet boven de 92 graden Celsius komt. Dan kun je je misschien indenken, wat een beetje vuur doet met je tank. En het gas dat daar in zit. Dat wil "een beetje" uitzetten. Is je tank maar voor 80 procent gevuld, dan kan het gas nog 25% uitzetten (25% van 80%). Maar is ie helemaal vol, dan heb je die buffer niet. En staal is een slechte isolator. Dus de temperatuur wil best oplopen in die tank.voltomvo schreef : Overigens denk ik dat de tank een riante marge mbt druk heeft, en ik meen mij te herinneren dat het overdrukventiel er zit om overdruk bij brand te kunnen reguleren, dat er dus gas "afgefakkeld" wordt, ipv dat de tank explodeert.
Trouwens, als zo'n overdrukventiel afblaast en dat afgeblazen gas vat vlam, wil je daar ook niet bij staan.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi Mathy, valt best wel mee hoor wat er dan gebeurd, helaas is het bedrijf van mijn vader drie jaar geleden volledig afgebrand, daar stond de gasheftruck ook in, gastank was de zelfde dag nog 100%gevuld en weinig gebruikt.Mathy schreef : Hallo Tom, Volvisti
Zo'n overdrukventiel heeft maar een relatief klein gaatje. Als je dan bedenkt dat in een verdamper LPG vloeibaar gemaakt wordt door koelwater. En dat koelwater (als het goed is) niet boven de 92 graden Celsius komt. Dan kun je je misschien indenken, wat een beetje vuur doet met je tank. En het gas dat daar in zit. Dat wil "een beetje" uitzetten. Is je tank maar voor 80 procent gevuld, dan kan het gas nog 25% uitzetten (25% van 80%). Maar is ie helemaal vol, dan heb je die buffer niet. En staal is een slechte isolator. Dus de temperatuur wil best oplopen in die tank.voltomvo schreef : Overigens denk ik dat de tank een riante marge mbt druk heeft, en ik meen mij te herinneren dat het overdrukventiel er zit om overdruk bij brand te kunnen reguleren, dat er dus gas "afgefakkeld" wordt, ipv dat de tank explodeert.
Trouwens, als zo'n overdrukventiel afblaast en dat afgeblazen gas vat vlam, wil je daar ook niet bij staan.
Groetjes
Mathy
De tank explodeerde absoluut niet, enkeld het overdrukventiel heeft afgeblaasen wat overigens wel een flinke steekvlam geeft, dit afblasen duurde ongeveer een kwartier bij deze 120 liter tank.
De LPG instalatie's van een heftruck moeten voldoen aan de zelfde regels als dat van een auto, mijn vader heeft echter destijds de vulling naar 100 procent opgekrikt (vlotter blokkeren) omdat hij er dan een hele dag mee kon werken zonder te hoeven tanken.
Kortom de vlam slaat niet in de tank wanneer het overdrukventiel open gaat, en aangezien het gas in de tank vloeibaar is, vat dit ook geen vlam, doet het pas in de vorm van gas.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hierbij lijkt mijn verhaal dus enigszins onderbouwd. Ik wil zeker geen reclame maken voor illegale oplossingen etc. maar ga zelf wel voor de 90%. Ik denk dat ik de "gok" verantwoord kan nemen.snoek38 schreef :
Hoi Mathy, valt best wel mee hoor wat er dan gebeurd, helaas is het bedrijf van mijn vader drie jaar geleden volledig afgebrand, daar stond de gasheftruck ook in, gastank was de zelfde dag nog 100%gevuld en weinig gebruikt.Mathy schreef : Hallo Tom, Volvisti
Groetjes
Mathy
De tank explodeerde absoluut niet, enkeld het overdrukventiel heeft afgeblaasen wat overigens wel een flinke steekvlam geeft, dit afblasen duurde ongeveer een kwartier bij deze 120 liter tank.
De LPG instalatie's van een heftruck moeten voldoen aan de zelfde regels als dat van een auto, mijn vader heeft echter destijds de vulling naar 100 procent opgekrikt (vlotter blokkeren) omdat hij er dan een hele dag mee kon werken zonder te hoeven tanken.
Kortom de vlam slaat niet in de tank wanneer het overdrukventiel open gaat, en aangezien het gas in de tank vloeibaar is, vat dit ook geen vlam, doet het pas in de vorm van gas.
Tom.