LPG tank leeg rijden, verder op benzine. Kan dat kwaad?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2008 14:07 #1195371 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb bij een Opel Astra
Ik heb bij een Opel Astra de gehele tankvloter laten verwijderen en kon ik tot honderd procent vullen,dit kan naar mijn inziens en van de lpg boer geen kwaad, als de druk in de tank te hoog zou worden dan blaast de tank dit af via een overdrukventiel in de appendagekast en deze heeft een ventilatieslang door de bodem naar buiten, kan dus weinig gebeuren.
Let er wel op als je de auto in de garage zet er wel gevaar in kan zitten, blaast het overdrukventiel af in je garage dan kan er bij onvoldoende ventilatie explosie gevaar ontstaan.
Overigens is bij de Opel in de tijd dat ik hem had nooit het overdrukventiel open gesprongen, ook niet bij hete zomerdagen.
Gr Bart 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2008 15:05 #1195375 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zeker weten ?

snoek38 schreef : Overigens is bij de Opel in de tijd dat ik hem had nooit het overdrukventiel open gesprongen, ook niet bij hete zomerdagen

 
hoe kun je dat zeker weten ?  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2008 16:48 #1195486 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic weet ik!

Mathy schreef : Hallo Tom

voltomvo schreef : Is wel niet helemaal volgens de regels, maar ik laat het lekker wel doen!

Die 80% begrenzing zit er voor je eigen veiligheid.
Groetjes
Mathy

Dat weet ik, daarom blijftie er ook inzitten, vroegen schroefde ik ze er gewoon uit. Maar nu heb ik een leeftijd bereikt dat het verstand ook een rol gaat spelen. Overigens denk ik dat de tank een riante marge mbt druk heeft, en ik meen mij te herinneren dat het overdrukventiel er zit om overdruk bij brand te kunnen reguleren, dat er dus gas "afgefakkeld" wordt, ipv dat de tank explodeert.
Groetz, Tom

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2008 20:26 #1195504 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Henk

henk 940LPT schreef :

snoek38 schreef : Overigens is bij de Opel in de tijd dat ik hem had nooit het overdrukventiel open gesprongen, ook niet bij hete zomerdagen

hoe kun je dat zeker weten ?  

Dit weet ik zeker omdat de gasinstalatie in de Opel zou moeten worden gereset wanneer het overdrukventiel zou hebben afgeblasen, zou je dit niet doen werkte dit type gasinstalatie niet meer voordat deze wordt gereset.
En aangezien de instalatie het altijd goed heeft gedaan, ga ik hier wel van uit.
Wil nog wel even vermelden dat je bij een LPI instalatie nooit de 80% vulling moet verwijderen, want dan heb je kans dat je intankpomp naar z'n grootje kan gaan. 
Gr Bart.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2008 23:57 #1195654 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Even ter aanvulling
Hallo Tom, Volvisti

voltomvo schreef : Overigens denk ik dat de tank een riante marge mbt druk heeft, en ik meen mij te herinneren dat het overdrukventiel er zit om overdruk bij brand te kunnen reguleren, dat er dus gas "afgefakkeld" wordt, ipv dat de tank explodeert.

Zo'n overdrukventiel heeft maar een relatief klein gaatje.  Als je dan bedenkt dat in een verdamper LPG vloeibaar gemaakt wordt door koelwater.  En dat koelwater (als het goed is) niet boven de 92 graden Celsius komt.  Dan kun je je misschien indenken, wat een beetje vuur doet met je tank.  En het gas dat daar in zit.  Dat wil "een beetje" uitzetten.  Is je tank maar voor 80 procent gevuld, dan kan het gas nog 25% uitzetten (25% van 80%).  Maar is ie helemaal vol, dan heb je die buffer niet.  En staal is een slechte isolator.  Dus de temperatuur wil best oplopen in die tank.
Trouwens, als zo'n overdrukventiel afblaast en dat afgeblazen gas vat vlam, wil je daar ook niet bij staan.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 01:04 #1195662 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valt wel mee.

Mathy schreef : Hallo Tom, Volvisti

voltomvo schreef : Overigens denk ik dat de tank een riante marge mbt druk heeft, en ik meen mij te herinneren dat het overdrukventiel er zit om overdruk bij brand te kunnen reguleren, dat er dus gas "afgefakkeld" wordt, ipv dat de tank explodeert.

Zo'n overdrukventiel heeft maar een relatief klein gaatje.  Als je dan bedenkt dat in een verdamper LPG vloeibaar gemaakt wordt door koelwater.  En dat koelwater (als het goed is) niet boven de 92 graden Celsius komt.  Dan kun je je misschien indenken, wat een beetje vuur doet met je tank.  En het gas dat daar in zit.  Dat wil "een beetje" uitzetten.  Is je tank maar voor 80 procent gevuld, dan kan het gas nog 25% uitzetten (25% van 80%).  Maar is ie helemaal vol, dan heb je die buffer niet.  En staal is een slechte isolator.  Dus de temperatuur wil best oplopen in die tank.
Trouwens, als zo'n overdrukventiel afblaast en dat afgeblazen gas vat vlam, wil je daar ook niet bij staan.
Groetjes
Mathy

Hoi Mathy, valt best wel mee hoor wat er dan gebeurd, helaas is het bedrijf van mijn vader drie jaar geleden volledig afgebrand, daar stond de gasheftruck ook in, gastank was de zelfde dag nog 100%gevuld en weinig gebruikt.
De tank explodeerde absoluut niet, enkeld het overdrukventiel heeft afgeblaasen wat overigens wel een flinke steekvlam geeft, dit afblasen duurde ongeveer een kwartier bij deze 120 liter tank.
De LPG instalatie's van een heftruck moeten voldoen aan de zelfde regels als dat van een auto, mijn vader heeft echter destijds de vulling naar 100 procent opgekrikt (vlotter blokkeren) omdat hij er dan een hele dag mee kon werken zonder te hoeven tanken.
Kortom de vlam slaat niet in de tank wanneer het overdrukventiel open gaat, en aangezien het gas in de tank vloeibaar is, vat dit ook geen vlam, doet het pas in de vorm van gas.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 08:28 #1195674 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik wil

snoek38 schreef :

Mathy schreef : Hallo Tom, Volvisti

voltomvo schreef : Overigens denk ik dat de tank een riante marge mbt druk heeft, en ik meen mij te herinneren dat het overdrukventiel er zit om overdruk bij brand te kunnen reguleren, dat er dus gas "afgefakkeld" wordt, ipv dat de tank explodeert.

Zo'n overdrukventiel heeft maar een relatief klein gaatje.  Als je dan bedenkt dat in een verdamper LPG vloeibaar gemaakt wordt door koelwater.  En dat koelwater (als het goed is) niet boven de 92 graden Celsius komt.  Dan kun je je misschien indenken, wat een beetje vuur doet met je tank.  En het gas dat daar in zit.  Dat wil "een beetje" uitzetten.  Is je tank maar voor 80 procent gevuld, dan kan het gas nog 25% uitzetten (25% van 80%).  Maar is ie helemaal vol, dan heb je die buffer niet.  En staal is een slechte isolator.  Dus de temperatuur wil best oplopen in die tank.
Trouwens, als zo'n overdrukventiel afblaast en dat afgeblazen gas vat vlam, wil je daar ook niet bij staan.
Groetjes
Mathy

Hoi Mathy, valt best wel mee hoor wat er dan gebeurd, helaas is het bedrijf van mijn vader drie jaar geleden volledig afgebrand, daar stond de gasheftruck ook in, gastank was de zelfde dag nog 100%gevuld en weinig gebruikt.
De tank explodeerde absoluut niet, enkeld het overdrukventiel heeft afgeblaasen wat overigens wel een flinke steekvlam geeft, dit afblasen duurde ongeveer een kwartier bij deze 120 liter tank.
De LPG instalatie's van een heftruck moeten voldoen aan de zelfde regels als dat van een auto, mijn vader heeft echter destijds de vulling naar 100 procent opgekrikt (vlotter blokkeren) omdat hij er dan een hele dag mee kon werken zonder te hoeven tanken.
Kortom de vlam slaat niet in de tank wanneer het overdrukventiel open gaat, en aangezien het gas in de tank vloeibaar is, vat dit ook geen vlam, doet het pas in de vorm van gas.

Hierbij lijkt mijn verhaal dus enigszins onderbouwd. Ik wil zeker geen reclame maken voor illegale oplossingen etc. maar ga zelf wel voor de 90%. Ik denk dat ik de "gok" verantwoord kan nemen.
Tom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD