LPG tank leeg rijden, verder op benzine. Kan dat kwaad?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2008 23:13 #1064405 door V700 register
Ik wil weten wat mijn acciradius is van mijn LPG (G3) tank, zodat ik weet wanneer ik echt tanken moet aangezien ik om de 350 km bij de pomp sta. Ik wil deze dus even leegrijden.
Gaat de motor dan automatisch over op benzine en kan ik daarna weer gewoon op LPG rijden nadat ik weer heb getankt? Of schuilt er ergens een adder?
Groeten Rik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2008 00:09 #1195194 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet aan te raden?!
Hoi Rik,
in mijn 944 ligt een LPi installatie van Vialle. Voor zover ik weet, is het daarmee ten zeerste af te raden dit te doen. Op dit forum ben ik daar wel wat redenen voor tegen gekomen volgens mij. De belangrijkste daarvan is meen ik dat het gas als koeling voor de pomp werkt. Gas op, koeling weg, pomp gaat stuk. Nou weet ik niet of dit een typisch verhaal voor de Vialle installatie is of dat dit ook geld voor (alle?) andere installaties, maar dat kunnen andere wijze mensen hier vast vertellen.
Groet,
Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2008 01:06 #1195196 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Test zonder garantie
Ik heb een nieuwe OMVL installatie erin zitten en ik had dezelfde vraag als de jouwe aan de inbouwer gesteld. Hij zei me dat het geen kwaad kom om dat <u>een keertje</u> te doen. Ik heb het dus gedaan en alles werkt nog. Ik heb het daarna ook nog eens per ongeluk gehad dat ik mijn tank leeg reed.
In ieder geval het gaat meestal niet zo plotseling. Alvorens de tank helemaal leeg is zal je motor in eerste instantie niet meer vlot reageren of zelfs inhouden tijdens accelereren,  Neem je op dat moment even gas terug dan kun je nog steeds wel enkele kilometers rijden. Maar goed, als dat gebeurd weet je wanneer je tank echt bijna leeg is en daar gaat het dus om.Ik dien het overschakelen van LPG naar benzine in zo'n geval zelf te doen. LPG tanken was na het leegrijden geen enkel probleem.
Ik heb vanwege ruimtebesparing een kleine ringtank ( een grotere is hoger ) op de plaats van mijn reservewiel. In mijn tank kan circa 42 tot 45 liter liter lpg in afhankelijk van de temperatuur. Mijn aktieradius ligt tussen de 335 en 400 km op LPG en dit weer afhankelijk van mijn rijstijl, en de hoeveelheid van stads of snelwegkilometers.

Maarrr ik weet dus niet welke schade er kan ontstaan als je zoiets vaker doet, ik heb dat niet gevraagd. Wellicht kun je dat zelf eens aan een inbouwer vragen die niet meteen om een leuke reparatie verlegen zit. En nogmaals, ik heb een nieuwe installatie, misschien kan zo'n LPG tank in de loop van de tijd ook vervuild raken zoals een benzinetank en dan...?

Succes 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2008 11:45 #1195212 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lpi og lpg
Als je een lpi instalatie hebt dan zit er in de tank een pomp die de vloeibare lpg naar de injectoren pompt.Bij dit soort tanken is het niet aan te raden om de tank leeg te rijden omdat de pomp gesmeert word door de lpg.
Bij de lpg instalaties met verdamper kan het helemaal geen kwaad om de tank leeg te rijden.Het brandstof mengsel word wel armer als de motor al gaat inhouden en dat kan op den duur wel weer slecht zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2008 14:58 #1195227 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vliegende Hollander

Vliegende Hollander schreef : Ik wil weten wat mijn acciradius is van mijn LPG (G3) tank, zodat ik weet wanneer ik echt tanken moet aangezien ik om de 350 km bij de pomp sta. Ik wil deze dus even leegrijden.

je weet denk ik wat je bruto tankinhoud is, hiermee kun je je netto inhoud uitrekenen (80%). als je weet wat je hebt getankt weet je 2 dingen, namelijk je verbruik (als je de kms bij hebt gehouden) en hoeveel er nog in je tank zat. je zou dus kunnen overwegen om het restje zo klein mogelijk te houden.

ik heb ook een LPi systeem, persoonlijk laat ik altijd nog een 16-20 liter LPG (netto) in de tank zitten. hierbij rijd ik ongeveer 400-450 km op één tank, met een verbruik iets boven de 1:8,5 en ongeveer 25-50 kms op benzine. er gaat dan dus tussen de 40 en 50 liter LPG bij. maar ik heb ook een 85 ltr tank (bruto) en sta met mijn afstanden iets vaker dan 1 keer per 2 weken aan de pomp. (bijna) dagelijks moeten tanken zou mij bijv. ook zwaar irritant lijken...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2008 15:09 #1195231 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic barpraat

henk 940LPT schreef : je weet denk ik wat je bruto tankinhoud is, hiermee kun je je netto inhoud uitrekenen (80%). als je weet wat je hebt getankt weet je 2 dingen, namelijk je verbruik (als je de kms bij hebt gehouden) en hoeveel er nog in je tank zat. je zou dus kunnen overwegen om het restje zo klein mogelijk te houden.

Ik heb een 77ltr tank en toch krijg ik soms meer dan 80% erin. Dit weet ik omdat mijn vrouw LPG weigert te tanken en hij dus soms gewoon met een lege gastank voor de deur staat. Ik kom dan met regelmaat op iets meer dan 65ltr waarbij ik wel moet opmerken dat als de druk (bar) het van toestel bij het tankstation laag is, hij minder vol gaat. Zo lukt het me bij de BP en de Shell om die 65 te halen maar bij de witte pomp wil ie niet verder dan 58 liter.Overigens zegt dit weer níéts over de acceradius omdat het verbruik bij mij wat kan schommelen. Wel begin ik routine te krijgen in inschatten hoever ik nog kom als alle groene lampjes uit zijn en de rode (van 'ga tanken') gaat branden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2008 15:51 #1195236 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tja
je moet voor jezelf ff kijken hoe ver je wilt gaan in het (compleet) leegrijden van de LPI tank.... vaak tanken is niet leuk, een kapotte pomp ook niet (vervangen met nieuw kost € 750 euri, repareren schijnt mogelijk te zijn)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2008 18:27 #1195250 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja,
Wij hebben dus links onderin zo'n klein zwart kastje met 4 groene bolletjes die uiteindelijk gaan van 3,2,1 groen bolletje en uiteindelijk in rood eindigt. Bij 400 km begon het zaakje dus te piepen.
De volledige tankinhoud (100%) van de ringtank weet ik niet eerlijk gezegd maar ik denk dat het een 60 liter (80%) betreft.
Ik ga morgen maar weer tanken denk ik en het lot niet ga tarten.
Fijne dagen.
Groet Rik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2008 01:01 #1195316 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic sterke verhalen met een kern van waarheid

mbroeren schreef :

henk 940LPT schreef : je weet denk ik wat je bruto tankinhoud is, hiermee kun je je netto inhoud uitrekenen (80%). als je weet wat je hebt getankt weet je 2 dingen, namelijk je verbruik (als je de kms bij hebt gehouden) en hoeveel er nog in je tank zat. je zou dus kunnen overwegen om het restje zo klein mogelijk te houden.

Ik heb een 77ltr tank en toch krijg ik soms meer dan 80% erin. Dit weet ik omdat mijn vrouw LPG weigert te tanken en hij dus soms gewoon met een lege gastank voor de deur staat. Ik kom dan met regelmaat op iets meer dan 65ltr waarbij ik wel moet opmerken dat als de druk (bar) het van toestel bij het tankstation laag is, hij minder vol gaat. Zo lukt het me bij de BP en de Shell om die 65 te halen maar bij de witte pomp wil ie niet verder dan 58 liter.Overigens zegt dit weer níéts over de acceradius omdat het verbruik bij mij wat kan schommelen. Wel begin ik routine te krijgen in inschatten hoever ik nog kom als alle groene lampjes uit zijn en de rode (van 'ga tanken') gaat branden.

ik heb van mijn aanstaande LPG G3 inbouwer begrepen dat zij de 80% iets kunnen "oprekken", wellicht zelfs tot bijna 90%. Is wel niet helemaal volgens de regels, maar ik laat het lekker wel doen!
Tom

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2008 01:42 #1195320 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Of toch maar niet?
Hallo Tom

voltomvo schreef : Is wel niet helemaal volgens de regels, maar ik laat het lekker wel doen!

Die 80% begrenzing zit er voor je eigen veiligheid.
Groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC