97 940 2.3 LPT, lpg - Startproblemen, slecht lopen stationair, hikken bij gas geven: Opgelost.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De afgelopen weken vertoont mijn 940 problemen, zowel op lpg als benzine. Het begon met lpg. Symptomen: inhouden bij accelereren, 'hikken'. Ook bij gewoon rijden voelde het aan alsof de gastank bijna leeg was. Een half jaar geleden heb ik dit ook gehad, toen was de conclusie van de LPG-specialist: 'gas uitstroompijpje zat gedraaid'. Hierna heeft de auto het een maand of 5 goed gedaan.
Ongeveer een maand geleden begon het weer. Wegens drukte op werk heb ik het gewoon gelaten, als het te erg werd, schakelde ik over op benzine (vooral bij optrekken). Tot mijn verbazing is het symptoom een paar weken geleden opgehouden. Hij deed het weer voorbeeldig.
Een week geleden was het weer terug. Echter, nu ook als de motor op benzine draait.
Slecht stationair lopen, hikken/stoten bij gas geven, soms helemaal niet starten. Startmotor draait netjes rond.
Inmiddels zijn de volgende onderdelen vervangen: rotor, verdelerkap, bougiekabels, bougies.
Omdat ikzelf onvoldoende kennis/ervaring heb, laat ik dit door een garagebedrijf (onafhenkelijk) uitvoeren. Zij komen er niet meer uit.
Graag zou ik van jullie willen weten wat de beste aanpak is. Op diverse sites lees ik aanknopingspunten, allemaal min of meer van toepassing op mijn situatie: luchtmassameter, krukassensor, brandstofdrukregelaar, temperatuursensor luchtinlaat, etc...
Wat is de meest logische volgorde van handelen?
Alvast bedankt voor jullie meedenken!
Groet,
Erik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Om te beginnen zou ik controleren of alle 4 de lpi injectoren nog vast zitten in het spruitstuk en of de afdicht rubbertjes in de injectoren ook nog heel zijn.Dit kan het stotteren en inhouden op lpg zijn, vooral bij optrekken.Voor de tweede storin kun je kijken of hij niet op twee brandstoffen tegelijk loopt.Benzine en lpg dus.Dan start hij erg beroerd en loopt nog beroerder.Een derde verdachte kan de bobine zijn.Alle stekkers en de massa punten even controleren kan ook geen kwaad.En slechte verbinding kan voor veel storingen zorgen.
Ik vermoed dat de eerste problemen er nog steeds zijn maar dat er nu een tweede probleem bij gekomen is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Wanneer de LPI- injectoren loszitten kan dit ook effect hebben bij het rijden op benzine. De meest erge kan zijn dat de LPI-injector er geheel uitligt en "vrolijk" zijn brandstof in de motorruimte spuit. vrolijk=bizarJerry schreef : een hoop oorzaken hebben.
Om te beginnen zou ik controleren of alle 4 de lpi injectoren nog vast zitten in het spruitstuk en of de afdicht rubbertjes in de injectoren ook nog heel zijn.Dit kan het stotteren en inhouden op lpg zijn, vooral bij optrekken.Voor de tweede storin kun je kijken of hij niet op twee brandstoffen tegelijk loopt.Benzine en lpg dus.Dan start hij erg beroerd en loopt nog beroerder.Een derde verdachte kan de bobine zijn.Alle stekkers en de massa punten even controleren kan ook geen kwaad.En slechte verbinding kan voor veel storingen zorgen.
Ik vermoed dat de eerste problemen er nog steeds zijn maar dat er nu een tweede probleem bij gekomen is.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb je de boel al gereset? Even aarde los om benzine en lpi deel te resetten.
succes.
 
Sicco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Als het pijpje gedraaid is zit (zat) de injector dus los!ErikH schreef : Beste allemaal,
De afgelopen weken vertoont mijn 940 problemen, zowel op lpg als benzine. Het begon met lpg. Symptomen: inhouden bij accelereren, 'hikken'. Ook bij gewoon rijden voelde het aan alsof de gastank bijna leeg was. Een half jaar geleden heb ik dit ook gehad, toen was de conclusie van de LPG-specialist: 'gas uitstroompijpje zat gedraaid'. Hierna heeft de auto het een maand of 5 goed gedaan.
Groet,
Erik
Het CO en HC al gemeten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tankdruk is voldoende voor stationair en low-performance rijden, maar bij vollast of hogesnelheid, schiet de pomp volgens mij gewoon te kort.Aangezien het een LPI is, zit er dus een pomp in de tank, leg daar je oor maar eens op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kilometerstand heb ik blijkbaar uit mijn duim gezogen, want ik zie het inderdaad ook niet staan, sorry.Maar een LPi-pomp gaat tussen de 2 en 4 ton mee toch?De meeste auto's zullen dat wel inmiddels halen geloof ik.Jerry schreef : Ehhhhhhhhhhh waar lees jij een kilometerstand Bas en om hoeveel kilometers gaat dat gemiddeld?
En gelukig hebben de meeste op lpi geen problemen.
Ik heb niet gezegd dat álle autos op LPi problemen hebben, maar ván de auto die een LPi installatie hebben, die wél een probleem hebben, is grofweg 75% aan een defecte pomp te wijten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- LPi opvoerpomp in de tank defect (na 2 a 3 ton). Motor draait alleen slecht/niet op gas, op benzine geen problemen.
- lekkende injector(en). Door het nadruppelen wordt het inlaatspruitstuk bij motor uit gevuld met gas. Starten (op benzine) gaat dan moeizaam door een gas/benzinemengsel.
- loszittende injectoren. Er wordt valse lucht aangezogen buiten de luchtmassameter om. Gevolg is een te arm mengsel en slecht draaiende motor, ook op benzine.
- haperend "gas"relais waardoor de benzineinjectoren af en toe niet worden afgeschakeld. De motor draait dan op benzine en gas tegelijk en begint bij wat hogere belastingen dan te stotteren. Vast te stellen door met een op gas draaiende motor een benzineinjector-connector los te nemen; de motor mag hier niet op reageren.
Allemaal redelijk simpel te controleren. Vaak problemen die optreden na hogere kilometerstanden, die de meeste niet-Volvo's niet eens gaan bereiken!
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.