Lullige uitlaat vraag..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij de lokale onderdelenboer gisteren een achterdemper besteld voor mijn '92-er 960 Estate. Bosal had een verkeerde zo te zien in de catalogus, alleen eentje van Walker had de juiste vorm en aansluitingen. Vandaag de Walker uitlaat er onder gezet. Ging niet gemakkelijk, ik moest een pijp doorzagen en de middelste demper losnemen om de oude uit de fitting te krijgen. Maar goed, het zit weer prima en lekt nergens. Paste goed.
Wat blijkt? Er is een lichte donkere brom te horen. Die Walker is niet zo stil als de vorige. Klopt dit? Ik heb in 1 van de groene Volvo boeken op onze site gelezen dat op gegeven moment de achterste demper is gewijzigd "om meer het geluid van de 6 cilinder te accentueren. Op de snelweg is de uitlaat ietsje stiller". Zo ongeveer staat het beschreven in een van die boeken. Het geluid op de snelweg heb ik nog niet getest. Of is zo'n brom een kenmerk van Walker uitlaten? Ik ben echt geen kenner op dat gebied, maar baal er wel een beetje van.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De diameter scheelt al behoorlijk, maar de Volvo demper was toch drielaags? Die Bosal is dat zeker niet.De Volvo buis is ook echt van dikker staal gemaakt, trilt minder makkelijk en is dus stiller.Ik had ooit een S-bocht van Bosal, die laatste knik, voor mijn sedan en zelfs met dat ding leek het of er een KN-filter onder de kap lag, wat een verschil zeg.Hij was kleiner van diameter en twee keer zo dun als orgineel, ik heb dat dus maar als verklaring aangehouden, wat natuurkundig gezien helemaal geen gekke is denk ik.
Walker ken ik niet, maar het lijkt me een plausibele verklaring voor meer (sportiever?) geluid.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb twee jaar geleden een nieuwe uitlaat eronder laten zetten, compleet van voor tot achter, origineel Volvo, door de dealer laten doen.
Er zat oorspronkelijk een uitlaat met een bocht in de eindpijp eronder, net als bij de 940, maar het bleek dat Volvo Nederland alleen nog voor de 960 de uitlaat voor Type II levert, dwz met de rechthoekige demper en de rechte eindpijp. De montage was geen probleem, alleen ben ik toch nog een keer terug geweest omdat de uitlaat bonkte bij hoge verkeersdrempels. Het bleek dat de bocht over de achteras iets te krap gemonteerd was, wat de dealer verholpen heeft.
Het geluid was in eerste instantie ietsje donkerder dan voorheen, maar niet echt luider of zo. Maar na korte tijd merkte ik het verschil niet meer.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik heb m'n auto sinds december 2004. Voor de APK in oktober 2004 had ie al een nieuwe Bosal uitlaat (vanaf de katalysator). De middelste pot is redelijk rap na aanschaf vervangen door een Walker, vanwege loszittende schotjes in de pot. De pot was garantie, montage eigenlijk ook, maar om alleen daarvoor naar Voorburg te rijden ...
De uitlaat is op twee plaatsen verschillende keren nog eens aangedraaid, omdat ie lekte (overgang Bosal/Walker) en maar niet dicht wilde. In de achterste pot is in Gemert een schroef gedraaid, omdat er al een gaatje in zat. En eigenlijk steekt de uitlaat te ver uit aan de achterkant.
De volgende keer wordt het dus of Volvo of RVS.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waarom laten jullie er dan Bosal of andere merken onder zetten om er daarna achter te komen dat het 'troep"is ??
Aldoende leert men???
Groeten van Slurpje
( Die nog zo,n org. uilaat heeft dat deze onder de achteras door loopt i.p.v er met een bocht overheen te gaan .)

- V700 register
- Nieuw lid
-
Da's net mijn idee, Henk en qua prijs zal het elkaar niet veel ontlopen denk ik.Mijn buis van kat tot bumper was meen ik 140 euro (toen nog) en alles orgineel Volvo, met beugels en alles.hdalhuisen schreef : Wytze die bied hier voor een paar centen org. uitlaten aan voor Volvo
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is de uitlaat echt gasdicht nu en was de prijs in overeenstemming met het gebodene? Deze vraag lijkt mij iets belangrijker dan een eventueel geluid wat voorheen anders klonk. Want was het geluid van de uitlaat voorheen wel in orde?
- V700 register
- Nieuw lid
-
De prijs van de Walker bedroeg 134Euro, ik krijg echter 50% korting bij die zaak. Ik kan mij niet voorstellen dat je een originele Volvo uitlaat vanaf de kat hebt voor 140 euro voor de 6 cilinder. Ik zie dat bij Wagner und Guenther de voorste demper 180Euro en de achterste 205Euro kost. Zo te zien aan het stocknummer dat W&G opgeeft gaat het ook om een Walker. Deze vermeldt 16840, precies het stocknummer van de Walker die ik heb gekocht....
Trouwens, ik merk helemaal niet dat de pijpwanddikte van en Bosal en Walker >dun< is. In tegendeel. Ik meet 2,3mm. Pijp diamater is ook zoals origineel (en dat zijn joekels bij de B6304F En ik heb een keer een nieuwe Bosal doorgeslepen omdat ik de binnenste geperforeerde pijp nodig had om mijn eigen dempertje te maken. Een Bosal heeft dubbelwandige plaat. Wat is nou mis met kwaliteit van deze merken?? Ik zie het niet. Zeg het maar. Voorlopig laat ik die lichte brom maar zitten, ik heb geen zijn om het verschil met origineel uit te proberen dat vind ik zonde van het geld en misschien is er geen verschil meer met die nieuwe wijziging..
Robert
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Begin 90er jaren leefde ik nog onder de waan, dat automonteur zijn iets voor mij was. Ik kwam dus wel eens bij leveranciers. Alle uitlaten werden toen standaard tegen 50% korting aangeboden aan autobedrijven. Vandaar ook dat je nog wel eens ziet/zag dat montage van de uitlaat gratis is/was. Die wordt namelijk betaald uit die 50% korting die niet doorberekend wordt aan de klant.robertm schreef : De prijs van de Walker bedroeg 134Euro, ik krijg echter 50% korting bij die zaak.
Je hebt dus niet meer of minder gekregen, dan de gemiddelde autohandelaar/monteur zou krijgen.
Groetjes
Mathy