940 se verbruikt veel en dan bedoel ik veeeeel benzine !!!!!
- Ad Honcoop
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Daardoor meet die sensor veel zuurstof in de uitlaatgassen, denkt dat de motor te arm loopt, geeft dat signaal aan de computer door, die vervolgens extra brandstof inspuit.
Gevolg: je zult met een extreem rijk mengsel rijden, dat dus niet goed verbrand, en veel teveel brandstof kost. Begin dus in ieder geval met dat lek te dichten, desnoods provisorisch, en meet daarna eens opnieuw.
Die zwarte rook uit de uitlaat die je beschrijft bevalt me niet erg, dat kon er weleens op wijzen dat er meer aan de hand is dan alleen dat lekje, maar het is erg lastig oordelen zo. Daarom ook: niet direct teveel geld uitgeven aan dat lek, voordat je het hele plaatje kent. Eerst maar eens dichtkleien met een bandage, gun gum of zoiets.
Heb je wat meer gegevens? Wat is bijvoorbeeld het daadwerkelijke verbruik? Hoe hoog is het stationair toerental? Is dat stabiel, of wisselt dat? Loopt hij op toeren wel netjes? Etc...
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Is dat niet het gevolg van het veel te rijk lopen? Deels onverbrande benzine levert zwarte rook op toch?Willem van Strik lidnr 328 schreef : Die zwarte rook uit de uitlaat die je beschrijft bevalt me niet erg, dat kon er weleens op wijzen dat er meer aan de hand is dan alleen dat lekje, maar het is erg lastig oordelen zo.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Maar aangezien ik niet kan zien hoeveel zwarte rook dat is, hoe zwart, en hoe groot dat "kleine" lekje is ben ik liever wat voorzichtig.
Vandaar mijn advies om eerst dat gat provisorisch te dichten, en dan te kijken of een en ander weer goed komt. Als dat het geval is, dan is het tijd om de lekkage definitief te verhelpen door een nieuwe vlampijp.
Overigens, bedenk ik me nu, dat het goed mogelijk is dat dat rijke lopen de dood van de katalysator betekent (dichtsmelten door ontbranding in de kat). Dat zou nog een aardige kostenpost opleveren dan.
- Ad Honcoop
- Nieuw lid
-
groetjes Ad van petra
- Ad Honcoop
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
toch nog een aantal andere pointers die je kan checken:
- lekkende brandstofdrukregelaar? als dit het geval is staat er altijd 5bar druk op de injectoren terwijl het 3 bar hoort te zijn. Bij dezelfde inspuittijden wordt er dan dus te veel brandstof ingespoten.
- ECU-tempsensor kapot? als deze bij de ECU de indruk wekt dat het blok nooit warm wordt >> altijd startverrijking. dat hoort uiteraard niet zo.
- thermostaat van de motor kapot? Motor altijd veel te koel? ook dan veel te rijk mengsel want de ECU denkt dat het blok nog koud is.
- kijk ook eens naar je luchtfilter, als deze echt smerig is kan het blok niet goed ademen.

- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
als je er lang mee door blijft rijden zal de kat dicht smelten! en de auto nauwelijks nog vooruit te branden zijn. Dure gevolgschade.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is een waarde die de 2.3 motor nooit zou kunnen verwerken, dan kan je beter gaan luisteren naar klots geluiden in je cillinders, dan naar getik van je injectors.
Mijn conclusie is dat ie ergens tussen motor en tank een aanzienlijke lekkage heeft.
Stinkt de auto niet naar benzine ?
Mijn 2e hobby buiten de volvo's om ,is het rijdend houden van een oude klassieke GVB stadsbus uit 68, deze heeft een 6 cilinder 12 liter diesel motor, en deze heeft een verbruik van 1 op 3.
Dit dus even ter vergelijking, dan is het onmogelijk dat een 2,3 motortje een verbruik van 1,6 liter per kilometer heeft.
Deze 1,6 liter per kilometer gaat dus nooit door de motor heen, en moet dus ergens anders verdwijnen.

Gr Bart.