940 se verbruikt veel en dan bedoel ik veeeeel benzine !!!!!

• Ad Honcoop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2008 22:31 #1063627 door Ad Honcoop
940 SE  verbruikt veel en dan bedoel ik veeeeeel benzine!!!!!! en het kan niet zo zijn dat met carnaval voor de deur hij meer drinkt als ik! nou is mijn motorkap aan de binnenkant helemaal zwart geroet en uit de uitlaat. komt ook zwarte rook nu. zit er wel een klein lekje tussen de turbo en en de uitlaat pijp waar de lambdasonde in zit. maar kan dat de oorzaak zijn van zijn grote dorst? en het niet lekker stationair lopen. of moet het iets anders zijn?  groetjes Ad Honcoop lidnr 719

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2008 23:58 #1189654 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Kan
Dat lekje dat je beschrijft is in ieder geval een belangrijk begin. Het kan de zwarte troep onder de motorkap (uitlaatgassen) verklaren, en je lambda-sensor krijgt een mengsel langs waar verse lucht aan toegevoegd is.
Daardoor meet die sensor veel zuurstof in de uitlaatgassen, denkt dat de motor te arm loopt, geeft dat signaal aan de computer door, die vervolgens extra brandstof inspuit.
Gevolg: je zult met een extreem rijk mengsel rijden, dat dus niet goed verbrand, en veel teveel brandstof kost. Begin dus in ieder geval met dat lek te dichten, desnoods provisorisch, en meet daarna eens opnieuw.
Die zwarte rook uit de uitlaat die je beschrijft bevalt me niet erg, dat kon er weleens op wijzen dat er meer aan de hand is dan alleen dat lekje, maar het is erg lastig oordelen zo. Daarom ook: niet direct teveel geld uitgeven aan dat lek, voordat je het hele plaatje kent. Eerst maar eens dichtkleien met een bandage, gun gum of zoiets.
Heb je wat meer gegevens? Wat is bijvoorbeeld het daadwerkelijke verbruik? Hoe hoog is het stationair toerental? Is dat stabiel, of wisselt dat? Loopt hij op toeren wel netjes? Etc...

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2008 10:06 #1189670 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic zwarte rook...

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Die zwarte rook uit de uitlaat die je beschrijft bevalt me niet erg, dat kon er weleens op wijzen dat er meer aan de hand is dan alleen dat lekje, maar het is erg lastig oordelen zo.

Is dat niet het gevolg van het veel te rijk lopen? Deels onverbrande benzine levert zwarte rook op toch?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2008 12:41 #1189678 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja
In principe klopt dat wel ja.
Maar aangezien ik niet kan zien hoeveel zwarte rook dat is, hoe zwart, en hoe groot dat "kleine" lekje is ben ik liever wat voorzichtig.
Vandaar mijn advies om eerst dat gat provisorisch te dichten, en dan te kijken of een en ander weer goed komt. Als dat het geval is, dan is het tijd om de lekkage definitief te verhelpen door een nieuwe vlampijp.
Overigens, bedenk ik me nu, dat het goed mogelijk is dat dat rijke lopen de dood van de katalysator betekent (dichtsmelten door ontbranding in de kat). Dat zou nog een aardige kostenpost opleveren dan.

• Ad Honcoop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2008 21:27 #1189721 door Ad Honcoop
Beantwoord door Ad Honcoop in topic veeeeeeeeel benzine
hoy Willem even wat antwoorden HIJ!! en hij is een 940 SE estate uit 1992 347000 km gelopen. loopt niet rustig stationair tussen de 500/900 toeren en het is net of er een pakking kapot is tussen de wat julie de vlampijp noemen en het roestige gedeelte van de turbo .maar daar zit geen pakking tussen volgens de volvo dealer hier in breda. en tussen de turbo en het uitlaat spruitstuk zit ook geen pakking.en volgens mij hoeft er niet perse een kat onder te zitten oja het verbruik is soms 30l op 50 km!
groetjes Ad van petra

• Ad Honcoop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2008 21:53 #1189727 door Ad Honcoop
Beantwoord door Ad Honcoop in topic ik wilde een foto van de
ik wilde een foto van de vlampijp en de turbo in voegen maar dat lukt niet helemaal

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2008 22:30 #1189734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat klopt voor zover de
dat klopt voor zover de auto een '90+ uitlaatspruitstuk heeft en een Mitsubishi turbo, er hoort geen pakking tussen downpipe en turbo-huis (want conische passing) er zit trouwens ook geen pakking tussen turbo en spruitstuk, ook deze 2 hebben onderling een speciaal soort passing welke dat overbodig maakt. Maar het is wel essentieel dat alle passingen aan de uitlaatkant van de motor lekvrij zijn. Anders kan immers de de lambdasonde nooit exact meten en krijgt de ECU valse info.
toch nog een aantal andere pointers die je kan checken:
- lekkende brandstofdrukregelaar? als dit het geval is staat er altijd 5bar druk op de injectoren terwijl het 3 bar hoort te zijn. Bij dezelfde inspuittijden wordt er dan dus te veel brandstof ingespoten.
- ECU-tempsensor kapot? als deze bij de ECU de indruk wekt dat het blok nooit warm wordt >> altijd startverrijking. dat hoort uiteraard niet zo.
- thermostaat van de motor kapot? Motor altijd veel te koel? ook dan veel te rijk mengsel want de ECU denkt dat het blok nog koud is.
- kijk ook eens naar je luchtfilter, als deze echt smerig is kan het blok niet goed ademen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2008 23:23 #1189745 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 30 liter op 50km
Is inderdaad aan de hoge kant. Veel te hoog, tenzij je dik boven de 200km/u rijdt. Nog niet in het lijstje: openstaande/slechte injectoren? Luister eens met een schroevendraaier tegen je oor en houdt de schroevendraaier dan tegen een verstuiver. Deze moet lekker luid tikken. Als dat niet het geval is kan deze in jouw geval misschien blijven hangen/open staan, hoewel hij dan slecht staitonair zou moeten lopen lijkt mij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2008 23:59 #1189746 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog even dit: het rijden
nog even dit: het rijden met veel te rijk mengsel is bijzonder slecht voor je katalysator... het zou mij niks verbazen als deze gloiend heet onder de auto hangt tijdens het rijden.
als je er lang mee door blijft rijden zal de kat dicht smelten! en de auto nauwelijks nog vooruit te branden zijn. Dure gevolgschade.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 01:48 #1189752 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je moet ergens een lek hebben, kan niet anders.
Als het verbruik werkelijk 30 liter op 50 kilometer is, dan zou die 1,6 liter brandstof per kilometer verbruiken.
Dat is een waarde die de 2.3 motor nooit zou kunnen verwerken, dan kan je beter gaan luisteren naar klots geluiden in je cillinders, dan naar getik van je injectors.
Mijn conclusie is dat ie ergens tussen motor en tank een aanzienlijke lekkage heeft.
Stinkt de auto niet naar benzine ?
Mijn 2e hobby buiten de volvo's om ,is het rijdend houden van een oude klassieke GVB stadsbus uit 68, deze heeft een 6 cilinder 12 liter diesel motor, en deze heeft een verbruik van 1 op 3.
Dit dus even ter vergelijking, dan is het onmogelijk dat een 2,3 motortje een verbruik van 1,6 liter per kilometer heeft.
Deze 1,6 liter per kilometer gaat dus nooit door de motor heen, en moet dus ergens anders verdwijnen. 

Gr Bart.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC