Welke motorolie in een 960?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2008 21:11 #1189636 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Door
de auto fabrikanten Jeroen.

( de auto fabrikanten en Oliemij zijn wel altijd samen bezig voor juiste type olie bij juiste type motor)
 Nieuwe motoren staan al heel lang proef te draaien om juiste type olie te bepalen.
Maar stop er maar in en je zult zelf horen hoe mooi de kleppen tikken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2008 22:28 #1189648 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Minerale olie

960 estate 1996 schreef : Minerale olie wordt sterk afgeraden bij motoren met hydraulische klepstoters.
Dan weet je zeker dat de kleppen tikken bij koude start.
Ik blijf bij 1/2 synth. 10W40.
Perfect en geen getik.
(Frits die helaas de Shell- Texaco boeken nu niet kan vinden) 

Geldt dit ook voor de 4 cilindermotoren met hydraulische klepstoters? Bv. B204GT en B234F?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2008 22:36 #1189650 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ja geldt voor alle motoren met hydraulische klepstoters.

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2008 08:54 #1189666 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic Full syntheet?
Maar naar ik uit praktijkervaringen hoor heb je na het overstappen naar volledig synthetische olie kans op het lekken van diverse oliekeerringen.
Is er iemand die er meer van weet?
Groeten.Hedwig

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2008 12:25 #1189675 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zoals Web al stelde
Zoals Web hieronder al stelde: ja, volsyntheet reinigt beter, en daardoor wordt ook vuil verwijderd dat de wat zwakkere afdichtingen nog in leven hield.
Het gevolg daarvan kan inderdaad zijn, dat de afdichtingen gaan zweten: dat is dan een duidelijk teken dat die afdichtingen om te beginnen niet in de staat waarin waarin ze behoren te zijn. Oftewel, je wordt harder met de neus op noodzakelijk onderhoud gedrukt, maar bij een goed onderhouden motor zal er geen enkel probleem zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2008 21:31 #1190673 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie
Ahum... nu krijg ik het toch wel een beetje warm als ik dat zo allemaal lees.. bij de laatste sleuteldag is er in mijn 740 een volsyntheet in gegaan 0w40.. omdat het gastbedrijf niets anders had. Ik denk dat ik dat er nu maar weer uit ga halen nu ik nog een mooi kurkdroog blok heb. Wel jammer van die 75 euris....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2008 22:13 #1190680 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zitten blijven
nee joh lekker laten zitten!
 en bij de  eerste beurt weer vervangen.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2008 11:27 #1190727 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Sceptisch
Rudiger, je zult je vast herinneren dat ik al tijdens de sleuteldag sceptisch was. De man achter de balie waarmee we discussieerden, vertelde ook, dat Schaap in eerste instantie dezelfde twijfels had, en dat ze het specifiek voor de oudere motoren nog eens nagevraagd hadden.
Volgens hun aangeven en ervaring kan het geen kwaad, wel raad ik je aan om wat zorgvuldiger het oliepeil in de gaten te houden (wel bijvullen met volsyntheet!) en de eerstvolgende oliewissel wat sneller te doen dan volgens de voorschriften zou moeten. Zeg 10.000 km in plaats van de normale 15.000. Haal je dat niet in een jaar, dan uiteraard volgend jaar weer verversen.
Je hebt een (kleine) kans op wat extra lekkage, al weet ik niet of je die seal-conditioner toevoeging nog hebt gebruikt (dat kan dat effect wat verminderen), vandaar het peil even extra in de gaten houden. Ik zie geen enkele noodzaak om de olie gelijk te verversen, daarvoor waren de antwoorden van Schaap te duidelijk doordacht en positief.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2008 13:51 #1190741 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OLie

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Rudiger, je zult je vast herinneren dat ik al tijdens de sleuteldag sceptisch was. De man achter de balie waarmee we discussieerden, vertelde ook, dat Schaap in eerste instantie dezelfde twijfels had, en dat ze het specifiek voor de oudere motoren nog eens nagevraagd hadden.

Hallo Willem ,
Ja dat weet ik nog, dat je sceptisch was, vandaar, staat ook bij de terugblik sleuteldag Emmeloord. In ieder geval met mijn vorige olie heb ik 10.000 km gereden, nooit bijgevuld en er was slechts 1/2 litertje weg. Oliepeil stond in het midden tussen MIN/MAX. Dus ja dat wil ik graag zo houden natuurlijk. Ik heb de Volvo nu 8 maanden en heb circa 13000 km gereden. dus over maximaal een half jaartje is het dan weer tijd voor een oliewissel. Het plan is om dit jaat wel met de auto op vakantie gaan en het liefst met het bootje erachter en dan zal het nog sneller gaan. Maar ja dan moet EERST die storing <a href="/node/15063">&lt;klik&gt;</a> eens opgelost zijn...

Bedankt voor de reacties zowel hier als via pb !

GRoet Rudiger

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC