Welke motorolie in een 960?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2008 18:38 #1063609 door V700 register
Welke motorolie in een 960? is gemaakt door V700 register
Dag allemaal,
Binnenkort ga ik op de sleuteldag de olie verversen van onze 960. Welke olie kan ik het beste gebruiken voor dit blok? Ik las dat iemand 5W40 (volledig synth) had gebruikt en dat het blok er hoorbaar soepeler en rustiger van gaat lopen.
Wat gebruiken jullie en klopt het bovenstaande ook?
Groet Rik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2008 18:43 #1189558 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 5W40
Op advies van Co heb ik Emperol gebruikt, Kroon olie, 6 liter gaat er in een B6254F.
Maar op deze wijze kun je op een sleuteldag geen olie verversen want dat moet je terplaatse kopen en zeker niet zelf meenemen!
Overigens kun je het gastbedrijf wel enkele euro's geven per liter omdat je je eigen olie meeneemt. Gewoon even overleggen, eventueel samen met uw regio-coordinator.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2008 20:01 #1189564 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In de olie?
Ik was ook niet van plan om olie mee te nemen. Die wil ik daar dan aanschaffen, zo lees ik dat dat ook moet in de statuten en reglementen . Ik neem aan dat er een breed scala aan olie is? Maar als ik (smeer) geld aan het gastbedrijf betaal dan kan ik wel weer mijn eigen olie meenemen? Dat wordt wel weer ingewikkeld voor alleen verversen, als ik weer contact moet opnemen met de regiocoordinator/gastbedrijf.
Groet,
Rik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2008 20:58 #1189567 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 10W40 1/2 synth
Laat ik nu zelf bij Texaco en Shell gewerkt hebben.
Toen de 960 uitkwam ging er 10w40 1/2 synth. in.
Stop je ernu 5w40 volsynth. in of long life olie (30.000km) dan bestaat de kans dat de motor olie gaat gebruiken.
Omdat ie dan inwendig te veel gereinigd wordt.
Ik blijf dus bij 10W40 en ververs om de 10.000km olie en filter.
Succes ermee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2008 23:01 #1189580 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te veel gereinigd
Het "te veel gereinigd" fabeltje is vooral van toepassing op zeer oude, vervuilde, versleten motoren. Een goed onderhouden 960 moet zonder enig probleem op volsyntheet kunnen lopen. Als ie daar olie van gaat gebruiken ligt dat aan het blok en niet aan de olie. Schoner is altijd beter, inwendig. En als je het verbruik te hoog vindt kun je er altijd weer dikkere rommel in doen. In zeldzame gevallen blijft ie dan toch nog wat meer verbruiken, maar dan heb je het over afdichtingen die al ernstig op hun laatste benen liepen. Mensen die dan de olie de schuld geven... tsja...
Een extra oliewissel halfsyntheet voordat je overstapt op volsyntheet kan wel verstandig zijn als je vermoedt dat er nu erg slechte prut in zit. 
En voor redblocks die toch ontworpen zijn voor de wat oudere oliesoorten heeft het sowieso weinig zin denk ik, om er volsyntheet in te kiepen. Oudere redblocks kunnen uitgedroogde seals hebben die inderdaad op hun laatste benen lopen, dus dan zou ik volsyntheet inderdaad afraden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2008 13:53 #1189610 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In een
volsynthetische olie zitten meer additieven dus reinigt echt wel beter dan 1/2 synht.
Ik zeg niet dat er geen volsynth in kan. Maar waarom ??
Is duurder en met 1/2 synth doet ie het prima.
In de garage (bij Volvo dealer) is er ook altijd 10w40 1/2 synth in gegaan.
Zelf verkocht destijds aan dealers dus ga nu niet roepen dat er toen al 5W40 volsynth in ging.
Verder moet een ieder natuurlijk zelf bepalen of er een 1/2 synth of volsynth in gaat. 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2008 15:35 #1189616 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic instructieboekje
Het instructieboekje rept eigenlijk niet eens over half of volsyntheet, maar vertelt alleen dat beide toegestaan zijn. Op een manier, dat je kunt concluderen dat ook minerale olie zou mogen.
Zelf gebruik ik Kroon volsyntheet, 10W40. Daarmee is het even tikken van de klepstoters dat hij altijd had bij een koude start helemaal verdwenen, het olieverbruik ligt op ongeveer dezelfde waarden als met de vorige olie (al is het op slechts 25000 km oordelen wat lastig: 2 wissels maar...). Bij de volgende olie gaat er beslist dezelfde olie weer in, in de ringlee faq staat tenslotte een wel heel dringend advies om liefst volsyntheet te gebruiken. Als er al extra vuil losgekomen zou zijn, dan is dat inmiddels netjes opgevangen door het oliefilter, en dat wordt netjes volgende wissel weer vervangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2008 16:15 #1189620 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het grappige is
of het verwarrende juist, is dat er niemand hier claimt dat zijn auto kapot is gegaan door de "verkeerde" olie.
 we gebruiken, binnen de marges, blijkbaar allemaal de goede soorten.
 Of zijn er ook mensen hier die zeggen: "Ik had dat en dat (raak kindercola) en dat heb ik er maar snel uit gehaald want dat beviel totaal niet..."

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2008 20:29 #1189621 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Minerale
olie wordt sterk afgeraden bij motoren met hydraulische klepstoters.
Dan weet je zeker dat de kleppen tikken bij koude start.
Ik blijf bij 1/2 synth. 10W40.
Perfect en geen getik.

(Frits die helaas de Shell- Texaco boeken nu niet kan vinden) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2008 20:39 #1189630 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic door wie

960 estate 1996 schreef : olie wordt sterk afgeraden bij motoren met hydraulische klepstoters.

door wie ?
Door de oliemaatschappij?
door Volvo? of samen
of door jou?
of is het net als een phase IV studie bij medicijnen.. dat is voor de marketing. (pillen zijn altijd nog ergens goed voor: goed voor de omzet)
Of zijn we allemaal zo braaf dat we ons  met olie ALTIJD aan de regels houden.
lijkt me niet. toch?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC