druk op injectorrail

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 21:44 #1063192 door F.P.A.M. Schmiermann
druk op injectorrail is gemaakt door F.P.A.M. Schmiermann

Na doorlezen van allerlei info over injectoren en de rail waaraan ze zitten, is me één ding nog steeds niet duidelijk. Blijft de druk van 3 bar nou wel of niet aanwezig als de auto geparkeerd staat?

De oorsprong van de vraag komt hiervandaan. Mijn Otto (LPi - LPT) heeft vanaf onze eerste kennismaking een moeizame start. Hij start altijd, maar het duurt meestal een seconde of 15 a 20 voor de motor aanslaat als hij de rit daarvoor op LPG heeft gereden. Als ik op benzine rijdt start hij steeds beter. Na twee, drie of vier ritten start hij direct. Eenmaal op LPG rijden is voldoende om weer een langzame start te hebben. Wat heb ik ondertussen gedaan: massacontacten schoongemaakt; nieuwe accu; benzinefilter vervangen; injectoren ultrasoon laten reinigen. Dat laatste loste het symptoom op van de benzinelucht uit de ventilatie openingen na iedere start. Ik heb een aantal malen gecontroleerd of er benzine lekte uit de vacuumleiding naar de drukregelaar. Nee dus. Wel was de oude vacuumslang (rubber) helemaal rot. Maar ja, na 12 jaar... Wat me verder opviel toen ik de injectoren demonteerde was dat de rail en aanvoerleiding vol met benzine stonden, maar onder atmosferische druk. Dus geen rondspuitende benzine bij mij. Is dat normaal? Werkt de drukregelaar alleen met een minimale doorstroming van benzine? Of heb ik een niet goed afsluitende drukregelaar die zorgt dat de benzinpomp even moet werken voordat weer voldoende druk opgebouwd is?

Frans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2007 15:20 #1186699 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPI de oorzaak

Volgens mij is het niet de benzineinjectoren die ervoor zorgen dat de wagen slecht start maar de LPI injectoren. Deze lekken nog wat na waardoor je spruitstuk vol komt met LPG. Het mengsel LPG en benzine, want hij start op benzine, ontsteekt er moeilijk.

Dus als je die 10 seconde start verwijder je het lpg gas en dan is je mengsel verhouding goed.

Bas

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2007 21:08 #1186728 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic Maar...

Bas, wellicht heb je gelijk, maar zit er dan zoveel gas in het systeem dat ik daar zo'n twee dagen last van houd (= vier ritten van 60km)? Ik zou verwachten dat alle LPG na 1 rit wel verdwenen zou zijn.

Frans

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2007 21:17 #1186729 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slecht starten na lpg rit

de conclusie dat het aan de lpi injectoren ligt onderschrijf ik, want ik heb ook met dit probleem geworsteld en na het vervangen van de lpi injectoren was het euvel verholpen en start de auto probleemloos. Bekend is ook dat de volvo 940 altijd even nodig heeft om aan de praat te geraken. De lpi injectoren lekken inderdaad bij slijtage door en dan loopt er restgas in de cilinder(s) en dan krijg je een mengsel van lpg/benzine wat kennelijk slecht wil ontbranden, na enige tijd starten is het gasmengsel "weggeblazen "en zal de auto starten. Het probleem wordt in de tijd alleen maar erger tot je de injectoren vervangen hebt. Deze kun je trouwens heel eenvoudig zelf monteren.

roel

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2007 16:16 #1186760 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic ok, bedankt voor de tips

Ik heb ondertussen wat rondgesurfd over het onderwerp 'lekkende lpi injectoren' en geloof dat ik die dingen maar eens moet gaan (laten) controleren. Wellicht dat ultrasoon schoonmaken dan ook al helpt (schijnt ook met gasinjectoren te kunnen c.q. nuttig te zijn..??). Ze worden dan in ieder geval goed gecontroleerd op lekken en sproeibeeld. En als (tja, als) dat helpt dan scheelt me dat weer een aardige som zakgeld. Als het niet helpt kan in ieder geval vastgesteld worden of het nodig is ze te vervangen.

Frans

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2007 19:37 #1186785 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic starten

ik heb met diverse merken ook de ervaring dat een slecht functionerende temperatuursensor op het blok, nogal eens roet in het eten gooit, en het verschijnsel lijkt op te veel- of geen brandstof.

bij mijn saab 9000 2.3i zat de draad naar deze sensor los.

startte pas na 15 seconden, en was dan enkel aan de praat te houden met licht gas geven. na een minuut lopen was t alsof er niets aan de hand was.

de losse temp sensor liet het management denken dat de motor warm was. ook bij koude start...

wellicht een puntje om ook te controleren...

groet, anthony 

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2007 20:03 #1186767 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Lpi-injectoren van Vialle

roel940 schreef :
 Deze kun je trouwens heel eenvoudig zelf monteren.

roel

Vertel eens hoe je dit dan aanpakt!

• F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2007 10:38 #1186813 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic demonteren

@Timen: ik meende in <a href=" www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=52442...2298cc628e9a0f1f0278 " target="_blank">dit draadje te lezen dat demonteren van een injector eenvoudig zou moeten zijn. Het vervangen van een passing zou dan weer wel werk zijn voor een lpg inbouwer met het juiste stuk gereedschap.

@Anthony: ik zal de temp sensor aan het 'todo' lijstje toevoegen, alhoewel ik wel moet zeggen dat na een paar ritten op benzine de auto (zolang ik op benzine blijf rijden) heel snel en goed start. Ik hoef bij wijze van spreken de contactsleutel maar aan te raken om de motor te laten starten.

Frans 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2007 11:54 #1186817 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic monteren injector

volgens mij is hier een misverstand dat je bij het vervangen de gehele zaak tot en met de uitlooppijpkes in het spruitstuk moet vervangen. mijn gasboer heeft mij verteld dat dit niet vaak voorkomt en heeft voor mij dus gewoon 4 nieuwe injectoren besteld die dusweer op de verbinding in het inlaatspruitstuk gemonteerd worden

werkwijze als volgt

stekker eraf halen  

borg (bevestiginsklem er uithalen) en injector uittrekken

centrale schroef waarmee de gaskabel in de injector geborgd wordt losnemen en de gasleiding er uittrekken

denk om de rubbertjes ( indien aanwezig) en deze eventueel indien nodig vervangen

Allles in omgekeerde volgorde weer monteren,

LET ER WEL OP DAT JE DE SLANGEN WEER OP DE JUISTE WIJZE MONTEERT EN NIET VERWISSELD DUS VOORAF EVEN MERKEN MET EEN STUKJE GEKLEURDE TAPE O.I.D.

&#160;

DAARNA STARTEN EN RIJDEN MAAR WEER

ROEL

&#160;

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2007 14:30 #1186833 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ik vind het niet zo simpel.

roel940 schreef :
volgens mij is hier een misverstand dat je bij het vervangen de gehele zaak tot en met de uitlooppijpkes in het spruitstuk moet vervangen. mijn gasboer heeft mij verteld dat dit niet vaak voorkomt en heeft voor mij dus gewoon 4 nieuwe injectoren besteld die dusweer op de verbinding in het inlaatspruitstuk gemonteerd worden

werkwijze als volgt

stekker eraf halen

De stekker er afhalen zal nog wel gaan . Daar moet je toch ook even mee uitkijken. De plaats waar ze zitten is ook al niet erg toegankelijk. Vooral no 3 is erg lastig.

borg (bevestiginsklem er uithalen) en injector uittrekken

De borgveer er uittrekken gaat nog wel, maar het weer monteren vooral als je beide O-ringen hebt vernieuwd, valt mij altijd weer zwaar tegen. Het probleem dat de borgveer in de uitsparing  op de juiste diepte komt vind ik altijd weer lastig. Daarom trek ik om de uiteinden van de veer als extra borging ook altijd  een spanbandje.

centrale schroef waarmee de gaskabel in de injector geborgd wordt losnemen en de gasleiding er uittrekken

denk om de rubbertjes ( indien aanwezig) en deze eventueel indien nodig vervangen

Allles in omgekeerde volgorde weer monteren, 

LET ER WEL OP DAT JE DE SLANGEN WEER OP DE JUISTE WIJZE MONTEERT EN NIET VERWISSELD DUS VOORAF EVEN MERKEN MET EEN STUKJE GEKLEURDE TAPE O.I.D.

&#160;

DAARNA STARTEN EN RIJDEN MAAR WEER

ROEL

&#160;

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC