Gierende V90
- Alexander Satter
-
- Nieuw lid
-
- LIFE FREE OR DIE
Minder
Meer
03-09-2009 16:49 #1245876
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic zeker
kan bij alleen bij bijgeluiden blijven dit is van het lager.
omdat het lager onder een bepaalde druk draait en slijt gaat het goed maar op het moment dat het lager ontlast wordt door verwijderen van de riem
kunnen de kogels in het lager vuil/slijtage materiaal (van de kogels afkomstig) makkelijker tussen de kogels en de glijvlakken komen.
omdat het lager meer speling krijgt hierdoor kan de keerring het ook begeven.
als het rubber van de keering nog soepel genoeg is zal het voorlopig nog bij bijgeluid blijven.
echter bij de S 80 hadden wij minder geluk.
de eigenaar had de riem laten vervangen bij een garage (geen volvo) en daar hadden ze idd de pomp ook niet vervangen.
het resultaat daar was dat de pomp is gaan lekken en dat het lager van de pomp nagenoeg helemaal kapot is gelopen waardoor de nieuwe riem beschadigde en de spanner het ook aan het begeven was.
deze was nog niet helemmal kapot en dat is de redding geweest van deze auto.
dit was binnen 2 wkn na vervanging van de riem. ong 2000 km.
na dat we het geheel vervangen hebben was de wagen (volgens zijn vrouw) stilller dan 3wkn daarvoor.

omdat het lager onder een bepaalde druk draait en slijt gaat het goed maar op het moment dat het lager ontlast wordt door verwijderen van de riem
kunnen de kogels in het lager vuil/slijtage materiaal (van de kogels afkomstig) makkelijker tussen de kogels en de glijvlakken komen.
omdat het lager meer speling krijgt hierdoor kan de keerring het ook begeven.
als het rubber van de keering nog soepel genoeg is zal het voorlopig nog bij bijgeluid blijven.
echter bij de S 80 hadden wij minder geluk.
de eigenaar had de riem laten vervangen bij een garage (geen volvo) en daar hadden ze idd de pomp ook niet vervangen.
het resultaat daar was dat de pomp is gaan lekken en dat het lager van de pomp nagenoeg helemaal kapot is gelopen waardoor de nieuwe riem beschadigde en de spanner het ook aan het begeven was.
deze was nog niet helemmal kapot en dat is de redding geweest van deze auto.
dit was binnen 2 wkn na vervanging van de riem. ong 2000 km.
na dat we het geheel vervangen hebben was de wagen (volgens zijn vrouw) stilller dan 3wkn daarvoor.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2012 23:44 #1363264
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vervolg
na jaren met dit getrompetter doorgereden te hebben is vorige week volgens de juiste onderhoudsinterval de distributieriem vervangen en heb ik er op aangedrongen ook de waterpomp en alle poulies te vervangen. Het geluid leek weg. Ik zeg leek... Want vandaag hoorde ik het weer (tijdens 'belastend' gasgeven). Het geluid is echter wel verdwenen als ik de airco (die het weer doet) op heel koud zet. Zou het dan toch de aircopomp zijn? (die als hij onbelast is toetert en anders niet)
Wie heeft er nog een suggestie?
Luchtfilterhuis: stel dat dat het is, kan ik gewoon een rondje rijden zonder filter om te testen of gaat dat mis?
Wie heeft er nog een suggestie?
Luchtfilterhuis: stel dat dat het is, kan ik gewoon een rondje rijden zonder filter om te testen of gaat dat mis?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2012 10:13 #1363277
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou ik niet doen
Filterelement eruit halen, bedoel je? Zou ik niet doen. Een klein stukje troep aanzuigen en je luchtmassameter is naar de eeuwige jachtvelden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2012 12:04 #1363285
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok
ok thanks
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2012 12:17 #1363288
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic test
Is toch eenvoudig te testen door de airco uit te zetten en kijken of het geluid weg blijft?mbroeren schreef : Zou het dan toch de aircopomp zijn? (die als hij onbelast is toetert en anders niet)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2012 12:22 #1363289
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uit=aan
uit = soms trompetteren
aan = trompetteren weg (en soms weer terug maar dat kan zijn omdat de pomp uitslaat - zal hem eens een tijd op de voorruit houden)
Dus als het de airco is, dan maakt hij indien belast geen geluid vandaar mijn twijfel
aan = trompetteren weg (en soms weer terug maar dat kan zijn omdat de pomp uitslaat - zal hem eens een tijd op de voorruit houden)
Dus als het de airco is, dan maakt hij indien belast geen geluid vandaar mijn twijfel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2012 12:32 #1363291
door V700 register
Is het alleen wanneer je rijdt of ook bij gasgeven in stilstand? In het laatste geval kun je het met de motorkap open testen: Airco aanzetten, wachten tot de pomp aanslaat, gas geven en vasthouden, wachten tot de pomp afslaat. Als hij dan gaat gieren weet je het.
Beantwoord door V700 register in topic Magneetkoppeling?
Misschien is het dan het lager in de magneetkoppeling. De poelie draait n.l. vrij wanneer de aircopomp stilstaat, zie de uitleg op <a href="/node/37807" target="_blank">deze</a> pagina (op de riem/poelie na is het bij een V90 hetzelfde).mbroeren schreef : Dus als het de airco is, dan maakt hij indien belast geen geluid vandaar mijn twijfel
Is het alleen wanneer je rijdt of ook bij gasgeven in stilstand? In het laatste geval kun je het met de motorkap open testen: Airco aanzetten, wachten tot de pomp aanslaat, gas geven en vasthouden, wachten tot de pomp afslaat. Als hij dan gaat gieren weet je het.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2012 19:48 #1363338
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic testen
ik zal het eens testen wat je oppert. Het is tot nu toe alleen bij belast gasgeven (dus tijdens iets meer dan mietig gasgeven tijdens rijden of met de rem in D en dan wat gasgeven. Automaat verdenk ik niet omdat ik het ook hoor als hij in de lockup zit)
Moderators: Jerry Stam