740 gl blijft 'doorpruttelen'

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-12-2007 21:41 #1186936 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Derk,  De volvo

Hallo Derk, 


De volvo heet idd een automatische choke . Ik ga eerst checken of klep 'klikt' met accupolen. Ik heb na wat rond bellen inmiddels al geleerd dat systeempje moeilijk aan te schaffen is. Diverse sloperijen gebeld en aanbieders op internet willen (uiteraard) apparaat niet los verkopen (hebben dan een incomplete motor / carbarateur). Mocht klep niet werken wordt het nog een ware zoektocht. Eerst maar even kerst vieren en dan weer aan de haal. Fijne kerstdagen en uiteraard laat ik even weten hoe ik ben gevaren.


Richard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-12-2007 00:03 #1187011 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Andere auto, zelfde carburateur?

Hallo Richard


De carburateurs die Volvo gebruikt heeft, zijn (waarschijnlijk) ook door andere fabrikanten gebruikt.  Misschien ook van auto's die (in onze contreien) meer verkocht zijn dan onze Volvo's. Die zijn dan op meer sloperijen te vinden.  Zoek je dan nog een grotere sloperij, waar je nog bij auto's kunt die los op het terrein staan ...  Met een beetje geluk hoef je dan van te voren niet te vertellen wat je zoekt.  Als ze weten dat je een bepaald onderdeel nodig hebt/al langer zoekt, is dat vaak niet goed voor de prijs.  En de niet-gespecialiseerde sloop herkent de onderdelen die ze verkopen niet altijd, weten dan dus niet of een onderdeel veel geld waard is of weinig. Neem je dan nog wat afdekkapjes, een relaistje en dat soort kleine "rommel" mee, dan komt daar misschien nog wel een heel leuk prijsje uit.


Groetjes


Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-12-2007 09:32 #1187025 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Golf?
Had Co niet al geopperd dat de Golf carburateur dezelfde was?
Wellicht kun je Co (nvliet) even mailen of dat zo is, golfjes staan er zat op de sloop........helaas meestal wel zonder blok.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-12-2007 23:30 #1187068 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je zal, zover ik weet, op

Je zal, zover ik weet, op zoek moeten gaan naar een Pierburg 2B5 of 2B7 carburateur.


Die hebben inderdaad o.a. op VW blokken gezeten. Ik geloof dat het alleen op de "grotere" blokken was (1900cc en groter?).


De ingang van de brandstofslang zit bij die modellen aan de linkerkant ipv de rechter. Voor de rest is het redelijk gelijk, zover ik kon zien (kwam eens een foto tegen van zo'n carburateur op Marktplaats).


 Heb het geluk dat ik een compleet B230K blok met carburateur (en lage km stand) in m'n schuur op voorraad heb staan en als het nodig is daar alle carburateur onderdelen van kan gebruiken. En bij een kop-revisie (ivm LPG) kan ik het complete blok met kop vervangen.


 edit:


Hier een link met plaatjes en info over de carburateurs op de VW modellen :)


<a href=" www.ruddies.business.t-online.de/VergAnwend.htm "> www.ruddies.business.t-online.de/VergAnwend.htm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2008 17:45 #1194735 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klep klikt wel
Het is een tijdje geleden maar eindelijk heb ik apparataat getest en klep klikt inderdaad met stroom direct vanuit de accu. Ik twijfel nu alleen want het lijkt me niet goed om strooom continu vanuit de accu erop te zetten. Ik dacht om misschien vanuit de aansteker te tappen omdat die uitgaat met contact en met zekeringen werkt. Is dit mogelijk of verzin ik nu hele rare dingen?
 Vr. gr.
Richard.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2008 18:46 #1194742 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motorkabelboom...
Ha Richard,
Ook ik heb veel problemen gehad met mijn 740 GL B230K met Pierburg 2B7, modeljaar 1987.
Zo ongeveer ALLE componenten, rubberen slangetjes, klepjes, etc. heb ik vervangen. De chokeverwarmingsdraad hangt nu bewust los en dan blijft het stationaire toerental langere tijd op niveau.
Uit diverse hoeken heb ik gehoord dat de motorkabelboom een zeer verdacht onderdeel is: in de ommanteling gaat de isolatie van de draden door inwerking van olie en water en tijd verpulveren. Om die reden heb ik een (dure!) motorkabelboom aangeschaft, die ik vanaf april dit jaar ga aanbrengen in plaats van de oude. Dat is wel wat "plukwerk", maar ik wil daarvan leren en ook hier op de site mijn ervaringen en bevindingen gaan optekenen.
Wellicht is die kabelboom bij jou ook de boosdoener!
Groeten,
Lieme Huib

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2008 08:23 #1194855 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doorlussen
Dag Richard,

Als ik het goed begrijp, werkt de klep wel, maar functioneert hij niet zoals dat zou moeten.
Vraag: als je het contact aan zet, meet je dan spanning tussen de beide polen van de stekker die naar de klep gaat?
Ik verwacht het niet gezien je verhaal. Ik heb dit probleem ook aan de hand gehad. Ik heb daar ook al een eerder topic aan gewijd, ik weet de titel niet meer, maar als je zoekt op 'elektromagnetische vacuümklep' of een van beide woorden dan vind je het wel.
Waar het op neerkwam, is het volgende: aan de bewuste klep zitten twee draden: een blauwe en een rood-blauwe. De blauwe draad zou volgens de schema's van Kluwer en Haynes zijn aangesloten op de derde aansluiting van zekering nr 13 (13/3). De rood-blauwe draad gaat naar de ontstekingseenheid. Deze bepaalt wanneer de verbinding wordt verbroken. Hier zal waarschijnlijk niets mee aan de hand zijn. Begin eens met de zekering/relaiseenheid eruit te halen. Dit is vrij makkelijk te doen.

Verwijder de hele asbak (bak + houder)
Trek de aansteker eruit. Voorop het aanstekergat zit een plaatsje met het 'gat' dat je er zo af kan trekken. Dan zie je twee schroeven. Schroef deze los. Nu kan je het hele element 'het bakje' eruit halen.
De zekering/relaisunit is wit en kan je door een of twee lipjes weg te duwen heel makkelijk eruit halen. Als je hem omdraait dan zie je onder andere de verschillende aansluitingen voor de zekeringen. Kijk nu eens bij 13:3. Waarschijnlijk zit daar helemaal geen draad. Dat komt omdat die bewuste blauwe draad gaat naar aansluiting 4 van het relais met een groene kap (als je het relais losneemt pin 87 of 87b): het relais dat bij inspuitingsmotoren voor de in/uitschakeling van de brandstofpomp dient: relais 'E' uit de afbeelding www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/6349 .
Je kunt nu twee dingen doen: onderzoeken of het relais goed functioneert en bij het tegendeel een ander relais kopen óf mbv van een kabelschoentje en een draad een verbinding maken van zekering 13:3 naar de blauwe draad. Dan zou alles weer moeten functioneren zoals het hoort en ook bedoeld is.

Gr.

Derk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2008 15:01 #1195229 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nadieselen (tijd van pruttelen is geweest)
Hallo Derk en Lieme,
Wat betreft de draadboom, dat lijkt me altijd een goede reparatie en het kan nooit kwaad. Ik kan me voorstellen dat met de tijd alles gaat verpulveren. In ieder geval heel veel succes met het vervangen van de draadboom, zelf stel ik die nog wel even uit.
Relais E en zekering 13: Ik had het niet verwacht met met het oude en nieuwe verhaal van Derk erbij begin ik bijna een vacuumklep-expert te worden. Ik had de zekering 13 gevonden via het volvoboekje en in ieder geval gecheckt of zekering nog goed was, helaas was dat inderdaad het geval. Nu begrijp ik dat vacuumklep ook nog aangestuurd wordt door relais en dat is hoogstwwarschijnlijk de oorzaak van het feit dat er geen spanning staat op de vaccumklep. Ik heb de blauwe draad gevonden maar door het heerlijke paasweer (mijn benen zijn nat en bevroren door buiten de auto te hangen) ben ik even gestopt. De blauwe draad heb ik nog niet helemaal gecheckt maar mocht die goed aangesloten zijn, dan ga ik eerst de boel doorlussen (relais E en zekering 13). Volgens mij moet het dan idd werken. Na de pasen evt. op zoek naar een nieuw relais, mocht die kapot zijn. Mijn complimenten Derk voor de uitleg, je hebt van een leek een 'expert' gemaakt!
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen en fijne dagen!
Groet Richard.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD