gebroken distributieriem

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2007 20:06 #1184496 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cillinderkop

Mijn ervaring is dat ze vaak een cillinderkop niet los verkopen omdat ze dan voorderest niks meer aan het blok hebben.Vaak zit er dan ook maar een heel klein prijs verschil tussen.


Maar inderdaad, de afdrukken zijn wel goed te zien maar ik denk ook dat ze niet schadelijk zijn.Alleen heel goed alle losse stukjes eruit zuigen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2007 21:52 #1185418 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor alle

Bedankt voor alle reacties. Inmiddels is het probleem opgelost en ik zal bij deze hierover rapport uitbrengen.


Het bleek dat de balansriem kapot was gegaan, die vervolgens de distributieriem heeft gemold. Nog enig wikken en wegen over zelf doen of iemand anders uitnodigen heb ik iemand anders ingeschakeld. Harde wind en regen nodigde niet uit om voor de deur te sleutelen.


Er bleken 14 van de 16 kleppen krom te zijn. De risico's dat de klepgeleiding ook haarscheurtjes zouden hebben hebben er toe geleid dat we er een ruilkop is opgehaald. Die is helemaal schoongemaakt en gecontroleerd. Bovendien zijn alle kleppen nog eens goed nagelopen en wat bijgeslepen.


Vervolgens zijn de beide snaren plus alle steunwielen en spanners vernieuwd inclusief de nodige bijbehorende lagers. Nieuwe pakkingen plus ringen en de nodige andere peifjes en palletjes.


4 nieuwe bougies plus nieuwe V-snaren.


Totale kosten € 1750,- plus € 80,- voor het vervoer naar de werkplaats.


Een lege beurs maar een auto die echt weer loopt als een zonnetje. Veel geld ja heel veel, maar ach iik had die auto gekocht voor  € 500,- en heb er nog steeds geen spijt van. De kilometerteller heb ik indertijd ook vervangen plus de uitlaat van voor naar achter. De remmen zijn nagelopen. Twee nieuwe banden er op. Oh ja dat was ik nog vergeten op de lange afstand Vaals Leiden 100 tot 120 km per uur draait hij 1 op 10,5. Hij is oud maar steengoed.


Ik hoop dat ik tot de volgende APK, dan ben ik dik tevreden.


Groeten


Ben Volvo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2007 17:29 #1185471 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Veel rijplezier!

Dat is goed nieuws! (ik wist het al wel van je PB)


Dit bevestigd voor mij nogmaals dat ik een goede keuze heb gemaakt door de balansasriem weg te laten bij het vervangen van mijn distributie. 50% minder kans op een stel kromme kleppen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2007 09:54 #1185685 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic OF

Of je doet 't gewoon goed...


De enige gevallen van
kleppenschade bij de 16V's die hier afgelopen jaren zijn gemeld, betrof
telkens ofwel te laat vervangen van de riem, ofwel het niet tegelijk
vervangen van voorscghreven overige onderdelen. Tja, als je je niet aan
het onderhoudschema houdt, dan kan er wel eens wat vaker iets misgaan.


Oftewel:
distributieriem staat niet alleen. ALTIJD ook de spanners, de bouten
van de spanners, en bij een 16V de andere riem en de bout van de
oliepomp meenemen!


Het weglaten van de balansas-riem bekoop je
ongetwijfeld met een onrustiger loop, en mogelijk met extra slijtage:
de 16V is ontworpen MET dat ding en dus zal hij het nooit perfect doen
zonder. Als dat mogelijk was, had Volvo dat dure ding er echt niet
ingebouwd.


Voor een racer, waar elke PK telt, comfort absoluut
niet, en levensduur niet meer dan een enkele race, ja, daar kan je 'm
wel weglaten. Voor je daagse auto, waar je gewoon comfortabel in wilt
rijden tegen aanvaardbare kosten, niet. Voor mij zou het ontbreken van
de riem bij jouw 740 ook een reden zijn om 'm te laten staan, als ik al
op zoek was.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD