gebroken distributieriem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2007 14:00 #1062793 door V700 register
gebroken distributieriem is gemaakt door V700 register

Wie kan mij uit de brand helpen met kennis en ervaring?

Gister rijd ik met mijn auto weg en na ongeveer 20 mtr slaat de moter af. Ik kan hem met wat moeite aan de kant van de weg zetten. Starten geeft een huilend geluid van een startmotor die wel draait maar de motor niet meeneemt.

De Wegenwacht gebeld en ja, de distributieriem is kapot, zijn kapot, want er zitten er volgens mij twee in.

De Wegenwacht zegt dat het probleem wel wat groter zal kunnen zijn omdat de mogelijkheid bestaat dat door het niet meer op tijd en goede draaien van de nokkenassen er schade kan zijn opgetreden aan de kleppen en/of aan een of meer cylinders.

Mijn verweer was, het is een oude auto met een oude motor en die mototren werden wat ruimer gedimentioneerd het kan best meevallen.

Vervolgens heb ik een Volvodealer gebeld en het eerste dat ik te horen krijg is, dat de schade wel groter kan zijn. Bij mijn verweer krijg ik als antwoord dat alleen de jongens in de werkplaats dat kunnen weten en zeggen nadat ze de auto hebben opengemaakt. Ik zou dat ook zeggen wanneer ik in een geragebedrijf zou werken, handel is handel en je wilt de klant geen fouten dingen voorhouden en ook niets voorspeigelen dus je gaat van het ergste uit.

Maar als particulier in een oude auto rijdend wil ik graag een echt eerlijk onafhankelijk antwoord.

Is er kans op schade of is de motor inderdaad zo ruimgedimentioneerd en dat het alleen maar een kwestie is van twee nieuwe riemen, misschien een nieuwe spanner en uiteraard weer een goede afstelling voor de juiste synchronisatie van de kleppen en ontsteking.

Wie kan mij uit de brand helpen. De auto is een740 GLE 16 klepper en de motor dacht ik een B204E benzine.

Bij voorbaat dank en zeer erkentelijk met de groeten van Ben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2007 14:15 #1184240 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een 16 klepper heeft

Een 16 klepper heeft altijd kromme kleppen bij het breken van de riem.

Alleen de meeste 8 klepper blokken zijn vrijlopers mits geen Heron kop.

Dat wordt dus sleutelen

Succes,

Paul

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2007 17:28 #1184243 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kan meevallen!

Als het waar is dat je niet met veel toeren reed dan kan het meevallen. Misschien is je koppeling wel doorgeslipt tijdens het vastlopen.

Dat de startmotor de motor niet kan ronddraaien is vrij normaal. De kleppen blokkeren de motor, doch de startmotor is relatief zwak, daar ontstaat meestal geen (verdere) schade door.

Ik zou nieuwe riemen kopen en die er opzetten en afwachten of er echt schade is. Tijdens het met de hand ronddraaien voel je wel of dat het geval is.  Ja, en is er schade dan moeten er een paar kleppen vernieuwd worden of je moet er een andere kop opzetten.. Allebei  gaat dat wel wat kosten.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2007 23:28 #1184271 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic kleppendeksel...

Verwijder het kleppendeksel eens. Misschien kun je daar al zien of er iets mis is. De kleppen zelf zie je niet, maar ik heb wel eens 16V koppen gezien waarvan de beugels die de nokkenassen op hun plaats houden gebroken waren na een riembreuk...

Voor zover ik kan beredeneren is er gegarandeerd schade... als je motor toeren maakt staan de krukas en de nokkenassen niet meteen stil (door de massatraagheid) bij een riembreuk en botsen de kleppen gezellig tegen de zuigers...

Er zitten inderdaad 2 riemen in een B204F en een B234F. Een distributieriem en een balansasriem.
Ik heb de balansasriem verwijderd. Meer vermogen, minder verbruik en minder risico op riembreuk, want als de balansasriem breekt schiet ie gegarandeerd tussen de distributieriem die dan vervolgens ook breekt. Game Over...

Mocht de schade te groot blijken, mijn 1990 745 GLE gaat de verkoop in... Ik ben juist met de advertentie bezig...
Ik rij er te weinig meer mee omdat ik lekker naar mijn werk kan fietsen of gebruik kan maken van de auto van de zaak... De belasting en verzekering zijn daardoor een beetje "weggegooid geld".
Eer komt waarschijnlijk voorlopig een Daf of Volvo 66 (combi) voor in de plaats. Iets kleiner, maar wel erg leuk. Als ik mijn auto weer meer nodig ga hebben zoek ik direct weer een 700/900 op...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 00:03 #1184275 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ervaringsdeskundige

Hallo Ben

Ik heb in februari 2006, op de terugweg van de algemene ledenvergadering, de pech gehad, dat de distributieriem eraf liep. In mijn auto ligt ook een 16 klepper, de B234F. 2,3 Liter dus.

De breuk werd veroorzaakt, doordat de bout van de oliepomp (die aangedreven wordt door distributieriem) knapte. En dat doet ie, als je hem niet vervangt op het moment dat ook de distributieriem aan vervanging toe is.

Reken er maar op dat er een paar kleppen scheef of zelfs gebroken zijn. In mijn geval 10 van de 16. Inclusief 2 nieuwe klepzittingen, kopvlakken etc. heeft het iets meer dan 1500 euro gekost. Ik heb er nooit spijt van gehad.

O ja, als je besluit hem te (laten) repareren, zet er dan gewoon weer twee riemen op. Het raam dichtlaten en de airco uit (bouwen) scheelt ook qua brandstofverbruik en vermogen. Ik vind het allemaal niks. Ik rijd (met een kapotte inlaatspruitstukpakking) 1 op 9. Maar ik heb ook al 1 op 10 en een beetje gereden. Met twee riemen en de airco gewoon aan als ik denk dat dat moet. En ja, ik trek heuveltje op (hier in Zuid Limburg) ook wel eens door tot een eind over de 4000 toeren. Ooit zelfs met vijf volwassenen en twee kinderen in de auto.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 11:58 #1184301 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klepspeling

Als de kleppen krom zijn kan je dat zien aan de klepspeling onder de nokkenassen. Die speling is dan veel te groot. Kleppendeksel eraf pakken en je weet al veel meer.

imho heb je een hoop schade.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 15:57 #1184327 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic krom

Hey Ben,

Ik heb het zelfde gehad alleen dan met een 850 2.5ltr 20 klepper.Ook ik reed niet zo snel en hoopte dat het wel meeviel.Viel alleen maar heel erg tegen.Van de 20 kleppen 18 krom.Bij mij was er een stuk multibelt tussen de distributie geslagen bij misschien 40 km/u.

Waarschijnlijk als je je inlaatspruitstuk verwijdert heb je zicht op de inlaatkleppen ( bij de 850 wel dan en ik denk bij de 16V ook wel ) en dan zie je waarschijnlijk meteen waar je bang voor bent.

Heel veel suc6 en misschien beter om een ander blok te zoeken,had ik ook gedaan en was alles bij elkaar 600,- euro kwijt en gelijk een motor met minder km-ers.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2007 22:12 #1184396 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Historie

Hallo Volvisti

V8 blocky schreef : ...misschien beter om een ander blok te zoeken,had ik ook gedaan en was alles bij elkaar 600,- euro kwijt en gelijk een motor met minder km-ers.

Maar waarvan je de historie waarschijnlijk niet weet. Dat hoeft natuurlijk niks te zeggen, maar ...

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2007 18:15 #1184472 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je hebt gelijk

Ja Mathy,

Je hebt gelijk,het blijft een gok.Maar 1700,-euro om een motor weer draaiend te krijgen vind ik persoonlijk een heleboel geld.

Ik had de motor bij Jan de Boer vandaan en heb daar alleen maar positieve ervaringen mee. Een van de weinige slopers die ik blind vertrouw.Het blok lag al gedemonteerd op de plank dus je kan hem alleen op zijn woord geloven dat ie goed draaide.

Maar ik las net een stukje over een proffesioneel gereviseerde kop van Nordicar die na 80 dkm weer aan revisie toe is,kijk dan zou ik me echt genaait voelen!!!

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2007 19:44 #1184492 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Cilinderkop

Als je toch in het ergste geval een andere cilinderkop op de kopt tikt dan valt de prijs toch wel mee. Je hoeft toch geen andere motor. De kleine beschadiging van de zuiger is geen probleem. 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC